18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Maxim013

Intensief Gebruik?

Ik had even een vraagje;
    bij veel reviews staat er: Wordt warm na intensief gebruik.
    Wat bedoelen ze daarmee? Photoshop,Garageband ?? bij welke programma’s wordt die warm?

Bijdrager
    Maxim013

hoo, iets te snel op verzend geklikt.. Ik heb het over de Macbook Pro 13” instapmodel

Bijdrager
    stavos

Photoshop kan daar een voorbeeld van zijn. Maar een film kijken kan ook voor warmte zorgen. Of een game spelen.. Allemaal zaken waarbij de processor veel gebruik maakt van de rekenkracht. En omdat de MBP van aluminium is gemaakt, heeft de behuizing het voordeel de warmte via een groot oppervlak kwijt te kunnen. Niet handig als je het apparaat op schoot hebt staan (het is ook een notebook, geen laptop), maar daar zijn allerlei oplossingen voor. En op een bureau helpt het om de MBP op een standaard te zetten, zodat lucht ook onder het apparaat door kan en dus extra kan koelen.

Bijdrager
    Maxim013

Oke, maar ik doe ( bijna ) geen photoshop.. Games doe ik alleen op mijn ps3:D
    Nog even een vraagje.. als ik de Pro neem kan ik dan de Pro aan mijn HDMI tv aanlsuiten ? en mijn computer.. ( VGA )

Bijdrager
    Afroman

Ja, alleen niet tegelijkertijd. Gaat via de Thunderbolt(2011) poort of de Mini-diplsay(2008-2010).

Bijdrager
    johnkeates

TB/DP naar HDMI/VGA adapters zijn gewoon te koop, en bij intensief gebruik wordt alles warm;)

Moderator
    unSOUND

Wat ze in de review blijkbaar niet hebben vermeld is dat dat warm worden volkomen normaal is… De MacBook gebruikt zijn aluminium behuizing als grote koelrib, om zo warmte af te voeren zonder onnodig ventilator-geweld wat lawaai maakt en accutijd kost.

Bijdrager
    iHam

En dan nog wel te bedenken dat Aluminium een van de metalen is die warmte erg goed geleid. De warmtegeleidingscoëfficiënt van Aluminium is 237. Alleen goud,zilver en koper geleiden beter, maar apple gebruikt natuurlijk geen gasleiding materialen. Dat is niet goed voor de look, hoewel je het wel prachtig kan oppoetsen. Een groot probleem dus is dat de MacBook pro zijn warmte niet goed kwijt kan aan de lucht. Daarom wordt bij groot gebruik aangeraden hem op een standaard te zetten oid.

Moderator
    unSOUND

Aluminium koelt ruim voldoende, en kan dat snel zat. Waarom denk je dat zoveel van de koelribben op CPU’s en grafische kaarten van aluminium zijn ? En let maar eens op hoe snel ze weer afgekoeld zijn zodra de hitte weg valt…

Er wordt nergens door Apple aangeraden hem op een standaard te zetten. Ja, de makers van die standaarden adviseren het misschien. Het enige wat je moet doen, is de luchtstroom langs de behuizing niet blokkeren door hem bijvoorbeeld op schoot te nemen, op een matras of vloerbedekking te leggen, want dan kan de behuizing zijn warmte niet overdragen aan de omgevingslucht. Maar zolang je hem op zijn pootjes laat staan, en op een hard, vlak blad, is er niks aan de hand, en zijn extra handelingen nergens voor nodig.

Bijdrager
    iHam

Er zijn meer factoren die zorgen voor afkoeling, maar je hebt gelijk want het is ontworpen voor snele afkoeling. Ik beweerde nooit dat Apple het aanraadde om een standaard te gebruiken, dat zou slecht zijn voor de marketingsstrategie. Maar ik dacht aan pootjes omdat een laptop toch bedoeld is voornop je “lap”, dan blijkt dat het het beste is om hem op een vlakke ondergrond te zetten. Ik heb zelf geen MacBook en heb te snel een conclusie getrokken, het leek mij gewoon logisch.

Moderator
    unSOUND
    iHam op 13 september 2011

een laptop is toch bedoeld voornop je “lap”…

Dat is een oude misvatting. Het heet geen laptop, het heet een notebook. “Laptop” is een bijnaam voor machines die werden in de jaren 90, toen je met 400 mHz werkte en een je machine niet zo warm werd, en dus prima op schoot genomen kon worden… Die tijden zijn voorbij, maar die bijnaam is blijven hangen, maar inmiddels eigenlijk dus niet meer van toepassing.

De MacBooks hebben overigens al nopjes, juist zodat als ze op een vlakke ondergrond staan, de behuizing ook van onderen in contact staat met de lucht, en niet met de ondergrond. ( Het op schoot gebruiken wordt niet voor niks in de handleiding al afgeraden. )

Bijdrager
    iHam

Je snapt wat ik bedoel, een notebook hoort mobiel te zijn en Apple verplicht je als het ware om het op een tafel te zetten omdat het anders niet goed gaat. Ik denk bij een mobiel apparaat dat het ook schuin kan staan op een kussen ofzo. Blijkbaar zijn de tijden echt veranderd en is een tablet nu de laptop van toen.

Moderator
    unSOUND
    iHam op 14 september 2011

Je snapt wat ik bedoel, een notebook hoort mobiel te zijn.

“Mobiel” betekend puur dat je hem van de ene plek naar de andere plek kunt brengen. Vroeger waren laptops puur bedoeld zodat kantoor-lui hun machine makkelijk mee naar huis konden nemen om daar aan een bureau verder te gaan. Het concept dat je tegenwoordig in de auto, trein en zelfs op bed nog met internet of werk bezig moet zijn, DIE levensstijl heeft nog het meeste veranderd. ( En in mijn optiek in negatieve zin. )

Bijdrager
    iHam

Eigenlijk is een laptop een asociale uitvinding om een excuus te hebben dat je thuis ook door kan. “je had het toch op je laptop kunnen doen?”
    Iedereen verwacht ook maar dat je internet hebt, maar dat terzijde.
    Ik gebruik internet heel weinig voor werk hoewel alles digitaal is. Ik gebruik het alleen om taken te vergemakkelijken en mijn kennis te verrijken. Ik gebruik het ook alleen in bed of op de bank of achter de Mac. In een auto of trein is het veel interessanter om naar buiten te kijken en te gaan fantaseren om de indrukken van de laatste uren te verwerken. Informatieverwerkings stoornissen komen al vaak genoeg voor, ik hoef er niet ook nog een te ontwikkelen.

Bijdrager
    Maxim013

Dus eigenlijk als ik ‘m op m’n bureau zet heb ik geen last van warmte of geluid ofzo?
    Ik kan ‘m toch wel een paar keer op m’n schoot zetten? Of raden jullie me dat af vanwege de warmte.
    Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties !

Bijdrager
    iHam

Op je schoot zetten kan natuurlijk geen kwaad. Maar bij alle laptops is het zo dat als je er het zwaardere werk mee gaat uitvoeren, dat deze dan heet worden. Nou heeft de MacBook door zijn aluminium op zich een voordeel, maar ik heb geen MacBook. Mij lijkt het dat je hem weg moet zetten als het te heet word voor je benen. Dat ervaar ik met mijn Windows laptops.

Bijdrager
    Afroman

Kom op. Een notebook/laptop wordt heet bij enorme berekeningen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand in de trein een 3D-model of film gaat renderen. De MacBook pro 13 inch is vrij moeilijk heet te krijgen. Ik heb jarenlang een MacBook gebruikt en die werd heter dan de pro. (nieuwer, andere technologie etc) en in de trein kan ik prima photoshoppen, nieuws lezen etc etc.

Bijdrager
    G-Force

Niet alleen Apple raadt gebruik op een schoot af, zo’n beetje elke notebookfabrikant doet dat.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.