8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    BATTAL

Installeren MacOs X vanaf andere mac

Onlangs is mijn harde schijf van mijn PBG4 (12inch/1GHz) gecrashed en heb ik er een nieuwe HD ingezet. Leuk en aardig, maar nu moet ik nog het besturingssysteem erop zetten, de vraag is alleen HOE?! Klein detail: mijn Superdrive is stuk, dus aub geen oplossingen als: gebruik de opstart cd. De opstart cd kan ook niet via een externe drive (want die herkent ie niet). Tot slot, ik heb wel de beschikking over een MacBook. Als ik de PB in targetmode zet, lukt het me niet om de PB als doelvolume te selecteren (MacOsx moet worden uitgevoerd op de volume om te kunnen installeren ofzo?)

Wat ik tot nu toe wel heb kunnen doen: formateren naar Mac Journaled en verdeelt over 2 partities.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Vesper

Als je in die MacBook de cd’s van de PowerBook stopt en die laatste in Targetmode opstart kan je normaal je PowerBook aanduiden als ‘installeervolume’. Ik veronderstel dat je die MacBook dan wel eerst vanaf die cd’s moet opstarten. Maar het kan ook dat het werkt als je hem gewoon aanzet en dan de installer opent.

Moderator
    unSOUND

Je moet in dit geval de MacBook in Target-mode zetten met de CD van de PowerBook erin. Sluit de MacBook aan aan de PowerBook, en start de PowerBook op met de alt toets ingedrukt… de PowerBook zou dan de DVD-speler van de MacBook moeten kunnen gebruiken.

Bijdrager
    BATTAL

@unSound:

BRIL-FUCKING-JANT! Het werkt gewoon, thanks!

Greetz,
    Battal

Moderator
    unSOUND

Da’s fijn om te horen. :D

Bijdrager
    BATTAL

Waar ik dus ook achterkwam is dat de PB ook de externe DVD-drive herkent als je deze opstart met de alt-toets ingehouden.. Had o.a. via personeel in de macwinkel begrepen dat dat niet mogelijk was omdat ie nog geen stuurprogramma’s had geladen, blijkbaar wel dus..

Moderator
    Poezenbeest

Hangt er erg vanaf hoe de externe drive verbonden is. Volgens mij was het zo dat je het met USB1.1 kan vergeten, dat het met USB2 alleen in bepaalde omgevingen werkt en dat FW sowieso werkt….

Met de alt-toets kan je alle beschikbare opstartvolumes zoeken en er daar een uit kiezen. Zo krijg je meestal alle cd’s/dvd’s te zien en alle HD’s met een geldig OS.

Bijdrager
    Michaeldw

Ik heb een soortgelijk probleem, maar bovenstaande oplossing lijkt nog niet te werken.
    Gisteren heb ik een iMac G4 gekocht, voor de leuk. Bij thuiskomst bleek wel het cd gedeelte te werken van de drive, maar niet het dvd-gedeelte.

Ik wil hem ‘vers’ installeren, maar de installatie-dvd kan dus niet gelezen worden.

Nu heb ik het volgende geprobeerd:
    Mijn MPB via Firewire 800>400 aangesloten op de iMac G4, opnieuw gestart, T ingedruk houden en hij staat in Target mode (firewire logo groot in beeld).
    De iMac start ik op met de alt-toets ingedrukt, maar ik zie alleen Macintosh HD staan.

Wat doe ik verkeerd?

Edit: gelukt heb de iMac helemaal uit gezet en toen weer aan en hij las de dvd toen wel via FireWire.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.