15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Siebenga

Installeren van tiger

Goeden- shit nacht al weer – :oops:

Ik probeer al een lange tijd tiger 10.4 op mijn bolletje g4 te krijgen. Maar dit wil maar niet lukken.. Heb al vele uren dit forum liggen door ploeteren maar niet een geschikt antwoord kunnen vinden daarom vraag ik jullie hulp.

Ik heb de dvd van 10.4 en die probeer ik te booten en op 1 of andere manier wil hij hem niet pakken,
    Ik heb de alt en ook de c al meerde keren ingedrukt gehouden bij het installeren maar elke keer start mjn :apple: weer 10.3 op. Als ik kijk bij –>systeemvoorkeur–>Opstartschijf dan staat de dvd van 10.4 daar wel. Via die weg heb ik ook al meerde malen geprobeerd te herstarten. maar hij/zij/het blijft de instalatie negeren..

Weet iemand raad met deze niet zo makkelijk te sturen mac?

:innocent:

Bijdrager
    Maced.2

wel een ECHTE Dvd -Mac OSX 10.4

Bijdrager
    1984

Troubleshooting
    If you need help resolving an issue, try these Apple articles. :finderoud:

http://www.apple.com/support/tiger/install/

Inactief
    Anoniem

Is de DVD geen intel versie? Want dan pakt je G4’tje ‘m inderdaad niet.

Bijdrager
    back2mac

is de firmware van je bolletje up to date ?

Moderator
    unSOUND

Klinkt alsof er een andere brander is ingebouwd… eentje die OS X wel aan kan sturen, maar de firmware van de iMac zelf niet. Zodoende wordt de DVD wel gezien als OS X eenmaal draait, maar niet tijdens het opstarten.

Moderator
    Poezenbeest

….of die onzichtbare bestanden van de ooriginele DVD staan er gewoon niet op…. als het wel een originele dvd is, dan zou de DVD nog wel eens beschadigd kunnen zijn, heb ik ook gehad en is heel simpel (en legaal) op te lossen door op een PC even kopie van de dvd te bakken in CloneCD.

Als het wel een originele DVD is, die bij een ander model is geleverd, dan ben je op een manier bezig die maar weinigen van ons lukt; een install-DVD van een MiniMac of een MacBook kan je niet zomaar op een iMac of een PowerMac gebruiken, daarvoor heb je dan de install–DVD nodig van de retaill-versie, dus die je gewoon in de winkel koopt…

Overigens bestaat er van OSX geen aparte intel-versie… het is een soort van Universal Binary

Bijdrager
    back2mac
    ”Zerk”

Overigens bestaat er van OSX geen aparte intel-versie… het is een soort van Universal Binary

Bedoel je daarmee os x 10.4 (tiger) vanaf een bepaalde versie ?
    anders gevraagd
    Vanaf welke 10.4.x is tiger universal geworden ?
    :?

Inactief
    Anoniem

Volgens mij is Mac OS X vanaf het begin al Universal. Tenminste alle versies van Tiger zijn universal.

Bijdrager
    back2mac
    ”MacApp”

Volgens mij is Mac OS X vanaf het begin al Universal. Tenminste alle versies van Tiger zijn universal.

ooh ok.
    Ik was in de veronderstelling dat universal binaries werden geintroduceerd met de komst van de intel in de macs. En dus ook vanaf een bepaalde evolutie van tiger.
    Ik moet maar weer eens in lektuur duiken denk ik. in ieder geval, bedankt

Moderator
    unSOUND
    ”MacApp”

Fout.

Tiger is Universal vanaf 10.4.6, de versies daarvoor zijn niet geschikt voor Intels.

Daar komt bij dat de Tiger die nu los te koop is alleen voor PPC Macs is, en de versies die je bij je Mac krijgt juist alleen voor de Intels is. Leopard wordt dus de eerste versie van OS X waarvan je de installatie-DVD kunt gebruiken op zowel een PPC als een Intel Mac.

Inactief
    Anoniem

Ow, ik dacht het ooit anders gehoord te hebben :innocent:

Bijdrager
    tommy666

Op zich is dat nogal logisch,onder normale omstandigheden geldt het volgende:
    -Intel mensen hebben bij hun Mac een versie van tiger gekregen die alleen op hun type mac draait -> geen extra dvd van Tiger nodig

-Mensen met een G3,G4 en soms zelf met een G5 hebben een versie van Panther meegekregen,als zij willen updaten naar Tiger hebben een DVD nodig die werkt op een PPC.

conclusie:Intels hebben normaal geen nieuwe versie van tiger nodig -> Apple spaart bergen kosten uit.

Bijdrager
    Oppie
    ”MacApp”

Volgens mij is Mac OS X vanaf het begin al Universal.

Jij hoort wel hele rare dingen!
    Toen Mac OS X verscheen, 6,5 jaar terug, was het alleen nog PPC voor Apple; van Intel was geen sprake.
    (Dat ze ‘m in het lab ook draaiden op x86 is heeft daar weinig mee te maken.)

Moderator
    Poezenbeest

Uiteraard bedoelde MacApp en ik beide dat Tiger al vanaf het begin Universal is….

…en wat zitten we ernaast! Ik was inderdaad in de veronderstelling dat mijn retail-versie ook op een intel gezet kon worden, maar na een keer uittesten blijkt het tegendeel.

Wat unSOUND zegt klopt inderdaad, de retailversie is uiteraard alleen bedoeld voor Macs die van een ouder systeem willen upgraden naar Tiger en tsja, dat zijn natuurlijk allemaal PPC’s. 10.5 zal dus de eerste Universal Binary-versie van OSX zijn.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.