10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    cles

installeren en opstarten vanaf externe schijf

Allen

Volgend probleem,
    Powerbook G4, sinds enkele dagen bij het opstarten blauw scherm met knipperend vraagtekentje en finder icoontje.
    Begrijp dat de HD naar alle waarschijnlijkheid stuk is.

Met de install CD ziet de powerbook ook geen interne HD.

Ik begrijp dat je ook je OS kunt installeren op een extrene HD, en bij powerbook moet dat een firewire schijf zijn.

Dus extern HD geformateerd, en aangeloten op powerbook, CD erin en installeren maar, schijf wordt herkent, en installatie gaat goed totdat de powerbook opnieuw moet opstarten.

Ook bij het opstarten met de ALT toets ziet hij de firewire schijf niet

wat doe ik fout.

CLes

Bijdrager
    piebas

Het kan zijn dat je niet de juiste partitie-schema hebt gekozen.
    Bij een ppc machine moet dat de Apple-partitie indeling zijn.
    Je kunt dit instellen via het schijf-hulpprogramma en dan de knop opties bij partitioneren.

Bijdrager
    cles

Partitie indeling staat goed.

Bijdrager
    piebas

Kun je wel opstarten vanaf de cd/dvd?
    Als dat lukt kun je proberen de installatie te starten en als doel-volume de firewire disk te kiezen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mogelijk is de PRAM corrupt.
    Een van de gegevens die daar in staat heeft betrekking op opstart schijven.
    Start op met de volgende toetsen ingedrukt, totdat je een tweede maal de ‘boing’ hebt gehoord:
    [command] [option] +P+R

p.s.: een knipperend vraagteken hoeft niet perse te betekenen dat de hd defect is, het kan ook “slechts” de systeem map zijn die corrupt is. Maar gezien de leeftijd en het feit dat de instal cd hem ook niet ziet, zou je wel eens gelijk kunnen hebben….
    (geheel opnieuw formatteren / overschrijven met nullen wil wel eens helpen)

Moderator
    unSOUND

Is het toevallig een externe schijf van Western Digital ? Daar kunnen PPC machines namelijk niet van opstarten…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”unSOUND”

Is het toevallig een externe schijf van Western Digital ? Daar kunnen PPC machines namelijk niet van opstarten…

Ik weet dat er FW drives bestaan die om de een of andere reden niet geschikt zijn om van op te starten en dat de fabrikant dat niet expliciet vermeld. Maar hoe zit het dan met het installeren van het OS op die schijven? Want dat was namelijk goed verlopen. Zou de installer zo’n drive niet moeten markeren als niet geschikt?

Moderator
    unSOUND

Zowel installeren als klonen gaat gewoon goed, maar opstarten lukt niet. Waarom weet ik niet.

Dit staat in ieder geval op de site van WD:

The following external hard drives are not bootable on Power PC based Macintosh computers

• My Book Essential Edition
    • My Book Essential Edition 2.0
    • My Book Home Edition
    • My Book Mirror Edition
    • My Book Office Edition
    • My Book Premium Edition II
    • My Book Pro Edition II
    • My Book Studio Edition
    • My Book Studio Edition II
    • My Passport Studio
    • My Passport Elite
    • My Passport Essential
    • WD Passport
    • WD Passport (Silver)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb even hun site bezocht, en als je op de gebruikelijke manier gaat “winkelen” (en uiteindelijk op de “buy now” button klikt) zie je allerlei gegevens en het verkoop praatje voorbij komen, maar nergens wordt aangegeven dat de externe drive die ik dan z.g.n. wilde kopen (My Book Studio Edition) niet geschikt is om van op te starten met een PPC. En daar kom ik dan terecht via het menu: “external storage –> “for your Mac”

Ik weet niet waar jou info staat, maar het springt in ieder geval niet in het oog als je gaat “winkelen”

Het staat ook nooit op de doos vermeld.
    Het klopt natuurlijk niet als je weet dat een PPC een FW drive nodig heeft om van op te kunnen starten, terwijl er fabrikanten zijn die een “andere” FW drive weten te fabriceren die niet werkt. Op die manier wordt de consument aardig in de maling genomen. Ik werk al jaren met FW, maar ik weet pas sinds een klein jaar van deze afwijkende drives af, en heb dat bij toeval ontdekt toen ik iemand op OMT wilde helpen met een probleem.

Moderator
    unSOUND

Tja, ze noemen het ook “Storage”, opslagruimte… Op die manier hoeven ze niet te vertellen dat je er niet altijd van kunt booten.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.