16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    alaska

Interactief formulier gemaakt in InDesign toon blauwe invulvelden in browser

Ik heb een formulier gemaakt in InDesign dat men online moet kunnen invullen, maar als je de PDF opent in de browser (wat meestal standaard gebeurd als je ‘m download), dan zijn alle invulvelden zichtbaar in lichtblauw.
    Als je ‘m in Voorvertoning opent in OSX dan zie je ze niet (zoals bedoeld). Wel licht het vlak dan lichtblauw op bij een mouse-over (ook niet gewenst).

Hoe kan ik dit verhelpen? (bij voorkeur in InDesign)

Dank.

Dit dus

Bijdrager
    KarelWillem

Het is een Adobe dingetje. Daar doe je weinig aan.

Of je moet onderstaand trucje proberen.

You CAN change the color of the fields if you use a different TYPE of field.  The LIST field generates blue background as soon as you enter items in the list.  If you use the COMBO field instead, you will still be able to create list without blue background.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    alaska

Dank!
    Ik heb het direct geprobeerd, maar als het een Combo-box is (en inderdaad: geen blauw!) kan de gebruiker er geen tekst meer in typen, en dat is nu eenmaal de bedoeling van het veld.

Bijdrager
    P-Five

Dit is een instelling in Adobe Acrobat Pro. Dit kun je bij de voorkeuren aanpassen. De gebruiker moet dat doen/kunnen dus je hebt daar geen invloed op. Hoe dit aan te passen is als je het via je browser bekijkt weet ik helaas niet.

Bijdrager
    KarelWillem

Nope. In het kort doe je daar dus weinig aan. Het is wat het is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>alaska op 1 oktober 2020 om 07:40</p>
    Ik heb een formulier gemaakt in InDesign dat men online moet kunnen invullen, maar als je de PDF opent in de browser (wat meestal standaard gebeurd als je ‘m download), dan zijn alle invulvelden zichtbaar in lichtblauw.
    Als je ‘m in Voorvertoning opent in OSX dan zie je ze niet (zoals bedoeld). Wel licht het vlak dan lichtblauw op bij een mouse-over (ook niet gewenst).

Als ik vragen mag: waarom wil je niet dat mensen kunnen zien waar ze iets in moeten typen?

Bijdrager
    alaska

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 1 oktober 2020 om 19:07

Als ik vragen mag: waarom wil je niet dat mensen kunnen zien waar ze iets in moeten typen?</p>

Dat kunnen ze al zien zonder die blauwe balk.
    Ik heb liever niet dat die blauwe balken het ontwerp verstoren, maar het ziet er naar uit dat ik ze dus dan maar in het ontwerp zal moeten integreren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waar kunnen ze dat aan zien, dan? Staat er een rand om het eigenlijke tekstveld die door de blauwe vlakken in je schermafbeelding verborgen wordt? Als je dat kader bedoelt rondom het tekstveld én de tekst ervoor, dan vind ik dat geen geschikte aanwijzing om het tekstveld te vinden: die velden beginnen allemaal ergens anders binnen de kaders.

Bijdrager
    KarelWillem

Nou ja, als zo’n formulier als print aan je geleverd werd, zag je toch ook waar je iets in moest vullen??

Dat is digitaal niet veel anders uiteraard.

Iedereen snapt wel dat je achter een tekst als ‘Voornaam’ geacht wordt iets in te vullen.

Bijdrager
    Chorro

Wat is er mis met zoiets op te bouwen in HTML in plaats van PDF als het voor web bedoeld is?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Dat kan inderdaad niet. Vond ik ook al zo lelijk…

Je kan ook GEEN Interactieve velden maken.

De gebruiker kan alles sowieso in een PDF invullen, met een text-tool, in Preview op de Mac bijvoorbeeld.

En dan bewaren en terugsturen.

Supersimpel, maar veel gebruikers weten dat niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>KarelWillem op 2 oktober 2020 om 11:14</p>
    Nou ja, als zo’n formulier als print aan je geleverd werd, zag je toch ook waar je iets in moest vullen??

Als je een papier invult, dan schrijf je waar jou dat toevallig uitkomt. Op een computer is dat meestal een beetje moeilijker, daarom is het goed als je duidelijk kunt zien waar je geacht wordt te typen — m.a.w. dat je kunt zien waar je moet klikken voordat je kunt typen. Met wat Alaska voor ogen heeft, is de kans groot dat mensen willekeurig klikken ergens in dat kader, en dat dan bijvoorbeeld net boven het tekstveld doen, of tussen „voornaam” en het tekstveld, omdat ze (zonder die blauwe vlakken) niet kunnen zien waar ze wél moeten zijn. Gevolg: gebruikers die geïrriteerd raken omdat „de computer niet meewerkt.”

Er is een reden dat GUI-elementen zoals knoppen en tekstvakken, zodra de hardware dat aankon, 3D-effecten kregen: dan vallen ze beter op en ziet de gebruiker waar het wel, en waar het geen zin heeft te klikken (en, bij knoppen e.d., kan er dan een duidelijk effect te zien zijn dat de computer reageert). Met de huidige „flat design”-trend is dat veel moeilijker, laat staan als je je ontwerp zo plat maakt dat alles dezelfde kleur heeft.

Bijdrager
    alaska

Wees gerust: iedereen zal zien waar ze het in moeten vullen hoor. Er is ook geen andere plek dan waar er geklikt kan worden.
    Maar goed, daar ging de vraag niet over natuurlijk.
    De vraag is inmiddels beantwoord door KarelWillem, waarvoor dank!

Bijdrager
    Matador

Je kan misschien proberen met een Javascript dat uitgevoerd wordt wanneer je het document opent. Dat script zet dan de highlight af. In Acrobat Pro DC ga je daarvoor naar gereedschappen -> JavaScript. Daarna in de nieuwe werkbalk voor JavaScript-scripts van document. Je maakt een nieuwe aan door een scriptnaam op te geven (bijvoorbeeld Open), waarna een editor venstertje opent. Verwijder alle code en plak:

app.runtimeHighlight = false;

Daarna document opslaan en testen. Maar of dit netjes cross-platform (en in Apple Preview) goed werkt, kan ik niet testen.

Sleutelbeheerder
    Night

Beetje slimmerik zorgt er gewoon voor dat de hele achtergrond lichtblauw is. Dat valt niet of nauwelijks op en je ziet de vlakken niet meer 😉

Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>Night op 9 oktober 2020 om 11:13</p>
    Beetje slimmerik zorgt er gewoon voor dat de hele achtergrond lichtblauw is. Dat valt niet of nauwelijks op en je ziet de vlakken niet meer 😉

Da’s wel heel erg beperkt wat creatieve vrijheid betreft 😁

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.