9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    s1014870

Intel processor Macbook blijft op 2.0 Ghz

Heb dit nog niet kunnen vinden in het forum, vandaar de vraag:

Sinds gisteren valt het mij op dat mijn Macbook niet meer terugschakeld naar 1.5 Ghz. Maakt niet uit in welke prestatiemodus ik hem heb staan (betere prestaties, langer gebruiksduur, normaal), of aan adapter of niet. In Core Duo Temp en Activiteitenmonitor zie ik ook gewoon staan dat hij niet belast wordt. maximaal 3 tot 15 % als ik aan het surfen ben. Hij schakelt helemaal niet meer terug. Weet iemand hoe ik dit zou kunnen herstellen?

Ik heb 2 dagen terug de meest recente update voor Mac OS erop gegooid.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?

Bijdrager
    Furka

mijn 1.83 blijft daar nu ook op. Ik weet niet hoelang dit al is omdat dat core duo temp programmatje het een tijde niet gedaan heeft, ik heb wel de os update..

Bijdrager
    s1014870

dat zou wel erg vervelend zijn als dat door de laatste update komt. De mogelijkheid tot terugschakelen dient juist om de zuinigheid te bevorderen indien je draait op een accu. En dat vind ik in een laptop juist essentieel.

Bijdrager
    Buzz

Het is toch alleen maar logisch dat hij tijdens simpel surfen niet zwaar belast wordt, en dat hij dan dus niet teveel warmte produceert, en dus niet terugschakelt? Waarom zou je het anders willen?

De precieze omstandigheden waarbij hij terugschakelt is niet iets om je zorgen over te maken. Dat is een kwestie van fine-tuning die te maken heeft met het stroomverbruik bij verschillende kloksnelheden en het stroomverbruik van de fans en de efficientie waarmee ze warmte kunnen afvoeren.

Als je batterij dus ineens sinds een update veel minder lang meegaat kan je je daar zorgen over maken, maar dat hij niet meer op dezelfde momenten terugschakelt is waarschijnlijk alleen maar een teken dat het power management sinds de laatste software update juist efficienter is geworden.

Bijdrager
    Nikita

De mijn schakelt nu inderdaad ook nauwelijks nog terug naar 1,5 GHz (draait dus continu op 2 GHz). Volgens mij is het sinds de 10.4.8 update. Maar ik heb geen idee dat de batterij nu minder lang meegaat (hij is nu net ‘los’ en geeft 4,5 uur aan) en eveneens is de temperatuur keurig op 33 graden. Toen ik ‘m net had, zat ‘ie met 1,5 GHz al aan de 60 graden. Schijnbaar heeft de systeemupdate daar dus ook betrekking op…

Bijdrager
    s1014870

sinds de laatse update blaast mijn ventilator ook als een gek zodra ik ook maar begin te multitasken.
    Dat is niet de bedoeling. Hij mag van mij wel iets warmer worden dan 34 graden alvorens hij begint te blazen. Is er een mogelijkheid om de update te verwijderen of ongedaan te maken zonder het hele systeem opnieuw te moeten installeren?
    Het gaat inderdaad om 10.4.8

Bijdrager
    jeroenimo

PRAM resetten ?

Ik doe ook maar een gokje

Bijdrager
    s1014870

@jeroenimo,
    dat lijkt een goede oplossing. Werkt het ook zonder problemen op een intel mac?

Voor zover ik kan opmaken zet het de parameters terug in de oorspronkelijke instellingen. Hoop niet dat ik een instabiel systeem terug krijg.

Bijdrager
    jeroenimo
    ”s1014870″

Voor zover ik kan opmaken zet het de parameters terug in de oorspronkelijke instellingen. Hoop niet dat ik een instabiel systeem terug krijg.

Dat zal niet gebeuren !

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.