10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

Interne extra dataschijf delen met andere gebruikers op dezelfde Mac?

Beste mensen,

We hebben hier een Macbook die door veel familieleden gebruikt wordt, met een aparte fysieke dataschijf. Wanneer gebruiker A iets wil veranderen in een map die door gebruiker B is gemaakt, kan dat niet omdat de map enkel bevoegdheden kent voor gebruiker A. En dat terwijl gebruikers A en B beiden beheerdersrechten hebben.

Ik weet dat ik in het info venster vd map onderaan bevoegdheden voor een map kan toevoegen door een gebruiker toe te voegen en dan toe te passen op alle onderliggende onderdelen. Maar we willen gewoon allemaal bevoegdheden hebben op de gehele schijf.

Vraag 1
    Is er misschien een mogelijkheid om de hele schijf toegankelijk te maken voor alle gebruikers? Dus om het in 1 keer voor altijd te regelen?

Vraag 2
    Ik heb ook een externe schijf met allerlei data die verzameld is van andere oude Macs. Daar staan allerlei mappen in met allerlei verschillende bevoegdheden. Ik wil alle data op die externe schijf kopiëren naar de interne dataschijf en daarbij al die verschillende bevoegdheden verwijderen en toegankelijk maken voor alle gebruikersaccounts op de Mac?

Dank! Sipke.

Bijdrager
    computer space

Je kunt toch gewoon allemaal verbinding maken als administrator? Je hoeft niet met je eigen gebruiksnaam verbinding te maken.

Sleutelbeheerder
    Night

1) Selecteer de disk of volume
    2) doe ⌘-i
    3) onderaan bij ‘iedereen’ kiezen voor lezen & schrijven
    4) bij tandwieltje kiezen voor ‘toepassen op alle onderdelen’

Bijdrager
    Maurits

Naast de tip van Night nog dit:

Als het echt een aparte schijf is (in een macbook? in plaats van de DVD speler denk ik) is het knopje dat op de schermafbeelding van Night staat:
    ‘Ignore permissions on this disk’ . In nederlands: ‘Negeer eigendomsrechten op dit volume’
    Deze functie staat standaard aan op externe schrijven (zoals USB disks) maar een het aanpassen kan geen kwaad, de functie is precies bedoeld voor de situatie die jij schetst.

zie deze link naar Kbase PH22141

Bijdrager
    Sipke

Hallo, dank voor jullie reacties.

@computer
    space: we hebben ieder onze eigen thuismap, met eigen Mail accounts en eigen DropBox mappen e.d. We willen dus onze eigen gebruikersaccounts behouden.

@Night
    : Ja ik ken die methode. Dit werkt goed voor alle mappen die er op dat moment op staan. Maar als vervolgens iemand weer een nieuwe map aanmaakt aan op die schijf, dan krijgt die nieuwe map weer “iedereen -> alleen lezen” als bevoegdheid.
    Moet ik dus elke dag die permissiions gaan aanpassen.
    Er moet toch een handigere manier zijn?

Ik zie ook in Instellingen -> Delen -> bestandsdeling dat je een gedeelde map kunt maken. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een gedeelde map maken en de methode met het infovenster zoals jij beschrijft?

Ben al sinds 2007 Mac gebruiker maar ik snap het nog steeds niet…

Groet Sipke.

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    Sipke

Dank ook mjsanders. Blijft echter het probleem dat bijkomende mappen alleen de bevoegdheid krijgen van de gebruiker die ze maakt. Ik heb wel zitten lezen en zoeken maar ik kan nergens het antwoord vinden op mijn laatste vraag:

Wat ishet verschil tussen

infovenster->Apply to enclosed items
    en
    inst->delen->bestandsdeling (van de hele schijf).

Kan iemand dit misschien heel simpel uitleggen?

Dank Sipke.

Bijdrager
    Maurits

Infovenster:
    geeft de permissies weer van elke file of folder, met mogelijheid om deze naar alle onderliggende bestanden/mappen door te voeren.

Instellingen-Delen-bestandsdeling:
    Hier zie je de mappen die gedeeld worden over het netwerk. De permissies zijn dezelfde als het infovenster, maar je kan alleen de ‘hoofd’map zien (welke dus mogelijk beschikbaar zijn voor netwerk gebruikers). Je kan niet elke map bekijken. Voor gebruikers op dezelfde computer is het verwarrend, en kan je beter het infovenster gebruiken.

uitleg en tips
    Het is een gegeven dat elk bestand (of folder) wat je maakt op een Mac dezelfde standaard (POSIX) rechten heeft:
    eigenaar (jij) : lezen en schrijven
    groep staff: alleen lezen
    iedereen: alleen lezen

Daarnaast kan een map/bestand ook extra rechten hebben, de zogenaamde Access Control List (ACL’s). In het Infovenster zie je slecht het verschil met POSIX, er komt een extra groep of gebruiker bij. ACL’s hebben het voordeel van extra flexibiliteit, en ook de mogelijkheid dat bestanden die je in een map plaatst, de ACL ‘erven’

Wat voor jou kan werken is het volgende (in het kort)
    -maak een groep ‘familie’ aan (systeemvoorkeuren, gebruikers, extra gebruiker, type groep)
    -maak alle locale gebruikers lid van deze groep
    -Kies Informatievenster van de hoofdmap van de gezamelijke bestanden
    -voeg de groep toe (via plusje) met lezen&schrijven (er zijn dan dus twee groepen: staff en ‘familie’)
    -pas toe op alle onderliggende mappen (om alle bestaande mappen/bestanden ook van deze ACL te voorzien)

Hierna zal elke map of bestand wat je maakt de standaard POSIX rechten (zie boven) krijgen + de ‘geerfde’ ACL dat de groep lezen&schrijven toegang heeft.

Deze methode werkt altijd, ook voor locale mappen. Deze technologie (ACL’s) is vooral gebruikt voor OS X server toepassingen (samenwerken met groepen) maar de basis zit in elke Mac.
    Mijn eerdere tip van ‘ignore permissions on this disk’ werkt simpeler, maar alleen voor externe schijven.

Bijdrager
    Sipke

Beste mjsanders, hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Ik ben het meteen gaan doen. Er is alleen 1 probleem. Wanneer ik de groep Familie toevoeg aan de bevoegdheden van de schijf, dan krijg ik “Ophalen…” in beeld. In ’t engels “Fetching…”. Zelfs als ik eerst de interne dataschijf formatteer. Dan check ik eerst de bevoegdheden, die zijn dan:
    ik (lezen en schrijven)
    staff (lezen en schrijven) ! dus niet alleen lezen !
    everyone (alleen lezen)
    Ik heb het infovenster genomen van de schijf zelf, dus het hoogste niveau.

Als ik eerst een submap maak en daaraan de nieuwe groep Family toevoeg, krijg ik weer “Ophalen…” Dan staat staff wel weer op alleen lezen trouwens.

Als ik in de groep Familie de overige gebruikers verwijder en dus alleen mezelf overhoud, dan krijg ik ook weer “Ophalen…”.

Ik vraag me dus af of ik op het goede spoor zit. Wat denk je ervan?

Groet, Sipke

Bijdrager
    Sipke

Hmmm…Ik heb de computer maar eens opnieuw opgestart. Nu staat de Family groep wel gewoon in het infovenster.
    Alleen… dat van dat “erven” werkt niet. Wanneer ik zelf een nieuwe map maak op de schijf, dan krijgt die map niet de groep Family. Wanneer ik vervolgens weer vanaf het hoogste niveau “pas toe op ingesloten onderdelen” doe, dan heeft die nieuwe map wel de Family groep.Wanneer ik daar vervolgens weer een submap onder maak, krijgt die weer niet de Family groep.

Het is mij een raadsel.

Groet, Sipke

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.