4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Chorro

Opgelost: Instelling niet aangekoppeld scherm wijzigen

Goedemiddag,

Een vriend van mij heeft een Full HD monitor via HDMI aangesloten op een Mac Pro. Een resolutie die veel hoger ligt dan 1920×1080 ga je dus niet halen, omdat het scherm het niet ondersteunt en omdat HDMI ook beperkingen met zich meebrengt.

Die vriend dacht slim te zijn en dat te overbruggen door met SwitchResX de resolutie op te schalen naar 2560×1440 pixels. Gevolg: Scherm op zwart en geeft de melding dat de input niet wordt ondersteunt.

Hij zit nu met zijn handen in het haar en ik weet eerlijk gezegd ook niet zo snel een oplossing. Ik heb een andere monitor geprobeerd: Werkt prima, omdat de Mac Pro dit herkent als een andere monitor. Maar met deze monitor aangesloten is het niet zo makkelijk om van het originele beeldscherm de instelling terug te zetten naar 1920×1080. Gevolg: Zodra je het originele scherm aansluit, gaat alles weer op zwart.

Ik heb al met Google gezocht, waarmee ik een com.apple.preferences.displays.plist heb gevonden en verwijderd maar dit heeft niets uitgehaald. Ook met een andere monitor in de instellingen van SwitchResX de originele monitor verwijderen helpt niet. PRAM resetten heeft ook niet geholpen.

Hoe is het mogelijk om de instelling van het originele scherm weer op 1080p te krijgen, zodat het scherm via HDMI weer volledig functioneert?

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Hij moet toch ergens die instellingen opslaan.

Dit is ongeveer hetzelfde volgens mij.
    Daar staat dit:

Try to to go /Library/Preferences/ and search for com.apple.windowserver.plist. It’s the file that gets updated when you modify the display in System Preferences (I just tried).

According to this Apple KB, it’s safe to delete it. So move it on your desktop and try to reboot.

Dus misschien dat eens proberen.
    En anders dit:

From the command line, cscreen lets you adjust monitor resolution.

Hopelijk lukt het!

Bijdrager
    Chorro

Ontzettend bedankt voor het meedenken, maar ook die plist laat na reboot alleen de muis weer volgens de fabriekswaarde functioneren (stuk trager).

Het probleem is wel opgelost. Ik had ineens een idee om met het andere beeldscherm de systeemvoorkeuren in te duiken, schermdeling aan te zetten en vervolgens met het originele scherm aangesloten en mijn Macbook erbij via schermdeling de Pro te benaderen. Dit werkt (werd overigens wel 2560×1440 weergegeven, het ligt dus puur aan het scherm wat dat niet kan hebben) en zo heb ik de boel weer op 1080p gezet. Scherm sprong weer aan en alles werkt zoals vanouds.

Nogmaals bedankt!

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Mooizo!:)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.