13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Sjurkie

Intel iMac (late 2006), rare indeling?

Begin deze week begon de harddisk in mijn iMac (core duo, 2,16, 24″, oktober 2006) te tikken en af en toe bleef m’n mac hangen. Even overwogen om m’n AppleCare in te zetten maar ik heb er simpelweg niet de tijd voor, ik heb de bak nodig dus dan maar zelf vervangen.

Schijf gehaald (750GB WD), gezorgd voor torx-draaiers, handleidingen opgezocht… dus aan de slag. En wat zien ik, geen zwarte EMI-shielding?

Er zit wel materiaal voor de ‘kin’ maar dat is dus geen tape / shielding. Ik verwachtte dit, maar kreeg dus wat anders.

Lijstje van de verschillen:
    – Geen emi shielding in de kin, wel op het casco maar lijkt nergens op de handleidingen online
    – Geen tape aan de bovenkant van het scherm
    – 8 schroeven, niet 4.
    – Volgens het serienummer van het scherm een H-IPS scherm en geen S-PVA.

Nou ben ik me ervan bewust dan het kan komen omdat het een exemplaar is van eind 2006, maar ik kan nergens een beschrijving / tutorial vinden voor de iMac 24″ waar dezelfde eigenschappen inzitten. Heel prettig omdat het vervangen van de schijf veel makkelijker ging dan alle handleidingen aangeven, maar toch in eerste instantie vreemd.

Iemand die hier meer van weet?

Bijdrager
    jabesse

Als ik de breedte van de buitenrand van de foto ‘dit’ zie, lijkt mij dat geen 24″. Dus een kleiner model en/of een early 2006 model. Dat zou verklaren waarom de binnenkant anders is.

Bijdrager
    sven-
    ”Sjurkie”

Volgens het serienummer van het scherm een H-IPS scherm en geen S-PVA.

Weet je zeker dat het een H-IPS paneel betreft? Ik dacht dat die voor het eerst in de Alu iMacs gebruikt werden.

Bijdrager
    Sjurkie

Dat dacht ik ook, maar het is een LM240WU2, wat sowieso een IPS-paneel is. H of S twijfel ik nog over maar het gros van de zoekresultaten geeft een H-IPS aan, dus daar ga ik voorlopig even vanuit.

Heb er geen probleem mee om verbeterd te woorden, graag zelfs, want ik weet liever zeker wat voor scherm het is:)

Bijdrager
    –help

Opzich hoort dit hoor wat jij aantreft… Je hebt namelijk een iMac 24″ en die zitten heel anders in elkaar als de 17 of 20″ modelletjes. Verder heb ik wel een manual voor je:) momentje dan gooi ik hem online voor je !

edit: Hmm,,, stuur me maar even een mailtje prive op bmwmaster89 [apestaartje] hotmail [punt ertussen] com. Let wel op de handleiding is 40,3 MB groot !

voorbeeldje:
    zie hier, GEEN slabbetje;)

en inderdaad 8 schroevjes:)

Bijdrager
    G-Force

Ook de witte 24″ had een H- of S-IPS panel dus dat klopt wel gewoon. Net als de 20″ overigens, die werden geleverd met een PVA of IPS panel.:)

Bijdrager
    Sjurkie

Ahh, het hoort dus:) Da’s dan weer een meevaller want het apparaat ging vrij eenvoudig open.

@bmwmaster
    Thanx voor het aanbod, maar hij zit weer in elkaar en werkt als een tierelier. Mede met dank aan Timemachine want ik ben dus 0,0 kwijt. Geen mails weg, geen bestanden, geen foto’s.

Enkel xcode moest opnieuw geinstalleerd worden, verder niks aan het handje:)

Bijdrager
    TRML

En je garantie is weg, slimpie :oops:

Moderator
    unSOUND
    ”TRML”

En je garantie is weg, slimpie :oops:

Aangezien het om een 2006 versie gaat, zal hij wel geen garantie meer hebben denk ik…

Bijdrager
    Sjurkie

Jep, ik heb officieel nog een jaar AppleCare, maar die afweging heb ik vooraf al gemaakt. De schijf deed duidelijk moeilijk en het systeem bleef af en toe hangen bij veel data-werk. Maar de S.M.A.R.T.-status was prima en de schijf werkte wel, direct garantie claimen leek me dus al lastig en daarnaast: maandag begint voor mij een grote klus en dan heb ik m’n machine gewoon nodig.

Dan is het dus kiezen voor een garantie-afhandeling bij een Apple Service Provider in de hoop dat ze de schijf daadwerkelijk al willen vervangen onder garantie en dat dat een beetje vlot gebeurd; of dat ik zelf in de weer ga. Het laatste heb ik gedaan.

Daarnaast zijn de berichten over de garantie tegenstrijdig, er zijn op internet genoeg gevallen bekend waar men niet moeilijk doet of waar Apple meldt dat de iMac best gerepareerd wordt; maar enkel met de originele schijf op z’n plek. Daarnaast ben ik geen ‘warranty void’ stickertjes tegengekomen en is er geen schade aan m’n mac na de vervanging van de schijf.

Mocht m’n iMac echt naar de knoppen gaan (logic board ofzo) dan gaat deze gewoon naar een Service Provider en is het geen garantie, dan is het pech. De kans dat de opvolger een Mac Pro wordt met een 30″ scherm is door deze handelingen in ieder geval wel een stukje groter geworden;)

Moderator
    unSOUND
    ”Sjurkie”

…en daarnaast: maandag begint voor mij een grote klus en dan heb ik m’n machine gewoon nodig. …

Dan had je beter gewoon een externe schijf eraan kunnen hangen en daar OS X op gooien… Dan heb je een werkende schijf, en behoud je je garantie. En zodra je hem kunt missen laat je hem alsnog maken door Apple.

Bijdrager
    Sjurkie

True, maar dan blijft het ‘de schijf doet moeilijk maar werkt nog wel’ verhaal gelden.

Maar goed, het was een bewuste keuze en ca. een jaar minder garantie is jammer, maar ik lig er niet wakker van. M’n Powerbook hobbelt ook al weer menig jaar door en ik heb van de week nog een dual G4 450 tot leven gewekt. Ik verwacht niet dat m’n iMac om een andere reden dan de HD ineens kuren krijgt;)

Overigens wel weer de zoveelste Seagate harddisk die bij mij z’n beste tijd heeft gehad. Naast Maxtor voor mij persoonlijk de grootste uitval… gebruikt Apple nog steeds Seagate of zijn ze ‘geswitched’?;)

Moderator
    unSOUND

Dat is per week anders. In de ene zit een Seagate, in de ander een WD en in weer een andere een Toshiba of een Hitachi.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.