18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    goudmeintje

Intel Core i5- of Intel Core i7-processor?

Ik wil een iMac 27 inch aanschaffen.
    Ik ga oa programma’s als Illustrator, Photoshop, Lightroom, coreldraw op de iMac gebruiken.

Nu twijfel ik tussen 3,4-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,8 GHz of 3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz.

Is het 200 euro extra waard om een i7 processor te nemen.

Of is het misschien een optie om te kiezen oor i5 en dan een NVIDIA GeForce GTX 780M met 4 GB aan toegewezen GDDR5-videogeheugen te nemen?

Bijdrager
    jamesbluewebsites

Voor jou werk is die processor bijna letterlijk gemaakt!
    Ga voor de i7!
    Dat zal het heel erg waard zijn met jou programmas.
    Graphische kaart is belangrijk voor video editing
    CPU is belangrijk voor photo editing

Vergeet btw ook niet genoeg RAM te nemen, want die programmas zijn nogal gretig!
    Hoop dat dit je vraag goed beantwoord!

Bijdrager
    computer space

Kijk ook even naar een maxed out Mini met fatsoenlijk scherm, bijvoorbeeld een Dell U2713H (niet de HM) omschakelbaar tussen sRGB en AdobeRGB met 3D lut. Goede weergave lijkt belangrijk voor je. De Mini 2.6 i7 zit qua snelheid tussen de i5 en de i7 iMac in. Stop er 2 Samsung 840 Pro SSD’s in, en de schijf verslaat ook nog die van de nieuwe MacPro.
    GPU heb je voor jouw werk weinig aan.

Dell 608€
    Mini 955€
    2x256GB Samsung 840 Pro (voor 1000MB/s lezen/schrijven! lekker voor de history van Photoshop!) 375€
    SATA kabel 25€ (om de tweede Samsung 840 aan te sluiten)
    16GB RAM 120€
    Totaal 2083

i5 iMac met snelle schijf is minimaal 2.649€! En dan is je CPU slomer, je schijf nog steeds slomer dan in de Mini-optie hierboven, en heb je enkel sRGB glazend, geen adobeRGB en mat beeld.

Ook kun je rustig beginnen met de mini, door 1 8GB module te plaatsen voor 10GB totaal, en 1 Samsung 840Pro te nemen voor SSD+1TB HD danwel 1.25TB fusion drive. Zit je op 1835€

Als je de iMac neemt, doe dan ook zeker iets aan de opslag. De 7200 toeren 1TB schijf daar ga je niet blij van worden. Je kunt hier niks meer aan veranderen!

Bijdrager
    goudmeintje

Beste ComputerSpace en Jamesblueswebsites dank jullie wel voor alle goede informatie. Ik ga even alle optie bekijken en beslis dan welke ik ga nemen.

Bijdrager
    SvS

i7!!

Hier beide. Je merkt toch wel het verschil. Dus ik zou echt meer voor i7 over hebben en niet zaniken over het budget. Dan heb je toch langer plezier mee.
    RAM ook net zo belangrijk eigenlijk, maar dat zei jamesbluewebsites ook al. Succes!

PS Coreldraw op Mac?;)

Bijdrager
    Janjans

Let op, ram niet bij Apple kopen, maar achteraf zelf erin zetten, is veel goedkoper:)

@computer space Welke GPU zit er in een Mac mini?

Ik heb zelf onlangs een iMac i7 aangeschaft, en ik moet eerlijk zeggen dat het ontwerp mij nog wel 500 euro extra waard was geweest. Ik was bang dat 27″ te groot zou zijn in mijn kamer, maar ik merk amper dat er een computer staat. Verder lijkt ie voortdurend echt zo dun omdat ik ‘m nooit volledig van opzij zie en de bochel dus ook niet zie. En dat er geen draadje te zien is verder, magisch! En hoe heerlijk is het, doos open, ding op tafel, stekker in stopcontact, en klaar. Niets te sleutelen en te upgraden, gewoon aan de slag en alles functioneert.heerlijk om er verder niet meer over te hoeven nadenken, ook niet over upgraden en hoeveel % de machine dan sneller zou worden of niet, enz. Niet echt my cup of tea. Ik maak een dergelijke afweging het liefst eens in de zoveel jaar, bij de aanschaf, en wil er dan niet meer mee bezig zijn.

Wanneer je het natuurlijk wel leuk vind, upgraden enz, dan ligt je voorkeur wellicht ergens anders. Maar laat het ontwerp niet te licht wegen, want het is telkens weer zo heerlijk!

Ik ben voor de i7 gegaan met 775 GPU en ssd. Ik zet er over een half jaartje nog wel 16GB bij, dan heb ik 24 en voldoende voor vele jaren.

Bijdrager
    Bianco

Je weet dat CorelDraw niet draait onder MacOSX?

Bijdrager
    Frank Visser

Inderdaad CorelDraw werkt niet op de mac, enige mogelijkheid voor hem is of een pc ernaast, of bootcamp, alleen lastig om steeds je mac uit en aan te zetten voor dat programma.. Misschien Parallels erbij dan..

Bijdrager
    Targaryen

Boot Camp lastig? Via een tooltje als ‘Bootchamp’ ben je in een halve minuut in Windows. Lijkt me geen moeite.

Bijdrager
    Frank Visser

boot camp moet je je mac opnieuw opstarten.
    Is Bootchamp een app die over bootcamp heen draait waardoor dat niet meer hoeft?
    Dan wil ik die ook!

Bijdrager
    Frank Visser

Even opgezocht maar dat zorgt er alleen maar voor dat windows eenmalig wordt opgestart. Betekend dus dat je alsnog je mac opnieuw moet opstarten..?

Bijdrager
    Targaryen

Zoals ik net zei. Het is een halve minuut werk en je hoeft er niet manueel voor op te starten. *zucht*

Boot Champ draait in je menubalk bovenaan rechts. Gewoon op klikken en kiezen voor ‘Boot in Boot Camp’ en dan sluit hij af en ervan afhangend hoe snel je schijf is (een SSD bv) zal je Windows meteen verschijnen. Je hoeft dus geen alt of wat dan ook in te drukken tijdens het opstarten. Om terug naar OS X te gaan, klik je onderaan rechts in Windows op het Boot Camp logo en kies je voor ‘Boot in OS X’.

Een reden minder dus om niet te kiezen voor Boot Camp.

Bijdrager
    Frank Visser

Het is een forum voor vragen, moet je niet klagen als er iemand een vraag stelt. Wat een onzin, sorry.

Het is een handeling sneller dan bootcamp, maar heeft verder 0 toegevoegde waarde. Want alsnog moet je al je programma’s afsluiten, bestanden opslaan etc.

Bijdrager
    Targaryen

Geen onzin, gewoon begrijpend lezen! Dan hoef je geen onnodige vragen te stellen.;)

Het heeft wel toegevoegde waarde, want je draait native Windows wat zeker voor games en programma’s waarvoor je veel RAM nodig hebt een pluspunt is. En je switcht tussen beide OS’en in een mum van tijd. Als ik mij goed herinner, dan benut je Mac namelijk niet al zijn RAM bij virtualisatie… En bovendien is het goedkoper ook. Voor een virtualisatieprogramma ben je al gauw meer dan vijftig euro kwijt.

Bijdrager
    Frank Visser

Nu snap ik pas de toegevoegde waarde van het programma.
    Een vraag is niet onnodig als de ene partij het niet snapt of verkeerd begrijpt, nietwaar?:)

Bijdrager
    Targaryen

Wat je goed moet begrijpen is het verschil tussen Boot Camp en gelijk welke virtualisatie. Je kunt niet verwachten dat je native Windows kunt draaien zonder te moeten opstarten. Virtualisatie zal zeker volstaan voor gewone programma’s maar gamen wil je er niet op doen en ik kan me inbeelden dat je ook stabiliteit wil bij zwaardere programma’s. Maar inderdaad, mijn zucht was ietwat misplaatst.

Bijdrager
    computer space

Ik zou CorelDraw gewoon in Virtual Box draaien. Gratis virtualisatie tool, en hws goed genoeg voor af en toe gebruik.
    Voordelen: je kunt CorelDraw gewoon in de Dock zetten en direct starten
    Je kunt gewoon je mac bestanden lezen en schrijven (gedoe met Bootcamp).

Janjans op 24 januari 2014

@computer space Welke GPU zit er in een Mac mini?

Een Intel HD4000, on chip.
    Het is geen ding voor zware games, maar 2 2560×1600 beeldschermen van skateboard-scrolling in Photoshop en alle eye-candy van OSX voorzien is geen enkel probleem. Zelfs de GPU-functies van PS (die je bijna nooit gebruikt en vooralsnog op een hand zijn te tellen) worden door de HD4000 versneld, zij het minder dan op een dikke Nvidia natuurlijk. Maar zoals ik zeg, enkel heel rare functies die GPU versnelling gebruiken. Ik loop nooit tegen GPU beperkingen aan, zelfs niet in FCP.

Bijdrager
    Frank Visser

Ik snap het, hij is veel meer geheugen nodig om windows erbij te draaien dan natuurlijk alleen windows te draaien, making sense.
    Zelf gebruik ik windows echt bijna nooit, een hele enkele keer.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.