4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    JXD

Instellen twee wifi netwerken in één huis.

Hallo allemaal,

Wij hebben thuis twee routers (een experiabox V8 van kpn beneden en een sitecom WLR-4001 op zolder) Nu gebeurt het vaak dat het internet van de sitecom het ineens niet meer doet (nog wel verbonden, maar laadt geen websites) Instellingen van beide routers staan op default, kan iemand mij vertellen hoe ik het zo moet instellen dat het goed werkt? Alvast bedankt!

Bijdrager
    erwinde

De Sitecom mag niet als router gebruikt worden, want dan heb je twee routers achter elkaar. Dat geeft allerlei problemen. Als je de router functie op de Sitecom niet kan uitzetten, zorg dan in elk geval dat DHCP op de sitecom uitstaat en laat de WAN aansluiting op de Sitecom ongebruikt. De Experiabox is dan dus met een van de gele poorten op de Sitecom verbonden. De blauwe wan poort op de Sitecom blijft ongebruikt. (aangenomen dat de kleurtjes op jouw exemplaar hetzelfde zijn als op het fotootje dat ik zie). Beide wifi netwerken moeten ook een ander naampje hebben.

Met geschikte WiFI access points kan je ook 1 wifi netwerk met meerdere access points maken. Bv met 2 stuks Apple Airports kan dat of met wat professionelere access points zoals die van Ubiquity. De laatste vereisen echter wel wat meer kennis van netwerk zaken om te configureren. In zo’n configuratie kan de Experiabox de router functie blijven vervullen, met de wifi functie uitgeschakeld.

Bijdrager
    JXD

Na aanpassen lijkt alles te werken zoals het hoort, ik heb de kabel vanaf de experiabox in een LAN poort gedaan en DHCP op de Sitecom uitgeschakeld. Daarnaast heb ik ook nog even de oude DNS-server op m’n mac weggehaald, waarna automatisch een nieuwe werd gegeven. Ik heb nog één vraagje: Hoe kom ik nu nog bij de settings van de Sitecom? Het standaard ip-adres in de browser typen lijkt niet te werken. Bedankt voor je antwoord in ieder geval, ik waardeer je hulp:)

Bijdrager
    erwinde

Het benaderen van de interface van de Sitecom is nu idd wat lastiger. In principe kan je de interface van de Sitecom een vast IP adres geven dat in hetzelfde subnet zit als de rest van je netwerk dat door de Experia wordt uitgedeeld.

Bv als je de reeks 192.168.1.x gebruikt, zet je de Sitecom op 192.168.1.250. Op de Experiabox moet je dan bij DHCP instellen dat die nummertjes die hij uitdeelt van bv 192.168.1.10 t/m 192.168.1.99 zodat het vaste adres van de Sitecom niet per ongeluk aan een ander apparaat uitgedeeld kan worden.

Om nu op de interface van de Sitecom te komen, geef je je Mac op de wifi interface even handmatig een ip-adres dat in dezelfde range zit als het ip-adres van de Sitecom terwijl je verbonden bent met de wifi van de Sitecom. Je kan dan de webinterface via zijn originele ip adres benaderen en de Sitecom een ip adres in je ‘normale’ range geven. Macje daarna uiteraard weer op dhcp zetten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.