8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Rigos

Intern geheugen MBA

Hallo,

Aangezien ik aankomende week de nieuwe Macbook air 11′ ga halen, vroeg ik mij af hoeveel intern geheugen ik erin zou bouwen.
    Ik ga de MBA 11′ vooral gebruiken voor schoolwerk en de dagelijkse dingen. Is voor mij de 4GB intern een waardevolle toevoeging voor 94 euro of is 2GB genoeg gezien de toekomstige ontwikkelingen? Ik had ergens gelezen dat 4GB intern niet veel verschil maakt met 2GB intern, klopt dit?

alvast bedankt

Bijdrager
    AppleStef

Ik zou voor de 4GB gaan aangezien dat Lion ook al wat meer den SL gebruikt en voor een beetje meer ‘toekomstklaar’ is. Als je voor de 2GB gaat dan ga je na verloop van tijd te weinig hebben én je kan het NIET uitbreiden later.

Bijdrager
    RobApple

@Rigos. De MacBook Air 11-inch: 64 GB kan je niet zelf upgraden, geheugen is gesoldeerd, bij aankoop 2 x 2 GB geheugen opgeven, als je dat wilt, kan je later niet zelf upgraden.

Bijdrager
    Rigos

@RobApple. Bedankt voor je advies, maar ik wist dat je het intern geheugen niet kan updaten. Ik probeer een goede keuze te maken bij de aankoop van de MBA.

Bijdrager
    RobinProductions

Zoals AppleStef al zegt, lijkt het mij beter om voor die 100€ het geheugen van 2 naar 4Gb op te schroeven.
    Omdat 2Gb RAM is op dit moment (vind ik) een beetje mager.

Bijdrager
    Dwee8le

Het verschil tussen 4GB en 2GB is natuurlijk zeer goed te merken, maar dat hangt er ook van af wat je gaat doen. Doe je niet zo veel met je computer (beetje e-mailen en internetten) dan zal je 4GB niet zo snel nodig hebben, maar doe je veel dingen tegelijkertijd of wel eens een spelletje? Dan is 4GB wel handig/nodig.

Lees dit maar eens door:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/macs-en-ram-veel-gestelde-vragen

even een quote uit die eerste post van unSOUND:

Hoe meer, hoe beter?
    Ram geheugen bewaart bestanden voor het systeem zolang als dat ze niet opgeslagen zijn. Het is dus vooral bedoeld als opslag voor openstaande bestanden. Meer Ram zorgt er dus voor dat je meer tegelijk kunt doen. Meer Ram in je Mac stoppen betekend dus niet dat je machine perse ook sneller wordt. Zie het als een benzinetank. Als je een grotere tank hebt, kun je verder rijden zonder te hoeven stoppen om te tanken, maar je auto rijdt er niet sneller van. Je wint alleen dat beetje tijd wat je anders kwijt was geweest aan tanken.

Als je voor de iets duurdere MBA 11″ gaat dan krijg je automatisch 4GB RAM en ook 128GB opslag i.p.v. 64GB. Heb je genoeg aan 64GB opslag? Na formateren en Lion blijft daar maar ongeveer 50GB van over…

Bijdrager
    MacAnarie

Als je perse een MBA wil zou ook ik voor de duurdere 11″ gaan. Als het kleine scherm een (financieel) gedwongen keuze is, oke. Maar anders zou ik even doorsparen voor de 13″. Heb je een snellere processor, altijd 4Gb geheugen, altijd 128Gb SSD, en het voordeel van een stuk groter scherm (Helaas heeft Apple dan precies wat ze willen. Je komt met een zak geld en wordt toch verleidt tot nog meer uitgeven).

De keuze is aan jou. Ik denk echter dat het wat jammer geld is om voor €1049 alleen meer geheugen te kopen. Zou dan kijken of je nog ergens €100 vandaan kunt toveren, dan krijg je er wel een meer praktische laptop voor terug.

Bijdrager
    Dwee8le

@MacAnarie: niet voor iedereen is het 11″ scherm een “financiele keuze”. Ik wil gewoon een kleine computer. Bij de 11″ kun ook kiezen voor de 4GB+128GB opslag, dus ik snap niet waarom je zegt dat er bij de 13″ “altijd” 4GB zit; dat zit bij de 11″ dus ook. De specs van de betere 11″ en de basis 13″ zijn zeer vergelijkbaar:

11″ met 1,6GHz i5, 4GB RAM, 128GB opslag, intel HD3000 met 256MB VRAM, 35watt batterij
    13″ met 1,7GHz i5, 4GB RAM, 128GB opslag, intel HD3000 met 384MB VRAM, 50watt batterij

Voor de 11″ is de prijs 1149 en voor de 13″ is dat 1249 (100 euro dus). De 11″ is ook standaard verkrijgbaar bij APRs in Nederland.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.