10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    airhead

Installeren/opstarten update vanaf harde schijf

Ik heb een tweedehands iMac gekocht (G3; 350 mhz). De Mac komt van een boedelveiling en er zit geen OS systeem-CD bij.
    De Mac start normaal op (OS 9.0.4) en enkele programma’s die er op staan werken ook normaal.
    Het probleem is echter dat bij het aanklikken/activeren van andere functies allerlei foutmeldingen krijg.
    Het grootste probleem is echter dat ik de CD-speler niet in beeld krijg. Ik wil graag de update OS 9.1 installeren, maar krijg met geen mogelijkheid de CD aan de ‘praat’ (je hoort de CD echter wel draaien).
    Volgende actie was dat ik de update- en programma-bestanden via een Flash-memorycard en USB-cardreader op de iMac heb gezet.
    So far, so good…
    De iMac herkent de Flash-card en ik kan de bestanden zonder problemen benaderen en op de desktop zetten.
    Het gaat echter mis als ik het e.e.a. wil activeren/installeren.
    Ik heb bestanden met een .smi.bin en een .hqx extensie, in beide gevallen komt de foutmelding “Het programma waarmee het document ….. is aangemaakt, is onvindbaar.”
    Op welke manier kan ik de installatiebestanden met een .smi.bin en een .hqx extensie activeren/installeren. Is daar een hulpprogramma voor of zoiets?

Bijdrager
    awesomemac

Op je Mac zou samen met OS 9 standaard Stuffit Expander moeten zijn geïnstalleerd. Hiermee kan je ze openen.

Bijdrager
    Turbanus

Op je iMac zit waarschijnlijk een oudere versie van Stuffit! Als je die naar de laatste vrije versie kunt brengen zal hij de gekopieerde files gewoon kunnen openen. Met een oudere versie als waar de files mee zijn gecomprimeerd, lukt dat niet!

Bijdrager
    airhead

Mmmm…
    Volgens mij zit er helemaal geen Stuff-it (meer) op.
    Hoe kan ik zien of er nog een versie van Stuff-it aanwezig is en hoe kan ik een nieuwe versie van Stuff-it installeren als er geen oude versie aanwezig is?

Bijdrager
    awesomemac

Zoek anders via Sherlock naar Stuffit. Zit in OS 9.0.4. in de map hulpprogramma’s (als ik me nog goed kan herrinneren).

Bijdrager
    Turbanus

Nootdorp is ook vlak bij Zoetermeer!:wink:

Bijdrager
    airhead

Moet gaan lukken!
    (zou wel lekker zijn om m’n Maccie lekker te laten draaien)

Bijdrager
    awesomemac
    ”Turbanus”

Nootdorp is ook vlak bij Zoetermeer!:wink:

Airhead en ik hebben achter de schermen al wat geregeld:lol: Dus gaan we kijken of het allemaal gaat lukken.

Bijdrager
    airhead

Alvast bedankt allemaal.
    Ik laat nog wel weten of het allemaal gaat lukken.
    In ieder geval kan ik zondermeer stellen dat Mac-gebruikers erg sociaal en hulpverlenend zijn!
    (zou het dan toch nog goed komen? ik ‘aan’ een MAC?)

Bijdrager
    airhead

Apple-tje-eitje!

Ik heb de CD met OS 9.2.2 ontvangen en met succes geïnstalleerd.
    De iMac werkt perfect!

Allemaal nogmaals bedankt voor de hulp en het advies.

Groet,

Airhead

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.