7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    The Gimp

instellen RAID op Synology DS212J

hallo iedereen,

in mijn vorige post konden jullie zien dat ik problemen had met mijn mybook live HD.

nu heb ik vandaag een synology NAS DS212j gekocht en wil deze instellen.

ik heb 1 nieuwe 2TB hd gekocht, en ik heb 1 2TB hd met al mijn films e.d. die in de Mybook Live zat

nu wil ik graag het volgende doen:

– ik kan de mappen op mijn Mybook Live ENKEL nog raadplegen, aanpassen,… via mijn windows laptop (vant werk).

– ben ik correct als ik volgende wil doen:

1) ik steek de nieuwe 2TB HD in de synology en zorg dat deze klaar voor gebruik is
    2) ik kopieer alles van de Mybook Live naar de Synology (bedraad uiteraard)
    3) ik formatteer de Mybook Live 2TB HD naar het correcte bestandsformaat voor Synology
    4) ik steek deze HD in de Synology en zorg dat deze klaargemaakt wordt voor gebruik
    5) ik stel de synology in op RAID 1 zodat ik steeds een backup heb van al mijn films in geval een der hd’s crasht.
    6) de synology gaat aan de gang om een mirror te hebben van de eerste HD.

gaat dit lukken ? ik hoop van wel alleszins. indien er nog tips zijn, laat me gerust iets weten.

Bijdrager
    Synapse88

Ik denk dat je best twee exact dezelfde schijven gebruikt in RAID 1 om problemen te voorkomen. 2TB bij de ene fabrikant is niet meteen hetzelfde aantal bytes als bij de andere fabrikant, hoe vreemd dat ook moge klinken. Ze zetten daar al rap 2TB op maar meestal is dat een afronding.

Bijdrager
    Wyodor

Eerst de Syno z’n werk laten doen.

Dus 2 schijven erin, formatteren & RAID aanmaken en wachten to Syno klaar is.

Als ie klaar, DAN PAS je gegevens erop zetten.

Je zou het zelf kunnen bedenken.

Bijdrager
    Artell

Wat je wilt is geen “best practice” maar mits de nieuw aangeschafte harddisk kleiner of precies gelijk (in bytes) is zou het technisch inderdaad moeten kunnen. Je kunt in een Synology NAS inderdaad een single disk configuratie omzetten naar een RAID1 na het toevoegen van een extra harddisk. (staat vrij goed beschreven in de uitgebreide handleiding die je op de site kunt downloaden.)

Ik zou het zelf echter nooit aandurven :sealed: Daar zijn mijn bestanden me te waardevol voor.. (ik heb alles op ten minste 3 harddisks en echt belangrijke zaken op 5 disks staan, zowel binnen als buiten huis :innocent: , beetje paranoïde wellicht maar ben een keer 40GB aan foto’s kwijt geraakt en dat gebeurt me niet nog een keer…)

Bijdrager
    The Gimp

na raadpleging van de commentaren hier en nog enkele ander fora denk ik dat het inderdaad mogelijk is, maar dat het niet de ideale manier is.

ik heb toch maar besloten om eerst alles op 2 externe hd’s te zetten zodat ik zeker nog een kopie heb moest er alsnog iets fout lopen met de synology.

toch maar het zekere voor het onzeker nemen denk ik dan.

Bijdrager
    Artell

Lijkt me de juiste beslissing:smile:

Bijdrager
    The Gimp

inderdaad.

thx voor de hulp in ieder geval !

iemand een idee of het “eenvoudig” is om VPN op te zetten ? heb een telenet-router in de garage, die is bekabeld naar een airport extreme in de living waaraan ik de Synology hang.

ik weet dat VPN niet héél eenvoudig is op zetten, en er tutorials zijn op de site van synology, maar misschien dat er “standaard” problemen zijn die ik kan tegenkomen met deze opzet. ?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.