23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Mac-ofiel

Instellen Router

Ik ben nu 2 dagen bezig om mijn router aan de praat te krijgen, het is een SMC Networks. Mijn beide macs worden herkend en krijgen ook allebei een IP adres toegewezen. Als ik bij mijn G3 bij Status kijk geeft die ook aan dat hij Connected is. Hetzelfde bij mijn G4, als ik via PPTP verbinding maak met het internet lukt dat maar een paar seconden en dan wordt de verbinding vrbroken.
    Ik heb in het logboek gekeken wat er mis gaat en daar staat als laatste regel dat er geen Memory is.
    Heeft er iemand enig idee wat ik fout doe???? Alle hulp is welkom!!!!!

Gr,

Willem

Bijdrager
    araminta

Waar vandaan maak je die PPTP-verbinding? Vanaf de router, neem ik aan? Ik neem aan dat je ADSL hebt, maar kun je het modem zelf niet als router gebruiken? Dan hoef je ook geen PPTP te gebruiken.

Bijdrager
    Amsterdam

Lieve Araminta, wat dan wel?

Bijdrager
    Mac-ofiel
    ”araminta”

Waar vandaan maak je die PPTP-verbinding? Vanaf de router, neem ik aan? Ik neem aan dat je ADSL hebt, maar kun je het modem zelf niet als router gebruiken? Dan hoef je ook geen PPTP te gebruiken.

Ja, ik heb ADSL en een Alcatel Speed Touch, maar ik zou niet weten hoe ik die als router moet gebruiken. Er zit nog wel een loze aansluiting aan de achterkant (zit een plaatje voor).

Bijdrager
    araminta
    ”Amsterdam”

Lieve Araminta, wat dan wel?

PPP

Bijdrager
    araminta
    ”Mac-ofiel”

Ja, ik heb ADSL en een Alcatel Speed Touch, maar ik zou niet weten hoe ik die als router moet gebruiken. Er zit nog wel een loze aansluiting aan de achterkant (zit een plaatje voor).

Ik heb ook een SpeedTouch Home[/b], en ik heb ADSL ruim 1,5 jaar nu. Ik weet niet of de modems die je tegenwoordig bij MxStream krijgt nog steeds dezelfde zijn, maar voor die van mij werkt het volgende:

http://www.sateh.com/hacks/alcatel.php, of
    http://www.weethet.nl/dutch/adsl_mxstream_alcatelhack.asp

Lees de site goed door, en zet alle benodigde informatie lokaal, en bewaar je oude instellingen ook, dan kun je tenminste nog terug naar je pre-hacked modem. Bij is het een groot succes geweest, maar het blijft natuurlijk wel riskant. Lukt het, dan ben je van PPTP af en kun je met gewonere instellingen voor elkaar krijgen wat jij wilt.

Ik kan het je zeker aanraden, maar bedenk wel dat het op eigen risico is, en dat je garantie op je modem Null en Void is.

Veel succes!

Bijdrager
    Amsterdam

Hallo! Araminta, ik ben een total nerd als het gaat om modems/routers/hubs enzo. Ik neem aan dat je de situatie van Mac-ofiel al gehoord hebt? Even in nerdtaal (anders begrijp ik er geen hol van hehe):

Draadje uit muur, splitter naar ADSL-modem + telefoon. Draadje uit ADSL-modem naar ROUTER, daar 2 UTP-kabels naar 2 Macs. Dat is Mac-ofiel z’n situatie. Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd maar ik krijg de indruk dat je niet begrijpt dat het om een “extra” router gaan en niet om het ADSL-modem.

Thanks voor je hulp in geval tot zover. Ik denk dat ik maar ga afwassen. LOL :wink:

Bijdrager
    araminta

Pff, Ik stond net te strijken! Maar goed. Ik snap dat het om een router naast het ADSL-modem gaat.:P

Ik stelde voor om van het ADSL-modem ook een router te maken (als dat bij dat model kan), dan kun je (in mijn ogen) makkelijker de instellingen maken. Dan krijg je iets als:

[ADSL-router]—-[Andere router]—-[Mac’s 1 & 2]

That’s all! (En nou afwassen jij, dan ga ik verder met strijken!)

Overigens is dit niet de enige weg naar Rome, want volgens mij moet de router ook via PPTP een verbinding kunnen maken, en vervolgens aan de kant van de Mac’s rustig adresjes verdelen. Ik denk alleen dat de wereld zonder PPTP net iets eenvoudiger is.

Bijdrager
    Torz

Mac-ofiel je hebt helemaal geen PPTP protocol nodig,dat is alleen maar als je geen router hebt.Omdat je wel al een IP adres krijgt toegekend ligt het probleem denk ik bij de router.Probeer eens te pingen naar een ip adres van een internet site. via network utility.Lukt dat niet kijk eens of de ingebouwde firewall van de router zo is ingesteld dat alle poorten geblokkeerd zijn.

Bijdrager
    Amsterdam

LOL Aramita, alweer klaar, nu dient het volgende recht zich aan: stofzuigen LOL, maar niet meer doen zo kort voor middernacht. Ik denk dat ik alle spiegels maar ’s ga afsoppen LOLOLOL :lol:

Bijdrager
    Torz

Hoe zie je er nou uit met hoofddoekje en geruit schort:lol:

Bijdrager
    araminta

Heb je het nou tegen mij of tegen A’dam? Ik ga morgen pas in de keuken bezig (nadat ik een airportkaartje heb gehaald, want ik wil mijn config nog ff ingewikkelder maken!).

:P

Bijdrager
    Torz

allebei dan:lol: :lol:

Bijdrager
    Mac-ofiel

Even een vervolg op mijn troubles, op dit moment heb ik als ik PPTP gebruik verbinding want de tijd loopt mee, het tellertje dan, maar zogauw ik Mail, Chimera opstart of op een andere manier contact maak met internet dan krijg ik de melding dat de HOST niet gevonden kan worden. Weet iemand misschien wat dit nou weer betekend. Ik ben wat dat betreft zo a-technisch als de pest :lol:

Bijdrager
    Aqua1

Tellertje ? Dat zou kunnen klinken alsof je een pptp verbinding maakt met je router. Dat moet natuurlijk niet. ’t Zou zomaar kunnen natuurlijk. Het ging al eerder over onwetendheid in networkterminator en router-land. Al was het maar omdat zoveel mensen zo’n alcatel speed-touch een modem noemen, wat het niet is.
    Voor de goede orde: je moet niet een verbinding maken met je router, maar in de network preferences connecten via bv dhcp.

Bijdrager
    Mac-ofiel
    ”Aqua1″

Tellertje ? Dat zou kunnen klinken alsof je een pptp verbinding maakt met je router. Dat moet natuurlijk niet. ’t Zou zomaar kunnen natuurlijk. Het ging al eerder over onwetendheid in networkterminator en router-land. Al was het maar omdat zoveel mensen zo’n alcatel speed-touch een modem noemen, wat het niet is.
    Voor de goede orde: je moet niet een verbinding maken met je router, maar in de network preferences connecten via bv dhcp.

Ok, wat ik heb gedaan is het volgende:
    1. Router aangesloten op mijn G4 iMac flatscreen
    2. Via network preferences gekozen voor DHCP
    3. Via mijn browser gekozen voor Fixed IP adres (ik heb adsl via Planet)
    4. In de browser wordt aangegeven dat ik Connected ben
    5. Bij DHCP komen de gegevens overeen zoals ook in de handleiding staat
    6. Als ik nu via mijn PPTP applicatie op verbind klik zie ik dat er een verbinding tot stand komt.
    7. Als ik nu bijv. Chimera opstart, dan krijg ik de melding Host niet gevonden en wordt de verbinding verbroken.

Bijdrager
    Aqua1

Ok, wat ik heb gedaan is het volgende:
    1. Router aangesloten op mijn G4 iMac flatscreen
    2. Via network preferences gekozen voor DHCP
    3. Via mijn browser gekozen voor Fixed IP adres (ik heb adsl via Planet)
    4. In de browser wordt aangegeven dat ik Connected ben
    5. Bij DHCP komen de gegevens overeen zoals ook in de handleiding staat
    6. Als ik nu via mijn PPTP applicatie op verbind klik zie ik dat er een verbinding tot stand komt.
    7. Als ik nu bijv. Chimera opstart, dan krijg ik de melding Host niet gevonden en wordt de verbinding verbroken.

Ja, dat bdoel ik. Bij 6 zeg je dat je op verbind klikt, maar dat moet je niet doen. Je router onderhoud de verbinding met het WAN. Je LAN wordt in stand gehouden door de dhcp. Die moet je ook niet (bij de meeste routers) op fixed ip zetten. Je krijgt iedere keer dat je je mac aanzet een nieuw ipnummer van de router. Dat is je LAN-ip. Dat is iets anders dan je WAN-ip.
    Punt 3 is me niet helemaal duidelijk. Waar geef je aan dat je een vast ip hebt ? Je router zou dat kunnen slikken omdat je bij je Planet abonnement misschien een vast ip krijgt. Overigens komt een router daar snel genoeg achter. Zit je dan in je configscherm van je router ? Onderaan deze post staan 3 dingen die ik heb ingevuld (en natuurlijk om wat voor verbinding het gaat: pptp) en verder regelt mijn router de connectie zelf.
    Ik heb een dergelijke configuratie. Ik heb gekeken op de site van xs4all. Daar staat een voorbeeld van al je instellingen. Ik heb weliswaar een andere router, dus hier en daar heet een bepaald item anders, maar met wat vertaalwerk zou je er wel moeten kunnen komen lijkt me.

WAN IP Address
    WAN Subnet Mask
    PPTP Server IP Address

zijn bv dingen die in die router op xs4all anders heten.

Succes maar weer….

Bijdrager
    araminta

Ik had in ene iets vergelijkbaars. Ik start Chimera op, ga naar MacOSX.nl, dat lukt. Wil ik daarna door naar het forum: pleitte verbinding. Na een tijdje (wellicht TCP/IP WAIT-tijd voorbij) hetzelfde: eerste adres gaat, tweede niet meer.

Ik had wel als firmware in de Speedtouch nog iets uit de vorige eeuw. Na upgrade naar 281 (i.p.v. 132) werkt het weer. Getuige het feit dat ik dit weer kan posten.

Heeft er misschien niets mee te maken, maar het is sowieso een idee om je firmware ook even bij te werken. Dat kun je trouwens alleen met Netscap 4.6 of 4.7 in Classic-modus.

Bijdrager
    Mac-ofiel

Ja, dat bdoel ik. Bij 6 zeg je dat je op verbind klikt, maar dat moet je niet doen. Je router onderhoud de verbinding met het WAN. Je LAN wordt in stand gehouden door de dhcp. Die moet je ook niet (bij de meeste routers) op fixed ip zetten. Je krijgt iedere keer dat je je mac aanzet een nieuw ipnummer van de router. Dat is je LAN-ip. Dat is iets anders dan je WAN-ip.
    Punt 3 is me niet helemaal duidelijk. Waar geef je aan dat je een vast ip hebt ? Je router zou dat kunnen slikken omdat je bij je Planet abonnement misschien een vast ip krijgt. Overigens komt een router daar snel genoeg achter. Zit je dan in je configscherm van je router ? Onderaan deze post staan 3 dingen die ik heb ingevuld (en natuurlijk om wat voor verbinding het gaat: pptp) en verder regelt mijn router de connectie zelf.
    Ik heb een dergelijke configuratie. Ik heb gekeken op de site van xs4all. Daar staat een voorbeeld van al je instellingen. Ik heb weliswaar een andere router, dus hier en daar heet een bepaald item anders, maar met wat vertaalwerk zou je er wel moeten kunnen komen lijkt me.

WAN IP Address
    WAN Subnet Mask
    PPTP Server IP Address

zijn bv dingen die in die router op xs4all anders heten.

Succes maar weer….

In het configuratiescherm van mijn router kan ik kiezen tussen een Setup Wizard. Daar moet ik invullen:
    1. IP adress
    2. Gateway IP adress
    3. DNS IP adress
    4. Subnet Mask

Punt 3 en 4 zijn duidelijk wat ik daar moet invullen, maar denk dat ik bij 1 en 2 iets fout doe.

Ik kan ook kiezen uit Advanced Setup

Bijdrager
    Aqua1

Heb je wel al je nummers die je van KPN hebt gekregen ergens ingevuld ? Volgens mijn moet je alleen maar local ip’s invullen. Dat zijn die nummers 10.0.0.138 en 10.0.0.150. Ook je Subnet mask moet goed staan: 255.0.0.0. Vergeet niet je pc-indentity aan te geven: pc1. Soms is dat optional, maar dat heb ik wel ingevuld en bij mij werkt het.
    Dit zijn de instellingen (en natuurlijk naam en ww) die je je router moet geven. In je netwerk preferences van je mac staat zo te zien alles goed: connect via dhcp en verder niets.
    Firmware zou je ook nog kunnen proberen ja. Maar het ding is toch nog niet zo oud ?
    Any luck ?

Bijdrager
    Amsterdam

Even een stomme vraag, maar is het niet zo heren, dat 192.168.1.1 een standaard adres is om je router te benaderen via een willekeurige browser? Ik geloof dat dat bij Mac-ofiel ook niet lukt. Maar goed, ik heb een Draytek Vigor 2200X, dus wellicht werkt dat anders.

OK, en waar is de strijkbout?

Bijdrager
    Aqua1
    ”Amsterdam”

Even een stomme vraag, maar is het niet zo heren, dat 192.168.1.1 een standaard adres is om je router te benaderen via een willekeurige browser? Ik geloof dat dat bij Mac-ofiel ook niet lukt. Maar goed, ik heb een Draytek Vigor 2200X, dus wellicht werkt dat anders.

OK, en waar is de strijkbout?

Dat klopt, maar als je dat nog wil doen met een router ertussen, moet je je subnetmask veranderen. 255.255.255.0 zorgt ervoor dat alles anders dan je eerste octet buiten je LAN wordt gezocht.

Bijdrager
    antron

want je Apple Remote Desktop instaliert heeft kanik dat alles voor je bezig maken.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.