4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    WOZ

Instant PDF 3.0 en Color Management

In IDCS heb ik al mijn kleurinstellingen goed lopen (met dank aan een bezoek van de jongens van Koldenhof :wink: ). Nu ben ik bezig de studio voor te bereiden op een nieuwe versie van Enfocus Instant PDF (versie 3.0).

Zie ik daar in de voorkeuren Color Management staan. WTF?

Opties voor Grey/RGB/Cmyk/Lab. Helaas zie ik mijn colorsync profielen niet staan. In IDCS gebruik ik bijv. vaak ISO Coated. Er is ook geen mogelijkheid deze te laden. En eigenlijk wil ik ook niet dat dit programmma zich ook met mijn kleuren gaat bemoeien. Dat heeft IDCS al geregeld, toch?

Kan ik dit staffeloos uitzetten of is er een betere oplossing?

(Cross posting, staat ook op http://colormanagement.nl/forum/)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ja, WTF, dat dacht ik ook toen ik ernaar zat te kijken, maar verder heb ik er eigenlijk nooit geen acht meer op geslagen.Volgens mij doet het er ook niet toe, de kleuromzetting vindt al veel eerder plaats, als je print naar pdf of postscript of hoe je het ook doet.

Bij mij stond colormanagement in Instant PDF 3 trouwens wél aan (zonder dast ik het wist blijkbaar) en bij de profielen staan dan de Generic Enfocus profielen geselecteerd. Mijn resultaten zijn overigens goed. Ik kan een gedrukte PDF naast het beeldscherm houden en ik zie geen grote verschillen. Op zich is het weinig moeite om even een testje te doen met een extreem profiel (bijv kranten) en te kijken wat er gebeurt, dat zie je dan snel genoeg.

Ik kán wel de gebruikelijke profielen selecteren, ze staan allemaal keurig in de lijst, de meeste (zoals alle Adobe en de ISO profielen) twee keer, mijn eigen profielen éénmaal.

Bijdrager
    WOZ

Gelukkig, een reactie! Ik was al bang dat ik als enige Instant PDF 3 gebruikte.

Volgens mij doet het er ook niet toe, de kleuromzetting vindt al veel eerder plaats, als je print naar pdf of postscript of hoe je het ook doet.

Idd. Wat dat dan nog in Instant PDF doet is mij een raadsel. Helemaal omdat het standaard ‘aan’ staat. ???

Ik kán wel de gebruikelijke profielen selecteren, ze staan allemaal keurig in de lijst, de meeste (zoals alle Adobe en de ISO profielen) twee keer, mijn eigen profielen éénmaal.

Das vreemd. Onlangs mn hele G5 gewist, misschien moet ik het nog even nalopen. Er zijn ook zoveel profielmappen tegenwoordig.

Ook minder fraai, als je de instantQ’s gebruikt die er standaard instaan, wordt bij in IDCS postscript geprint mbv transparantiestijl ‘High resolution’ en gedistilled. “Waarom standaard geen export I ask you?” Ook de profielkeuze is standaard niet lekker.

Tja.

Bijdrager
    duller

Standaard staat in Enfocus Instant PDF color management aan. Deze instellingen worden alleen gebruikt indien er door een pdf-profiel of een action gezegd wordt dat bijvoorbeeld RGB naar CMYK moet worden omgezet. Dit is met de standaard queues overigens nooit het geval. Indien er RGB is gebruikt in een pdf zal je daarvoor gewezen worden op een error.
    Bovendien doet de omzetting van CMYK naar CMYK (bijv. cmyk equalivent van Pantone kleuren naar CMYK) weinig aan colormanagement als voor bron en doel hetzelfde profiel is ingesteld.

Enfocus PitStop Professional maakt ook van de colormanagement instellingen in de Preferences gebruik bij het editeren van een pdf bestand. Wanneer daar bij die bewuste error het RGB-beeld wordt omgezet naar CMYK.

Voor colormanagement missen deze produkten toch een aantal dingen om goed te kunnen functioneren. Zoals bijvoorbeeld rendering intents.

Uitschakelen van colormanagement in de voorkeuren van Enfocus mag wat mij betreft ongestraft.

In versie 3.5 van Instant PDF zijn een hoop dingen verbeterd in het gebruik van queues. Met name de afloop en registratie tekens in het PDF bestand. De queue bepaald of een applicatie bij de optie “Save as certified pdf” het bestand direct als PDF moet exporteren of dat dit via een PostScript bestand door Distiller moet gaan. De laatste is nog altijd de beste methode om een PDF te genereren, ook al duurt het iets langer.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.