30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    fre202

Intel Mac mini geruidsloos?

Allen,

heb me net een Mac Mini 1,66Ghz Intel Core Duo aangeschaft. Een leuk apparaatje, werkt ongelooflijk vlot.
    Nu springt de ventilatie regelmatig op en maakt eigenlijk vrij veel lawaai. Is dit normaal of moet ik hiervoor eens naar Apple bellen? Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben?

Bijdrager
    jopie huizinga

he, welkom en gefeliciteerd met je mac; o ja, en een vrolijk pasen!

geluid kan bij intensieve belasting; bijvoorbeeld games of filmbewerking.

tja, maar wat is luid? als verder alles het doet…

heb je hem via internet besteld of bij een apple store?

Bijdrager
    fre202

ik heb enkel Firefox erop gezet en de ventilatie begint om de 2 minuten volop te blazen.. Ik vind dit wel vrij storend..

Bijdrager
    foobar

mini’s zijn niet geruisloos …

ze zijn heel erg stil

mijn eigen mini maakt bijna geen geluid, maar wij weten niet wat jij hoort…

je kan de apple hardwaretest ff draaien: dan gaan de fans keihard draaien en als ze bij firefox net zo hard /bijna net zo hard draaien, dan is er iets mis

Bijdrager
    jopie huizinga

goeie tip

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ik heb ook een Intel Mac Mini (solo), die is altijd zeer stil. Behalve als ik er een (lege) cd in stop, dan begint hij te blazen.

Je hebt toch niet toevallig een CD erin zitten, anders lijkt me het raar…

Veel succes verder..!!

Bijdrager
    fre202

Waar kan ik deze hardware test vinden?

Een cd steekt er niet in, het enige wat er momenteel aanhangt is een Iomega HD van 250G (leeg)

Bijdrager
    Guido Cornet

is die externe hd usb of firewire??

Bijdrager
    fre202

firewire.. Iomega MiniMax.. maar ventilators blazen ook als deze af staat..

Bijdrager
    macpro

De Hardware Test staat op de DVD die je bij de mini hebt gekregen.
    Even opstarten van die DVD met de [option] toets ingedrukt.

Bijdrager
    fre202

net even gedaan en hij ventileert even hard als anders.. Hardware test zegt wel dat er geen probleem gevonden is..

Bijdrager
    darh
    ”fre202″

net even gedaan en hij ventileert even hard als anders.. Hardware test zegt wel dat er geen probleem gevonden is..

Als je mini net zo hard blaast met alleen firefox aan als ie in de hardware test doet, gaat er ergens iets niet goed, lijkt me helaas niet normaal.

Bijdrager
    Nietzman

Check gewoon eventjes in de Activity Monitor of er een proces draait wat abnormaal veel van je processor vraagt. :).

Bijdrager
    darh

En ik weet niet of er al proggies zijn waarmee je de temperatuur van al je onderdelen in je IntelMac kan meten? Zo ja dan kan je daarmee kijken of er ook ├ęcht iets warm wordt of dat die fans voor niks lopen te draaien als een gek:wink:

Bijdrager
    mollie319

hoi,

ook de allerlaatste updates van Apple al geinstalleerd (10.4.6)
    misschien helpt dit ook nog iets:-)

Marcel

Bijdrager
    Edwin

Dit weekend ook mijn Mac mini Intel Core Duo, 1GB/100GB binnen gekregen en het geluid viel mij inderdaad ook niet helemaal mee. Er is een constante zeer lichte brom te horen maar dit lijkt me normaal. Het geluid is te vergelijken met een laptop maar de ventilator slaat zeker niet aan! Ik denk dat de G4 minder geluid maakt.

Alleen Camino browser nog geinstalleerd. Verder kom ik niet want het valt me allemaal niet mee. Wat werkt het allemaal anders als ik gewend ben van jaren Windows en Linux :cry:

Ik kan er nog niet echt gelukkig van worden maar ach met Linux was dat de eerste drie jaar (!) ook. Steeds terug naar Windows en uiteindelijk het vierde en vijfde jaar bij Linux gebleven.

Bijdrager
    fre202

Al m’n software is up to date.. Heb eens in activity monitor gekeken en er wordt maar 1% van de processor belast. Daar kan het dus ook niet aan liggen..
    Het ziet er naar uit dat ik Apple support toch maar even zal moeten contacteren..

Bijdrager
    fre202

De constante bron is er inderdaad, maar bij de mijne begint ie om de 2 min (+/-) ineens superhard te ventileren.. zonder reden..

Bijdrager
    PietjePuk
    ”Biker”

Alleen Camino browser nog geinstalleerd. Verder kom ik niet want het valt me allemaal niet mee. Wat werkt het allemaal anders als ik gewend ben van jaren Windows en Linux :cry:

Kben wel benieuwd naar wat er dan niet meevalt… ?

Bijdrager
    magic-with-mac

heb je je mini toevallig bedolven onder spullen, of staat hij soms ergens in een hoekje, want mischien raakt hij gewoon oververhit.

Bijdrager
    fre202

nee, hij staat open en bloot op de tafel bij kamertemperatuur :)

Bijdrager
    ”macpro”

De Hardware Test staat op de DVD die je bij de mini hebt gekregen.
    Even opstarten van die DVD met de [option] toets ingedrukt.

Voor de hardware test op INTEL Mac’s moet “D” ingedrukt gehouden worden, bij PowerPC kan je dat doen door [option] te indrukken.

ik heb soortgelijk ook meegemaakt, en het bleekt dat er een kabeltje van de fan los zat. Gewoon ff naar Apple Centre gaan en zij zullen dat kabeltje wel weer vast maken.

Bijdrager
    Daan.

Hij doet dit altijd om de twee =/- minuten, of alleen als er een bepaald programma aanstaat?

Klik anders is op de desktop, dan bovenaan >> menubalk >> ga >>hulpprogramma’s >>activiteitenweergave

Of nog makkelijker, typ appletje spatie en zoek op “activiteitenweergave”

…. en dan even kijken of er iets CPU staat te vreten als die fans beginnen te blazen.

Bijdrager
    Rayel

Je zei dat je een minimax had. Staat die altijd aan?

Ik heb ook een minimax bij m’n intel iMac en ik weet dat die heel veel lawaai maakt. Ook bij heel simpele taaktjes. Is het niet gewoon dat apperaat?

Bijdrager
    macbos

Is er extra geheugen ingebouwd, als dat niet goed gebeurt kan een ventilator niet aangesloten zijn..

Bijdrager
    dirk_w

Probeer eens een andere browser.
    Gaat hij met Safari ook soms op volle toeren draaien?
    Misschien dat FireFox niet helemaal oke draait onder Rosetta.

Bijdrager
    foobar
    ”macbos”

Is er extra geheugen ingebouwd, als dat niet goed gebeurt kan een ventilator niet aangesloten zijn..

niet aangesloten ventilatoren blazen toch niet :?

Bijdrager
    fre202

Er is inderdaad extra geheugen ingepompt, er zit 1Gb in… bij Safari doet ie het ook en de activiteiten monitor toont geen activiteit… Eveneens als ik de Iomega Minimax afzet blijft hij net hetzelfde doen…

Hij doet het ook ALtijd, zelfs als er geen enkel programma openstaat..

–zucht– :)

Bijdrager
    dirk_w

En wat gebeurd er wanneer je de processorsnelheid op gereduceerd zet?
    (systeemvoorkeuren > energiestand > Opties)

Bijdrager
    xoror

Bij mij waren ze de fan speed control cable vergeten aan te sluiten, maar mijn mini maakte hele tijd lawaai. Sinds ik hem goed aangesloten heb is hij muisstil en staat dag en nacht aan.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.