11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    ruben

Instellingen weg bij OS 9.2?

Hallo,

Ik heb eergisteren een iMac G3 op straat gevonden met Mac OS 9.2. Heel leuk dat hij nog werkt aangezien hij in de regen stond, maar de datum en tijd staan verkeerd en ik wil misschien een nieuw account aan maken. Ik heb geen idee hoe Mac OS 9 werkt maar tussen het programma lijstje zie ik geen settings of iets dergelijks en na het zoeken in de handleiding zie ik toch echt dat daar control panels tussen staan. Hoe kan ik deze terug krijgen of waar kan ik deze dan wel vinden?

Bijdrager
    FloorvN

het beste kan je OSX 10.3 Panther hieropzetten.
    Je formateerd het systeem compleet, en begint schoon opnieuw..

Je kan voor testen van de hardware ook nog even een Apple hardware test draaien..

Bijdrager
    1984

Daar zal een nieuw batterijtje in moeten betreft tijd en datum heb ik zo het idee, In OS 9 zat alles zeer handig in een systeem map (zover ik mij herinner)
    In het Apple menu vind je meer dan in OSX (kijk daar eens wat de mogelijkheden zijn), daarnaast vind je links onderaan of wat hoger een lipje waar je op kunt klikken en dan verschijnt de regelbalk,
    De programma’s en alles kun je in mappen stoppen , deze kun je instellen zodat ze onderaan als een dock (er zijn verschillen mogelijkheden voor)
    Os 9 zal zeker stabieler draaien als Os X (de Finder in OS 9 is ook anders dan in OS X)

Bijdrager
    GoeieDag
    1984 op 21 oktober 2013

OS 9 zal zeker stabieler draaien als OS X.

Het is een leuk project, en ook leuk om eens een oud Apple OS te verkennen als je het nog nooit hebt gezien.
    Maar als het om stabiliteit gaat, is ook op de iMac G3 Mac OS X veel stabieler dan OS 9. Dit OS was gewoon aan het eind van z’n kunnen en werd houtje-touwtje bij elkaar gehouden om alle moderne (internet/netwerk/media) functies te kunnen uitvoeren.
    OS X 10. Tiger zou je dan moeten hebben, mits het niet de allereerste 2 versies van die iMac is (Bondi Blue en 5 colors) en er genoeg RAM (256 MB) in zit. OS X 10.3 Panther 10.3 kun je ook op de oudere versies zetten (met 128 MB RAM).
    Veel plezier ermee; een tijdje terug zag ik er ook twee op straat liggen, met keyboard en muis; droog! Heb ze latten liggen…

Bijdrager
    MacKevin11

Haha gevonden in de regen
    Mooi dat dat mensen nog overkomt:p

Bijdrager
    Xcode

Jongens, het gaat erom dat dit een leuk OS9 projectje is. OS9 is lang geleden voor mij, dus ik weet zo niet meer hoe je er een account op aanmaakt. Wat ik wel weet is dat wanneer de tijd niet meer wordt onthouden, er een batterijtje vervangen zal moeten worden. Dat heb ik nog wel eens gedaan. Verder zijn Panther en Tiger veel te zwaar, begin eerst eens met Jaguar als je er persé OSX op wilt zetten. Dat is, vergeleken met OSX Mavericks, ook een hele beleving.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb alle mogelijk versies op een iMac G3 gehad, en vond juist 10.4 Tiger het best draaien. En dat werd elders vaak bevestigd.

Bijdrager
    1984

Niks zo leuk om dat oude os weer aan het draaien te krijgen, verder is het systeem en de mogelijkheden erg beperkt in 2013.
    Maar een beetje spelen en kijken hoe eventueel oude software nog draait op os 9 is de moeite waard.

Bijdrager
    GoeieDag

Daar heb je helemaal gelijk in, 1984.
    Ik zie plaatjes, en krijg heimwee (voor 2 seconden, dan).:)

Bijdrager
    sedikit

@1984,
    Helemaal met je eens. Ik heb op mijn reserve iMag G4 (het bolletje) naast de Tiger ook het OS X 9.2.2 staan. Aandoenlijk in z’n eenvoud. Zo ook Photoshop 5.5. Niks mis mee!

Moderator
    Night

Wauw… nostalgie…. brengt hoop herinneringen boven:-)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.