11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    andries

intel dualcore vs intel core2duo

waarom heeft de macpro nog de tragere eerste serie dualcores ten opzichte van de huidige andere macs (macbooks, imacs) die de snellere core2duo processoren bezitten?

Bijdrager
    icecream

De Mac Pro zullen ook wel gauw updaten denk ik. Maar in de Mac Pro’s zitten al Dual-Core Intel Xeon “Woodcrest”-processors. Deze zijn zeker krachtig en kan je echt wel een tijdje mee vooruit.

Bijdrager
    iWordfreak

Pardon, de Xeon doet absoluut niet onder voor een Core 2 Duo!
    Heeft ook 64 Bit, 2 kernen op 1 Chip…., hogere snelheid…

”andries”

waarom heeft de macpro nog de tragere eerste serie dualcores ten opzichte van de huidige andere macs (macbooks, imacs) die de snellere core2duo processoren bezitten?

Bijdrager
    iWordfreak
    ”icecream”

De Mac Pro zullen ook wel gauw updaten denk ik. Maar in de Mac Pro’s zitten al Dual-Core Intel Xeon “Woodcrest”-processors. Deze zijn zeker krachtig en kan je echt wel een tijdje mee vooruit.

En dat van de update betwijfel ik, ze zijn er nog maar van augustus!

Bijdrager
    Nikita
    ”iWordfreak”

Pardon, de Xeon doet absoluut niet onder voor een Core 2 Duo!
    Heeft ook 64 Bit, 2 kernen op 1 Chip…., hogere snelheid…

Sterker nog, de Xeon is sneller dan de Core2 Duo. Xeon processors werden / worden ook voornamelijk in servers en dergelijke gebruikt. Dus dat geeft ook wel aan dat er redelijk wat power achter zit.

Bijdrager
    ya_nn

De Xeon 5100 is gewoon een veredelde Core 2 Duo, dus moet idd niet onderdoen voor laatsgenoemde.

Bron: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1153481#woodcrest%5B/quote:aca6d2f282%5DDe op 26 juni 2006 ge├»ntroduceerde ‘Woodcrest’ serverprocessor gaat i.t.t. de opvolger van de Intel Pentium D gewoon onder dezelfde naam verder; namelijk Intel Xeon. Opmerkelijk omdat ‘Woodcrest’ ook een processor is die gebaseerd is op de Intel Core 2 microarchitectuur.
    De processor krijgt wel een modelnummer mee, het apparaat zal namelijk herkenbaar zijn aan de naam Intel Xeon 5100-series (Uiteraard met variaties in het modelnummer).

Technische details:

Bij Intel Xeon-chips is de FSB nog steeds een bottleneck. Met de 5000-chipset wil men deze bottleneck weg proberen te werken door elke processor een eigen FSB mee te geven. ‘Woodcrest’ zal op dat gebied dus hetzelfde zijn als ‘Dempsey’.

Gezien de processor op dezelfde technology is gebaseerd als de Intel Core 2 Duo processoren gelden de technieken die in die processoren zitten ook voor deze.

Bijdrager
    Nikita

Volgens de Apple site heeft de Mac Pro een FSB van 1,33 GHz. Lijkt me toch niet helemaal de bottleneck :P
    Zeker als je het vergelijkt met de iMac, die nog steeds op 667 MHz zit.

Bijdrager
    Juch

ja, een vergelijkbare dell heeft een FSB van 1066 MHz. Ik vraag me af wat de reden is van Apple voor de keuze van een lagere FSB, ze moeten dan immers met een hogere multiplier werken, dat weer allerlei nadelige effecten heeft = meer energie verbruik, meer warmte, etc, of beredeneer ik nu scheef?

Bijdrager
    Nikita

Apple gebruikt de laptop uitvoering geloof ik en Dell de gewone desktop versie. Die laatste heeft inderdaad een hogere FSB omdat het bij een desktop niet zoveel uitmaakt of ‘ie wat meer stroom verbruikt en hitte produceert. Bij de iMac zit alles natuurlijk in een veel kleinere behuizing en is in elk geval de warmte productie wel van belang.

Bijdrager
    dyn

Zoals ya_nn al zegt zijn de huidige Xeon processoren niet anders dan hun desktop varianten. De huidige Xeon processoren zijn gewoon Core 2 Duo procs met een Xeon stickertje erop, niets meer en niets minder. Niet ongewoon in de Xeon serie, dat hebben ze vaker gedaan, sterker nog, dat doen ze meestal.

Bijdrager
    mac lover

geef mij maar weer de oude, vertrouwde G- series… nooit geflikker met rare namen en waardes gewoon G3, G4 en G5 that’s it

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.