22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    stefanhendriks

Installeren van een printer werkt niet over Netwerk?

Hey,

Ik heb een Canon MP150 printer. Er zit zowel een MAC als een Windows CD bij. In eerst instantie heb ik de printer aangesloten op mijn Mac (usb) en de drivers geinstalleerd. Alles ging prima. Dit doe ik overigens op en Macbook.

Nu wil ik echter het volgende proberen; ik heb de printer nu op een PC aangesloten, met Windows XP (+ laatste updates, etc). Deze printer installeer ik met de Windows CD, en dit werkt ook via de PC zelf. Ik deel de printer.

Op mijn Mac wil ik nu deze printer aansturen via het netwerk. Ik voeg een nieuwe printer toe , zoek in het netwerk, vind de printer onder de PC waar hij aangesloten is, selecteer deze en kies een Fabrikant. Echter staat de MP150 niet in het lijstje. Een stuurprogramma installeren via de CD lukt niet, er is 1 PKG bestand waar ik niets mee kan vanuit dat scherm. Ik heb ook gezocht naar ‘mp150’ en verscheidene bestanden geprobeerd, maar dit werkte ook niet.

De vraag is, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de printer kan installeren door de juiste stuurprogramma te kunnen kiezen? Hoe vind ik zo een stuurprogramma? Hebben deze een bepaalde extentie? Ik neem aan dat deze zich bevinden onder Library/Printers/… maar hier stond hij niet tussen:(

Als je een tip hebt zou ik enorm geholpen zijn, bedankt alvast!

Bijdrager
    TonE

Stap voor stap handleiding:

http://www.ifelix.co.uk/tech/3015.html

Let vooral even de opmerkingen over het installeren van Gimp printerdrivers.
    (links naar gimp downloads staan er ook)

Bijdrager
    stefanhendriks

Bedankt voor de link. Ik doe exact wat daar staat. Het enige wat dus niet lukt is de laatste stap (selecteren van een goede printer driver). Het probleem is dat er geen driver bestaat. Ook op de Gimp site zie ik geen Canon Pixma MP150 alternatief. Alleen de Bubble Jet printers (BJxxxx) worden ondersteund. Ik weet niet of er een BJ driver is die equivalent is aan de MP150?

Bijdrager
    TonE

Het probleem is dat er geen driver bestaat

Voor zover ik het begrijp (ben geen wizzard op dit gebied) is het probleem dat onder de huidige standaard systemen geen bidirectional printing mogelijk is. De mac “ziet” hooguit alleen een generieke Canon/Hp/whatever driver over het netwerk, maar niet de data van juist dat specifieke printer/merk/model of erger, helemaal niet. Voor zover ik weet hebben een heleboel laserprinters die in een ethernetnetwerk hangen niet echt dat probleem door van de generieke windows laserwriter driver gebruik te maken. In het beste geval mis je dan alleen wat instelbare specifieke printereigenschappen. Met Gimp hebben ze dat probleem proberen te ondervangen, maar als jouw specifieke printer niet wordt ondersteund door Gimp… Wel is er netwerk software beschikbaar die het communicatie probleem oplost zoals Dave (installeren op de mac) of PcMaclan (installeren op de pc zijde).

Anyway, nogmaals, ik ben niet een echte expert op dit gebied. Misschien is er iemand die meer of beter licht kan laten schijnen op het onderwerp.

Bijdrager
    stefanhendriks

… Wel is er netwerk software beschikbaar die het communicatie probleem oplost zoals Dave (installeren op de mac) of PcMaclan (installeren op de pc zijde).

Ik neem aan dat je niet allebij de pakketen moet hebben om een goede communicatie te hebben tussen een Mac en een PC;-)

Ik ga “Dave” proberen. Kijken of dat wat helpt. Als dat niet helpt heb ik een probleem. Maar goed, dan sluit ik voor de ene keer dat ik print wel mijn laptop aan via de usb poort, niet helemaal zoals ik had gehoopt maar goed. Wel jammer dat Canon halfslachtig werk levert wat dat betreft.

Bijdrager
    TonE

Inderdaad, niet allebei de paketten nodig. Dave heb ik geen ervaring mee, PcMaclan werkt iig prima hier in een gemixed netwerk.

Bijdrager
    stefanhendriks

Ik heb Dave geinstalleerd en ik kan (wat ik al kon) toegang verkrijgen tot de schijven / gedeelde mappen op de Windows computers. Dus in dat opzicht ben ik niet veel opgeschoten. Ik ga pcMacLan proberen. Maar ik vraag mij af of dat het probleem van de printer toch gaat oplossen, al is mijn verbinding goed met mijn macbook , dan mis ik nog steeds de driver ? Of zou ik dan de huidige driver kunnen gebruiken?

Bijdrager
    TonE

Nogmaals met Dave heb ik geen ervaring, alleen dat ik weet dat ze bidirectional printing ondersteunen. Zaak is dat je even goed oplet over welke netwerk protocol(len) die ondersteuning geldig is en welke je nodig hebt voor een (Canon type xxx) USB aangesloten printer.

Bijdrager
    zmaster

Ik had hetzelfde probleem met een IP4200.
    Wat ik gedaan heb is de stappen volgen zoals op die site.
    En vervolgens een andere photo printer geselcteerd bij die GIMP dingen.

nu werkt hij perfect

Bijdrager
    stefanhendriks

Ik kan geen ‘andere’ Gimp printer selecteren, er is geen enkele PIXMA , of MPxxx gimp printer aanwezig namelijk

Ik heb Dave, en die andere geprobeerd, maar geen soelaas. Ik heb zelfs via een GhostPostScript ding iets in windows proberen te emuleren , maar zelfs dat werkt niet. Bedankt voor de moeite in iedergeval!

Bijdrager
    TonE

Wellicht te overvloede: Als je pcmaclan hebt geinstalleerd loopt het via het AFP netwerkprotocol en moet Appletalk geactiveerd worden.

Bijdrager
    Ravaso
    ”zmaster”

Ik had hetzelfde probleem met een IP4200.
    Wat ik gedaan heb is de stappen volgen zoals op die site.
    En vervolgens een andere photo printer geselcteerd bij die GIMP dingen.

nu werkt hij perfect

Hoi..mag ik vragen welke andere printer je gekozen hebt?

Ik heb namelijk ook een IP4200 en ik krijg hem ook niet aan de print… :(

Bijdrager
    stefanhendriks

Was laat geworden, dus had opgegeven. Hoe dan ook, WERKT HET NU!:)

Ik moest inderdaad nog even AppleTalk activeren.. Maar los daarvan moest ik bij pcMacLan instellen dat het een NON-POSTSCRIPT printer is en op mn mac zelf een Generiek Postscript printer… vaag, maar als ik allebei laat matchen werkte het niet.

Dus het werkt, top!

Bijdrager
    TonE

Yeeehhhh!!!! :kleenex: :kleenex: :kleenex: :wink:

Bijdrager
    stefanhendriks

Hmm iets te vroeg gejuigd. Ik heb de PC opnieuw opgestart. Nu loopt hij vast. In plaats van mijn afdruk naar de printer te sturen, krijg ik een Ghostscript scherm die niets doet , en de Printer Service hangt vervolgens, waardoor ik het process moet killen. Daarna is de boel instabiel en klapt het er vroeg of laat uit.

Ik heb nu wat verschillende combinaties gebruikt, maar ik krijg het nu weer niet aan de praat, had dus net gewoon mazzel ofzo? Ik stoei even verder.

Bijdrager
    TonE

Het klinkt alsof maclan niet goed is geconfigureerd in de windoos netwerkinstellingen.
    Ik neem aan dat je de juiste versie van maclan voor je windows versie hebt geinstalleerd (er zijn 2 versies)

Ook nog: heb je Dave er wel afgegooid aan de andere kant? Ik weet niet of dat wel samen gaat.

Bijdrager
    stefanhendriks

Dave heb ik er al af gegooid ja. Het werkte net nog, alleen het opnieuw opstarten van de PC maakte de boel al weer onwerkbaar. Gek inderdaad. Ik heb vervolgens alle stappen herhaald die ik al deed. En nu krijg ik het simpelweg niet aan de praat.

Overigens, ik krijg wel te zien dat de printers op de PC (via pcMacLan) de jobs binnen krijgen , maar vervolgens gebeurt er niets. Net alsof niet begrepen wordt hoe de printer aan te sturen binnen Windows zelf.

Het Ghostscript loopt vast, mijn vermoeden is dat het via dit programma moet lopen maar deze nu de boel in de soep gooit. Ik kan nu niet meer op de PC aan de gang, maar mijn idee is om even de boel opnieuw te installeren (pcMacLan dan).

Bijdrager
    TonE

Ik moet het even uit het hoofd doen dus ik weet niet of het letterlijk klopt wat ik zeg.
    Er zit ergens een (advanced?) optie in de maclan printserver instellingen waar je kunt aangeven hoe hij met het spoolfile moet omgaan. Voor gespoelde postscript files moest ik dat op “as is” zetten. Wellicht moet het bij jou anders, kijk daar ’s naar.

Bijdrager
    stefanhendriks

Ik heb inderdaad die opties gezien. Ik ga het proberen, maar dat zal pas vanavond zijn.

Wat gewoon gek is, is dat het eerst wel werkte, en toen opeens niet meer. Dat vind ik altijd zo irritant aan computers;-)

Bijdrager
    TonE

Die Ghostscript functie is een postscript Interpreter dacht ik (software rip) die het mogelijk maakt postscript bestanden op niet postscript printers af te kunnen drukken. Er gebeurt dus hetvolgende denk ik, spoelbestand komt terecht bij die Ghostscript functie, hij ziet het en denkt hee, geen postscript daar kan ik dus niks mee. Je moet het toch zoeken in die eerder genoemde instellingen zodat je bestand wel bij het goeie loket wordt afgeleverd. (hoop ik)

Bijdrager
    stefanhendriks

Ik heb het geprobeerd, en na veel rare truken wilde het printen. Maar alleen als ik daarna de pc niet aanraakte. Ik kon via een omweg printen door eerst de printer in te stellen als Postscript, daarna de printer in Mac OS X opzoeken. Vervolgens de printer op Non-Postscript zetten en klaar.

Maar na herstarten was het over met de pret. Ik geef het op. Als ik moet printen, dan zet ik het zootje op een USB stick en print ik via de WIndows computer. Jammer maar helaas.

Enorm bedankt voor de hulp iig!

Bijdrager
    Ravaso

Ik heb hem eindelijk aan de praat gekregen….

Ik heb een canon pixma en heb dus gewoon die gimpdrivers geinstalleerd en daarna gewoon een willekeurige printer van canon gekozen (canon BJC 4300 Gimp print)
    Heb er nog een paar geprobeerd en die werken ook..
    Dus probeer gewoon een ander type te kiezen..

Succes

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.