19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

Instap iMac: Waarom zijn de specificaties van dit apparaat zo slecht?

Het instapmodel van de Apple iMac is qua prijs ten opzichte van de kwaliteit stukken slechter dan de andere iMac. Ik denk dat zelfs de iMac Pro een beter prijs kwaliteit verhouding heeft – ook al is die zeer prijzig. Misschien is het zelfs zo dat mijn oude iMac van 5 jaar geleden (met een SSD) het nog beter doet dan deze nieuwe iMac.

Wat zijn dan de specificaties van deze, goedkoopste in nieuwe staat iMac zonder aanpassingen? Nou dat zijn deze:

2,3‑GHz dual‑core Intel Core i5‑processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,6 GHz
    8 GB 2133‑MHz DDR4
    5400-rpm seriële ATA-schijf van 1 TB
    Intel Iris Plus Graphics 640
    Magic Mouse 2
    Magic Keyboard – Nederlands

Wat bezielt Apple om zo’n computer in deze staat als nieuw en modern te verkopen? Wilde er iemand van de marketing afdeling heel erg graag een ‘goedkope’ iMac hebben of zo? Zo ja, dan zijn ze daar niet in geslaagd, want zo’n computer kost dus € 1.297,91

Ik weet niet hoor, maar een dual-core? Mijn eerste iMac uit 2007 had dat al. Ja, dat was geen zevende generatie, maar tóch!

Een HDD met 5400 RPM? Zelfde verhaal. Waarom is de SSD nog niet standaard?

Het werkgeheugen van deze iMac is slechter dan alle andere nieuwe iMac. Waarom is dat? Paste het betere geheugen niet in deze ‘goedkopere’ iMac?

Een interne grafische kaart zonder toegewijd geheugen? Serieus?

Je krijgt niet eens een numeriek toetsenbord voor de genoemde prijs.

Ik weet het, ik hoef dit apparaat niet te kopen. Maar Apple kan hierdoor wel doen alsof zijn computers ‘ook goedkoop zijn’ en hierdoor de prijzen van de andere iMac modellen een stuk prijziger maken. Over het algemeen ben ik geen fan van de term, maar ‘Apple Tax’ is hier toch wel van toepassing.

Natuurlijk beschikt dit apparaat over een boel aansluitingen die beter zijn en je kunt natuurlijk een eGPU aansluiten op dit apparaat om het een en ander te compenseren, maar waarom zou je dit specifieke apparaat willen kopen? Zodat je een Apple computer hebt?

Ik ken een winkel die weigert om dit model te verkopen, omdat de eigenaar het zo’n slecht apparaat vindt.

Goed, waarom denken jullie dat Apple deze ondermaatse computer verkoopt? Is er iets dat ik over het hoofd zie? Zijn er mensen hier die spijt hebben dat ze dit model kochten? Heeft iemand deze iMac laatst nog gekocht?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@whaha,

Omdat het een instapmodel is…

Bijdrager
    Hermanko

Neem het volgende model +200€ met Fusion drive… enne: je hebt wel gelijk !

Moderator
    Night

Houdt er wel rekening mee dat al deze modellen zwaar achterhaald zijn inmiddels en er een grote update op stapel staat van de iMac lijn.

5400 rpm harddisk? Da’s echt anno 2001. De volgende generatie zal standaard SSD aan boord hebben.

Bijdrager
    MagicMouse

Ik heb de duurste van de drie 21,5 inch, ook de fusion drive is maar voor een minimaal gedeelte SSD. Ik wilde geen Windows 10…

macOS draait gewoon lekker, je zet dat ding aan en klaar, specs zijn inderdaad huilen voor de prijzen die je betaalt.

Bijdrager
    MEEUW

Het enige wat ik zie is een gefrustreerde topic starter.

Gezien je twitter account ben je geen Geld Filosoof(je kan jezelf een titel geven…) maar bankrupt en gedesillusioneerd:)

Bijdrager
    whaha

Bedankt voor de reacties, iedereen.

‘omdat het een instapmodel is’ Apple gaat allemaal prat op kwaliteit en ze leveren bij deze een inferieur product. Ik weet niet hoe de marketing afdeling dit daar goed praat, maar snappen doe ik het niet. Het is niet alsof er bordjes in de winkel hangen met ‘instapmodel’. Er zijn mensen die Windows zat zijn en dan geld sparen om een Mac te kunnen kopen en zich niet realiseren dat er nogal wat verschil in kwaliteit zit tussen de modellen onderling (maar vooral tussen deze en de rest, want ik was zelfs vergeten dat dit de enige is zónder Retina). Het is geen goede manier van klantenbinding als je mensen zo’n apparaat als dit laat kopen.

Het doet mij heel erg denken aan mijn eerste iMac, de laatste 17″ inch model. Daarbij werd mij ook afgeraden om het instapmodel te nemen omdat die geen brander had, geloof ik. Een brander die ik eerst miste in mijn huidige iMac. Afijn.

Ja, een modelletje hoger met Fusion Drive of SSD is echt 2x beter, maar niet 2x duurder. Bedankt Hermanko.

Ja, ik zit te wachten op die modellen die standaard SSD hebben, Night. Niet dat ik dan opeens een computer ga kopen als die verder dezelfde specificaties heeft als dit ‘instap-model’. Een winkelier probeerde mij nog te overtuigen met ‘je kunt ook gewoon nu een exemplaar nemen met SSD’. Mja, ik gok er gewoon op dat de prijzen van de nieuwe modellen qua prijs/kwaliteit beter worden en ook daadwerkelijk fatsoenlijke iGPU’s hebben. Anders ga ik kijken naar eGPU. Ik vermoed namelijk dat gamen op de Mac terug gaat komen. Apple doet veel met AR/VR, dus waarom niet gewone videospellen?

Ik heb inderdaad ook nog steeds macOS, voornamelijk omdat ik geen Windows wil, maar soms overweeg ik dual-boot / Bootcamp. Mja, dan moet je zoveel software weer dubbel hebben en moet je vaak booten en weet ik wat meer. Daarnaast heb ik mijn iMac niet puur om te gamen, maar ik wil het wel kunnen! Ach ja. Windows schijnt beter te zijn geworden door de jaren heen. 10 > 7, right? Mja, ik zou bootcamp echt nooit adviseren op zo’n instapmodel als in mijn eerste post. Ik ben wel degelijk Vendor-locked in, maar bij dagelijks gebruik vind ik dat niet erg. Ja, voor € 1200,- heb je een monster van een Game-PC, voor de mensen die het zich afvroegen. Ja, dat is dan wel alleen de kast.;)

Gefrustreerd?

Wellicht. Ik snap het van economisch aspect alleen niet als je kijkt naar wat Apple altijd zegt over kwaliteit. Ik snap dat ze hele grote marges hanteren en dat ze een commercieel bedrijf zijn, maar ze kunnen toch veel meer verdienen aan mensen als ze ervoor zorgen dat mensen tevreden zullen zijn met hun product en dat ze alles dat in de Mac App Store staat met hun machine, die net nieuw is, gewoon kunnen draaien?

Ik hoop voor Apple dat niemand dit instapmodel koopt – zodat ze er wat van leren. Ze moeten ‘m of véél goedkoper (gaan ze nooit doen) aanbieden of betere specificaties geven (dat verwacht Night dus binnenkort). Misschien dat er dan weer een instapmodel is, maar dan eentje met een betere kwaliteit/prijs verhouding.

Over andere instapmodellen gesproken, de iPhone SE is geweldig qua instapmodel. Zo erg dat je je afvraagt of het wel een instapmodel is of dat het gewoon ‘een kleiner model’ is.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  whaha. Reden: alinea-indeling
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  whaha.

Bijdrager
    GoeieDag

Is er een vaste definitie of zo van “instapmodel”?

Volgens mij staar jij je blind op allerlei leuke, maar niet echt relevante zaken.

Alleen een SSD zou wel mogen/moeten. Maar ook dat is pas sinds een jaar of wat mogelijk. En een 1 TB SSD is nog steeds idioot duur, dus , zo vreemd is de keuze van Apple ook weer niet.

Bijdrager
    typonerd

Topicstarter heeft wel gelijk. Neem een mac van pakweg 10 jaar geleden. Steek er een ssd in en je hebt een toestel dat stukken sneller is dan die instap. Ik vind het wel spijtig. Mensen die misschien voor de eerste keer een mac willen kopen opzadelen met zo iets.

Bijdrager
    MEEUW

Ja maar we weten toch allang dat apple geen kwaliteits producten maak, maar commercieel bedrijf die hoge winst gaat.

Het liefst in het buitenland ergens heen en weer slinger om zo min mogelijk belasting te betalen.

tevens is het natuurlijk belachelijk dat een computer 2 jaar zelfde specs heeft en dan pas een upgrade krijg :).

Bijdrager
    Bart119

Was de instap iMac niet de opvolger van de eMac?

Bijdrager
    GoeieDag

Eerste wereld problemen.

Bijdrager
    whaha

GoeieDag schreef:

Is er een vaste definitie of zo van “instapmodel”?

Instapmodel:

De term instapmodel wordt vaak gebruikt door autoverkopers of automagazines. Hiermee wordt de goedkoopste en vaak ook lichtste gemotoriseerde versie van een bepaald model auto bedoeld.

Voor autofabrikanten is het belangrijk om een goed instapmodel op de markt te brengen. Veel consumenten vergelijken auto’s vaak met de basisversie (het instapmodel dus) en gaan daarna pas nadenken over eventuele opties of een motor met meer vermogen.

Volgens mij staar jij je blind op allerlei leuke, maar niet echt relevante zaken.

Alleen een SSD zou wel mogen/moeten. Maar ook dat is pas sinds een jaar of wat mogelijk. En een 1 TB SSD is nog steeds idioot duur, dus , zo vreemd is de keuze van Apple ook weer niet.

Leuk, maar niet relevant? Bij een alles-in-één computer die niet makkelijk is aan te passen, mag ik hopen dat ie dan ook alles aan boord heeft als ze er zo’n prijs voor vragen. Wie heeft het over 1 TB SSD? Waarom moet er meteen een SSD in van een TB? Omdat er eerst een HDD van een TB in zat?

Verder: Pricewatch

Of anders: 1 TB SSD bij Amazon.de

Daar kost zo’n SSD nog geen € 240, wat bij Apple de upgrade is van een 1 TB HDD naar 256 SSD.

Pas sinds een jaar of wat mogelijk? Wikipedia is het daar niet mee eens. SSDs worden al ruim 5 jaar gebruikt. Ik ben zo stom geweest om niet te kiezen voor een SSD toen ik mijn iMac 13,1 kocht, maar in 2016 heb ik er een SSD in laten zetten, omdat mijn computer niet meer wilde doen wat ik van ‘m verlangde.

Het ‘eerste wereld probleem’ is dus dat ik zie dat:

1. Apple hier stom bezig is (zie de tekst van ‘instapmodel’)
    2. Ik vrees dat mensen zo’n iMac kopen of gekocht hebben
    3. Ik mensen wil behouden van de aanschaf van zo’n iMac.

Het goede nieuws is dat dit alles slechts een tijdelijk probleem zal zijn, omdat er nieuwe iMac modellen aan zitten te komen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  whaha. Reden: Lay-out aangepast, tekst toegevoegd
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  whaha. Reden: linkjes, lappen tekst, aanpassingen
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  whaha. Reden: tekst weggehaald

Bijdrager
    GoeieDag

Apple verkoopt geen ‘instapmodellen’. Dat woord nemen ze zelf nooit in de mond. Jij en anderen (autoverkopers!) kunnen er zelf allerlei labels aan hangen, en mensen vervolgens proberen te ‘behoeden’ voor aankoop van de door jouw gelabelde machine, maar Apple belooft niks wat ze niet waar maken.

Want ze geven de spec’s en de bijbehorende prijs; aan jou om erop in te gaan.

Elke Mac draait als een zonnetje op het macOS. En voor de meeste gebruikers zijn de spec’s van genoemde iMac meer dan voldoende. Mailen, surfen, Facebook, plaatjes kijken, documentje maken, dan heb je het voor een grote groep mensen wel gehad. Voldoet zo’n iMac prima voor.

Het is ook nooit anders geweest; de beroemde iMac’s G3 en G4 waren ook duur voor de spec’s die ze hadden; what’s new?!

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Topic starter heeft inderdaad helemaal gelijk.

Het idee erachter snap ik wel: de upgrades moeten ZO aanlokkelijk zijn dat je het duurste model neemt. Dat is bij Apple altijd al het business model geweest, maar nu begint dat absurd te worden.

Oplossingen:

1. Zelf SSD erin zetten (zie o.a. mijn blog daarover)
    2. Zelf een numeriek toetsenbord erbij doen (goedkope Chinese draadloze, zie o.a. mijn blog)
    3. externe GPU
    4. maxed out oude tweedehands kopen
    5. wachten op betere tijden

Ik zet er geen links bij (wordt niet gewaardeerd hier), iedereen kan googlen godzijdank

Bijdrager
    Bart119

<p class=”cite”>GoeieDag op 28 april 2018 om 11:52</p>
    Apple verkoopt geen ‘instapmodellen’. Dat woord nemen ze zelf nooit in de mond. Jij en anderen (autoverkopers!) kunnen er zelf allerlei labels aan hangen, en mensen vervolgens proberen te ‘behoeden’ voor aankoop van de door jouw gelabelde machine, maar Apple belooft niks wat ze niet waar maken.

Daar ben ik het niet volledig mee eens. Als je op de Apple site gaat kijken naar de pagina “overzicht” van de iMac denk je als leek dat er in elke iMac een Retina scherm zit om te beginnen. Zowat de helft van die webpagina is niet van toepassing op het instapmodel van de iMac.

Wat het label “instapmodel” betreft, elk merk dat van 1 type product verschillende uitvoeringen aanbied die zich onderscheiden door beter/sneller/luxueuzer/… te zijn dan het type goedkoper, heeft een instapmodel, of anders gezegd de goedkoopste uitvoering iMac.

Bijdrager
    bjorngra

Koop geen iMac met een 5400 rpm ATA HD. Die haalt de hele prestaties van de Mac omlaag. WAARDELOOS.

Kan hier tegenwoordig achteraf een SSD ingebouwd worden?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  bjorngra.

Moderator
    Night

De instap iMac is precies gemaakt waarvoor die bedoeld is: Een prachtig uitziende all-in-one machine voor degenen die niets anders doen als een beetje internetten,  mailen en wat social media. Eigenlijk alles wat je op een iPad ook kunt, maar dan in een chique desktop-jasje. Wil je méér met je iMac doen, dan neem je er eentje uit het gamma, die aan je wensen voldoet, tot en met de iMac Pro. Maa zoals met alles: wil je meer, dan betaal je meer. En je betaalt – zoals voor alle niche A-merken – een stuk meer voor de naam ‘Apple’ alleen al, dan voor soortgelijke “minder populaire” merken. En wat dat betreft doet Apple zijn marketing uitstekend, want ook de instapmodellen worden gewoon probleemloos verkocht. Een echte Apple, voor elk wat wils. Dat wij, “meer vergende gebruikers”, de specs van die instapper zwaar waardeloos vinden, staat daar geheel los van.

En nee, de naam ‘Instapmodel’ zal Apple nooit bezigen, maar ik zou voor een iMac die zo overduidelijk aan de onderkant van het gamma bungelt, ook geen andere naam weten.

Bijdrager
    whaha

<p class=”cite”>bjorngra op 28 april 2018 om 18:46</p>
    Koop geen iMac met een 5400 rpm ATA HD. Die haalt de hele prestaties van de Mac omlaag. WAARDELOOS.

Kan hier tegenwoordig achteraf een SSD ingebouwd worden?

Ja, dat heb ik met die van mij (13,1 iMac late 2012) in 2016 gedaan. Edit: Dat is dan wel officieus hé? Bij Apple kun je dat niet doen!

Mooie samenvatting, Night!

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  whaha. Reden: Edit toegevoegd
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.