16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    GastonM

Installeren Lion na vervanging harde schijf

Beste OMT’ers,

Om misverstanden te voorkomen zou ik graag stapsgewijs uitgelegd hebben, hoe je Lion clean moet installeren na het vervangen van de harde schijf van mijn MacBook. Dus niet hoe ik mijn harde schijf moet vervangen, maar hoe ik daarna alles opnieuw clean moet installeren. Alvast bedankt!

EDIT: Ik heb al eerder met behulp van de Recovery Disk Assistant een USB-stick met Lion gemaakt.

Bijdrager
    macpro

Start je Mac op vanaf die USB stick.
    Open schijfhulpprogramma en initialiseer de nieuwe harde schijf.
    Installeer Lion.

Je kunt nu al testen of je de Mac kun opstarten vanaf die USB stick.
    Scheelt weer wat zweetdruppels als je na het inbouwen erachter komt dat die stick toch niet goed is.

Bijdrager
    SunKeeper

Hoe zit dat eigenlijk met de Recovery HD?

Als je een nieuwe schijf plaatst, en je zet dan een Time Machine-backup terug, wordt dan ook de Recovery HD aangemaakt?

Want ik neem aan dat de Recovery HD niet in je Time Machine-backup staat.

Bijdrager
    GastonM

Kun je initialiseren van de harde schijf wat specifieker uitleggen? Hoewel ik niet een beginner ben op het gebied van Mac, wil ik absoluut niet dat er iets mis gaat.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat betekent gewoon formatteren.

Dus Schijfhulpprogramma openen, de schijf aanklikken, op ”Partioneren” klikken, uit het lijstje ”1 partitie” kiezen, naampje erbij en dan als laatst op ”Pas toe” klikken.

Klaar!

Bijdrager
    GastonM

Precies hoe ik het zelf al voorstelde. Bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    DikkeWim

Het is me niet duidelijk of daarmee ook een nieuwe Recovery Partitie wordt aangemaakt.

Omdat ik mijn interne HD heb geformatteerd heb ik geen recovery partitie meer.

Graag een advies hoe ik die kan aanmaken (om daarna een TM-backup terug te zetten)

Graag een tip/advies.

Bijdrager
    TheBigZ

Het aanmaken van de extra recovery partitie gebeurt tijdens het installeren van Lion.

Daar hoef je zelf niets voor te doen.

Bijdrager
    DikkeWim

TheBigZ bedankt voor je snelle reactie!

Gebeurd dat ook bij het terugzetten van een Time Machine backup?

Ik wil Lion niet opnieuw installeren maar mijn Backup terugzetten.

Moderator
    unSOUND

Dat kan pas NA het installeren van Lion. Een Time Machine backup bevat namelijk niet het hele systeem, maar puur de extra info. Je moet dus eerst een schone installatie van Lion doen, en dan na de installatie de Time Machine backup terug zetten… Deze optie verschijnt direct na de installatie.

Dit is overigens ook gelijk de reden waarom ik nog “echte” backups maak met kloon-software als SuperDuper, dan is dit proces veel makkelijker en sneller.

Bijdrager
    DikkeWim

Werderom bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat ik éerst Lion moet installeren en dan pas mijn Time Machine backup terug moet zetten.
    Jammer want ik ben nu al een eind op weg met het terugzetten van mijn backup met het programma Recovery Tool (via Apple gratis te downloaden) waarmee ik een startup recovery USB disk heb gemaakt.

Probleem is verder…. ik heb Lion zoals velen via de App store gekocht (gedownload), dus ik heb geen DVD/CD van Lion.

Is dat nog op te lossen?

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt Lion opnieuw downloaden uit de App Store (via de Alt toets).
    En daarna de InstallESD.dmg op een USB stick of DVD zetten.

Daar zijn genoeg topics over te vinden hoe dat precies te doen.

Moderator
    unSOUND

Je kunt bij sommige Macs ook een “Lion internet recovery” uitvoeren, dan download je de installatiebestanden dus tijdens de installatie… Je moet dan tijdens het opstarten ? R indrukken.

Meer info: http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Afroman

Ik heb een vraagje. Mijn MacBook Pro 2010 is zo tergend traag,(ik heb ook maar 15 Gb over van de 640) dat ik besloten heb een nieuwe en snelle harddisk te kopen. Dan hoef ik niet meer dagen te wachten voordat een programma is opgestart.

Nu heb ik Lion op mijn MacBook en ik heb een Lion recovery USB-stick gemaakt een tijdje geleden.

Dus ik bouw de nieuwe harddisk in mijn MacBook en ik moet alt ingedrukt houden en booten vanaf de USB stick of hoe moet ik dat doen?

Althans, kan ik dit nog doen met een MacBook Pro uit 2010 of moet je hiervoor een recenter model hebben?

Bijdrager
    AppleStef

Is je hele HD naar een externe HD klonen en daarna de kloon terugzetten naar je nieuwe interne HD niet gemakkelijker en sneller?

Om op je vraag te beantwoorden:

Ja. Je steekt de nieuwe HD in je MBP en je steekt de USB-stick met Lion Recovery ook in je MBP. Daarna start je op met Alt/Option ingedrukt, selecteer je je USB-stick en start je daar van op. Open dan Schijfhulpprogramma en formateer je interne HD. Sluit daarna Schijfhulpprogramma en klik op ‘Installeer Mac OS X’ en hij zal Lion downloaden en installeren op de geselecteerde HD.

Bijdrager
    Afroman

Thanks! Nee ik heb zelf niet de gear om mijn disk te klonen dus doe ik het via Time Machine. Op hoop van zegen dan maar.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.