15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    gipsman

Intel vs. M1 mac prognose

intel vs. M1 mac

Het is zooo stil op het forum nu, haast stille nacht heilige nacht. Maar toch even deze bedenking.

1 Aan wie gaat Apple de intel macbooks nog verkopen wetende dat ze even veel of zelfs meer blijven kosten dan de M1 macbooks? Het windows argument is nu al bijna niet van tel meer door Rosetta2 en weldra komt er emulatie door Parallels etc., plus updates van apps naar M1 compatibel. Same all over dus zoals destijds bij de overstap naar intel.
    De gedachte is natuurlijk: professionals die niet zo snel willen of kunnen overstappen blijven bij intel. Maar ook zij zullen nu al aarzelen om intel te kopen, bedenkend dat het hele macbook/ mac aanbod over goed een jaar naar M1/2 over zal gaan, en dàt zonder prijsverhoging.

2 De tweedehands markt van intel mac zal snel verschrompelen naar prijzen voor wegwerp windows pc’s. Nu jouw intel meteen verkopen dus en zuurverdiende eurootjes neertellen voor een miraculeuze M1?

Wat is jullie prognose?

Bijdrager
    OMT-fan

Mijn 27 inch intel imac late 2015 zou ik zo willen vervangen voor een M1 iMac, alleen helaas…… die is er nog niet.

Vrees dat de, nog uitstekend werkende, intel iMac straks inderdaad niks meer waard is 😢😢😢

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    TheBigZ

Geen idee waarom iemand nu nog een nieuwe Intel Mac zou besluiten te kopen. Misschien als je onder een steen hebt gelegen de laatste maand?

Bijdrager
    JJmac

Waarom? Misschien had ik een paar maanden geleden een nieuwe iMac nodig.

Bijdrager
    KarelWillem

TheBigZ op 27 december 2020 om 10:58
    Geen idee waarom iemand nu nog een nieuwe Intel Mac zou besluiten te kopen…

Hoezo? Is er een alternatief dan?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    nieuwsgroepen

Tja,

net een iMac 27″ met i7 gekocht, voor het eerst in 6 jaar weer eens een nieuwe mac. Tijdens het wachten op de bestelling kwam de macbook air met een M1 uit, dus een beetje balen. Maar hoe lang had ik moeten wachten voordat de iMac met M1 op de markt zou komen? En hoe soepel draait windows op de M1 als het al draait?

Op dit moment zit mijn zoontje heel blij achter de iMac onder windows met zijn vriendjes allerlei online games te spelen. Hij is 11, had ik hem dan nog een jaar in onzekerheid moeten laten door te wachten op een nieuwe computer? Deze intel iMac zal toch ook nog wel 6 jaar mee gaan en de kinderen en ons zelf veel plezier opleveren.

Als ik binnenkort toch ook nog een MacBook (air) erbij aanschaf wordt dat uiteraard wel een met een M1.

Groetjes,

Arjan

Bijdrager
    TheBigZ

KarelWillem op 27 december 2020 om 11:26

Ja hoor. Gewoon een paar maandjes wachten op de nieuwe iMac met Apple Silicon, als je daar naar op zoek bent. Mac Pro zelfde verhaal, duurt waarschijnlijk iets langer.

Bijdrager
    TheBigZ

nieuwsgroepen op 27 december 2020 om 11:37
    net een iMac 27″ met i7 gekocht, voor het eerst in 6 jaar weer eens een nieuwe mac.

Dat is toch prima? Zoals je zelf zegt, van die iMac ga je nog járen plezier hebben, te beginnen nu direct. Maar als je een jaar later een nieuwe iMac zou gaan aanschaffen, zul je waarschijnlijk voor een M2 versie gaan, met de kennis van nu.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Staan ze allemaal op een rijtje.

Bijdrager
    KarelWillem

TheBigZ op 27 december 2020 om 11:45

KarelWillem op 27 december 2020 om 11:26

Ja hoor. Gewoon een paar maandjes wachten op de nieuwe iMac met Apple Silicon…

Ja, dat werkt goed als je iMac net ontploft is en je business thuis toch door moet draaien.

Gewoon een paar maanden wachten. In de tussentijd doe je je werk maar even op de iPhone. .;)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    gipsman

Als professional ( eventueel tijdelijk) switchen naar een mini M1, 13” of zelfs een M1 air lijkt haalbaar als je er een monitor bijkoopt omdat je nu eenmaal een groter scherm nodig hebt. Dan nog vallen deze twee samen ( ongeveer) binnen de aankoopprijs van een intel mac of macbook pro 16”.

Bijdrager
    TheBigZ

KarelWillem op 27 december 2020 om 11:57

Ja, dat werkt goed als je iMac net ontploft is en je business thuis toch door moet draaien.

Gewoon een paar maanden wachten. In de tussentijd doe je je werk maar even op de iPhone. ;)

Wat gipsman hierboven zegt. Het alternatief dan is om een Mac mini M1 met een externe monitor te kopen. Een meer toekomstbestendige investering dan een nieuwe Intel iMac. Maar je zit gewoon te trollen.:-)

Bijdrager
    TheBigZ

nieuwsgroepen op 27 december 2020 om 11:53

https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Staan ze allemaal op een rijtje.

Leuk overzicht. Zelfs in de Multi-Core tests staan de M1 Macs nog boven de Mac Pro (Late 2013) met 12 cores.:-)

Bijdrager
    McWouter

Inderdaad stevig indrukwekkend die M1. Ten opzichte van mijn MacPro 2013 / 6-core Xeon is de huidige M1 Mac Mini in single core prestaties 2x zo snel, multi core prestaties 1,5 keer zo snel en als het op de GPU aankomt maar 8% langzamer.

Vervangen nu nog niet nodig, maar reken maar dat ik wacht op een lekker doorontwikkelde M1 / M1,5 of M2 Mac.. als je ziet wat ze hier nu al uit kunnen halen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nog eentje voor de twijfelaars:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.