15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    macdouma

intel mac mini Welke?

Ik ben van plan een intel mac mini te gaan kopen, maar welke is de beste keus. Op dit moment heb ik een powermac g5 dp1.8 1,25gb ati9700 128mb, dus voor t zware werk geen problemen.
    Ik wil er 2 besturingssystemen op gaan draaien winxp/wmc en osx natuurlijk, en hem aansluiten op mn plasma tv dmv hdmi of vga. Ik wil er ook hdtv 720p mee kijken. Ik weet dat die intel grafischekaart wel geschikt is voor 2 hdtv streams tegelijk, maar nog niet geoptimaliseerd dmv de drivers, die nog moeten komen, en het verschil van 230 is toch veel, voor de single of dual core. Je kan m in de toekomst nog altijd upgraden, Iemand ervaring?

Moderator
    unSOUND

Als je er HD mee wilt gaan kijken zou ik de dual pakken… Het zal verschillen, maar sommige coderingen zoals DivX 6 en H264 vergen nogal wat rekengeweld…

Bijdrager
    boerke

En als je er de superdrive, iets grote HD, en tweede core bij opteld, is het verschil niet zo groot.

Daarbij, waarschijnlijk zal je binnenkort die mini gebruiken voor ’t zware werk, hij is af en toe best wel wat sneller dan die G5.

Bijdrager
    Macs
    ”macdouma”

Ik wil er 2 besturingssystemen op gaan draaien winxp/wmc…

Ik vraag me af of WMC wel goed gaat draaien op de macmini!

Bijdrager
    Rini

heb zelf een intel imac… en daarop krijg ik media center niet draaiend. Eindigt altijd met blauwe schermpjes…. Als je bij bootcamp info kijkt, moet je een os instaleren met 1 cd.. media center zijn 2 cd’s.
    Tijdens media center installatie vraagt hij natuurlijk om cd2. Het is mij niet gelukt om cd er uit te krijgen. Wat ik gedaan heb is de installatie van media center over geslagen.. maar daarmee is de rest ook om gort.

Mocht het lukken, dan ben ik razend benieuwd hoe te doen.

Bijdrager
    a la Mac

Wachten op de Intel-Power Mac?

Bijdrager
    lowfi

Lijkt me niet dat ie 2 powermacs wil;)

Hij zoekt meer een mediacenter achtig pctje… Ik zou zelf een dual core nemen. Single core is wat snelheid betreft vergelijkbaar met de laatste g4 en die laat het in mijn geval nog wel eens afweten bij HD materiaal (ok ik heb dan een 1.5ghz g4 geen 1.67).

Moderator
    unSOUND
    ӈ

Ja, dat lijkt me logisch… hij zit te twijfelen tussen 2 instap-modellen, en jij gaat hem adviseren om het vlaggeschip te gaan kopen… leg jij het prijsverschil van een slordige 1000 a 1500 euro ook bij ?

Bijdrager
    macdouma

Mce van microsoft is wel te installeren, ik heb trouwens een dvd versie hiervan. Maar met de cd versie is het ook mogelijk, zoek maar met google. En inderdaad wil ik geen tweede powermac, gewoon een mediacentertje voor bij de tv. extra geheugen hoeft er niet in, want dat zal niet veel verschil maken, want mn powermac gebruikt gem maar 500 mb de rest is altijd vrij, hij swapt meer. en die 20 gb extra op die minimac ja heb nu 550 gb bij mn powermac, en je kan toch aardig streamen met een gigabit verbinding, ga ik vanuit. Maar het gaat dus om dat hd gebeuren, op mn powermac heeft qtime soms problemen met het afspelen van hdtv content (skippen van 1 a 2 frames per sec), maar vlc of mplayer spelen ze zonder enige moeite af, vandaar. En intel is toch iets anders 2mb cache, en zoals de meeste mac gebruikers weten, wordt elk besturingssysteem van osx sneller en beter, dus waarschijnlijk ook voor de intelhardware.

Bijdrager
    TandMac
    ӈ

Dit lijkt me voor proffesioneel gebruik de meest verstandige optie,
    behalve als de een draagbaar toestel wil, dan ga je voor de MacbookPro.

De andere zijn ‘Teasers’ van de TOY-division
    ;-)

Bijdrager
    Len

Voor zwaarder werk is die dual-core een must. De single core is niet net zo snel als de laatste G4 maar zelfs wat trager dan de G4 mini. En die had al een trage G4 chip (de MDD G4s zijn dan wel lager geklokt maar snellere chips). Vergeleken met een dual G5 valt ie helemaal in het niet, hoewel ik hier ook een dual 2.7 G5 heb staan, dat maakt natuurlijk ook wat uit :). HD video zal echter niet zo’n probleem zijn; Apple doet er alles aan om de traagheid van de Intel processoren goed te maken.

Zo heeft de Mini dan wel een grafische chip die voor spelletjes onder de maat is, maar, in tegenstelling tot de standaard chips in PowerMacs, wél HD video kan vernellen:

”Intel

- High Definition Hardware Motion Compensation to support high definition hi-bitrate MPEG2 media playback
    – Up and Down Scaling of Video Content
    – High Definition Content Decode – up to two stream support
    – 5×3 Overlay Filtering.

Op de single core mini schijnt het afspelen van 1080i video niet helemaal optimaal te zijn, maar op de Dual core gaat dit vloeiend.

Bijdrager
    boerke

Oftewel de duo dus.

Bijdrager
    Nisei

Zou echt de dual nemen. 720p is niet niks en als je straks met schokkerige beelden zit baal je.

Bijdrager
    Len

Ja, de chip filters nemen wel wat processorwerk over maar het decoderen van H.264 vergt ook veel. En de single core is nu net niet krachtig genoeg. Ik denk niet dat de duo core mini met 1080p uit de voeten kan, maar dat is de komende 5 à 10 jaar zeker niet aan de orde. 1080i en 720p blijven wel even in. 720p zou de duo core moeten kunnen trekken, ook 30 fps (apple’s trailers zijn 24 fps).

Bijdrager
    PiTTS
    ”Len”

Op de single core mini schijnt het afspelen van 1080i video niet helemaal optimaal te zijn, maar op de Dual core gaat dit vloeiend.

Nou laten we dat niet zo vloeiend maar gewoon super hakkelend maken. Ik heb een single core via DVI aan de LCD tv hangen en het moet gezegd de 480p trailers gaan prima, 720p gaat redelijk maar 1080p is niet te kijken. Ik heb er toch 1GB in zitten, maar wil je echt 1080p kijken op de mini lijkt een dual core heel verstandig. Overigens wordt in NL straks met name 720p uitgezonden geloof ik (en daar heb je dan ook weer een externe decoder voor nodig die het rekenwerk doet.)

Voor het overige doe de single core het prima al gebruik ik hem met name voor iPhoto, groot beeld surfen en itunes.:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.