30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 238)
  • Q:

Bijdrager
    KarelWillem

Installeer OS X op een Netbook

Ik moest van één van de moderators naar een eigen topic. Bij deze dus.

Hier bespreken we het installeren van OS X op een netbook.

Als eerste op de MSI Wind u100 en Medion Akoya Mini.

Bijdrager
    KarelWillem

Hoe installeer je OS X op de MSI Wind u100 en Medion Akoya Mini?

– We gaan uit van een MSI Wind u100, 160 Gb met Windows XP geïnstalleerd.

– Hiervan maken we een dualboot machine.

Ik heb gebruik gemaakt van de onderstaande handleiding:
    http://forums.msiwind.net/osx-guides/how-install-osx-with-and-without-usb-stick-usb-dvd-t4701.html

====
    PDF van deze installatiehandleiding:
    http://www.freestyle4all.nl/InstallatiehandleidingMSI.pdf
    ====

Kijk daarna nog even hier naar:
    http://forums.msiwind.net/osx-guides/msi-wind-u100-post-install-tweaks-fixs-problems-t9277.html

—-
    Systeem wat is geïnstalleerd:
    OS 10.5.4
    Windows XP Professional

Op mijn machine werken de volgende onderdelen.
    – WiFi
    – Geluid intern en extern
    – Bluetooth extern (intern moet ik nog even nakijken)
    – Ingebouwde cardreader
    – Trackpad
    – Webcam in iChat
    – USB poorten

Wat niet werkt:
    – Bluetooth intern (maar het kan best dat dat met een sneltoets is in te schakelen)
    – Microfoon en geluid-in
    – Ethernet-poort

Wat is niet handig?
    – Beeldscherm van 1024×600 kan soms wat buiten het beeld vallende menu’s opleveren
    Daarvoor hebben we: ScreenScale Droplet

Bijdrager
    i93Jeffrey

Ik dacht dat op OMT niet over Hackintosh gesproken mocht worden?

Bijdrager
    me.com

Als je KW zijn eerste zin even leest…

Bijdrager
    i93Jeffrey

naar EEN eigen topic.

Bijdrager
    KarelWillem

Als Windows installeren op OS X mag.
    Als het kraken van je iPod en iPhone mag en actief wordt ondersteund.
    Dan gaat dit ook mogen.

Ga uit van betaalde en legale versies van Windows XP en OS X en er is weinig aan de hand.
    Het is niet de bedoeling hier verder een discussie over te openen.

Proberen we on-topic te blijven?
    Anders word dit net zo’n chaos als het topic waar ik verwezen werd naar het openen van een eigen topic. :wink:

Bijdrager
    me.com

@jeffrey,

KarelWillem heeft waarschijnlijk ergens een reactie geplaatst waarop de moderator antwoordde dat KW naar een eigen topic moet gaan hiervoor denk ik.

Dat heeft hij dus gedaan. Niks mis mee.

@KW,

Groot gelijk. Ik vind ook dat je hier best mag praten over OSX op PC. Niets mis mee vind ik persoonlijk.

Bijdrager
    Oortjes

Joehoe…. de mijne is al op 50% 8)

Bijdrager
    i93Jeffrey
    ”me.com”

@Jeffrey,

KarelWillem heeft waarschijnlijk ergens een reactie geplaatst waarop de moderator antwoordde dat KW naar een eigen topic moet gaan hiervoor denk ik.

Dat heeft hij dus gedaan. Niks mis mee.

@KW,

Groot gelijk. Ik vind ook dat je hier best mag praten over OSX op PC. Niets mis mee vind ik persoonlijk.

aha, op die manier.
    Ik ben opzich niet tegen op OS X op een netbook (aangezien Apple zelf geen Netbook heeft)

Bijdrager
    i93Jeffrey

Hier een handleiding om OS X op een Dell Mini 9 Netbook te installeren

http://tinyurl.com/qc4kdy

Bijdrager
    Oortjes

HELP

Ik heb de installatie te vroeg afgebroken en nu doet ie helemaal niks meer?? wat moet ik nu doen??
    Van windows opstarten doet ie niet, recovery doet ie ook niet meer? help

Bijdrager
    koolenboer

Jongens begin er niet aan.

Ik heb het ook geprobeerd op mijn asus netbook.
    Mac Osx draait er super langzaam op en liep vaak vast.
    Gelukkig heb ik de netbook kunnen herstellen met windows
    en heb hem toen meteen verpatst.

Bijdrager
    me.com

Hmm, op mijn Acer Aspire One werkt alles wel goed. Erg snel zelfs. Je moet ook de goede drivers installeren voordat alles prima werkt. Had je dat ook gedaan?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Oortjes”

… Ik heb de installatie te vroeg afgebroken en nu doet ie helemaal niks meer?? wat moet ik nu doen??
    Van windows opstarten doet ie niet, recovery doet ie ook niet meer? help

Dat is een…. beetje dom? Ach, je moest eens weten wat ik allemaal fout deed de eerste paar keer.

Die Windows-recovery kun je vergeten. Dat is me nog nooit gelukt.

Gewoon helemaal opnieuw beginnen dus.

– Schijf formatteren met je Windows opstart DVD
    – Windows opnieuw installeren
    – Diep ademhalen en het hele circus nog een keer doen

”koolenboer”

Jongens begin er niet aan.
    Ik heb het ook geprobeerd op mijn asus netbook.
    Mac Osx draait er super langzaam op en liep vaak vast…..

Je Asus (eee PC 1000?) is niet 100% de beste optie voor installatie van OS X.

Dat is ten eerste de Dell Mini 9 en daarna de MSI en Akoya (en een heleboel klonen hiervan).

En OS X is retesnel hierop, dat kan ik je wel zeggen.
    Vastslaan heb ik nog niet ervaren. En dat terwijl ik toch heel vaak hele enge dingen doe.

Bijdrager
    iJust

Samsung NC10 en N110: http://www.mystiquemac.com/forum

Een van de meer compatibele, alles werkt, behalve de Wifi. Zo opgelost met een schroevendraaier en een Airport-kaartje vanop eBay voor £15.

Bijdrager
    KarelWillem

Heb je daar zelf ervaring mee, of roep je maar iemand na? :wink:

Er zijn best wel wat dingen die niet werken op die Samsungs (sleep, ethernet, wifi, microfoon).
    Net als op elke redelijk compatible Netbook is een aantal zaken hiervan wel op te lossen met drivers van goedwillende hobbyisten.

Maar op de MSI werkt de ‘WiFi’-kaart tenminste wél zonder er een nieuwe in te moeten schroeven. :D

Iedereen die roept dat ALLES werkt op zijn netbook, vergeet voor het gemak wat kleine oneffenheden te noemen.

Bijdrager
    iJust

Ja, ik heb ‘m zelf.

Sleep werkte in het begin enkel op batterij, niet op netstroom. Sinds 10.5.7 werkt het plots wel.

Microfoon werkt sinds de nieuwste versie van de VoodooHDA drivers.

Ethernet heeft altijd gewerkt

Wifi werkt zoals gezegd als je er een Airportkaartje inschroeft. Dit heb ik zelf nog niet gedaan, aangezien ik nog een usb-stickje liggen had daarvoor.

Er is een installer te vinden op dat forum die in een keer al die drivers installeert, makkelijk zat dus.

Bijdrager
    mhrenes
    ”KarelWillem”

Hoe installeer je OS X op de MSI Wind u100 en Medion Akoya Mini?

– We gaan uit van een MSI Wind u100, 160 Gb met Windows XP geïnstalleerd.

– Hiervan maken we een dualboot machine.

Ik heb gebruik gemaakt van de onderstaande handleiding:
    http://forums.msiwind.net/osx-guides/how-install-osx-with-and-without-usb-stick-usb-dvd-t4701.html

Kijk daarna nog even hier naar:
    http://forums.msiwind.net/osx-guides/msi-wind-u100-post-install-tweaks-fixs-problems-t9277.html

—-
    Systeem wat is geïnstalleerd:
    OS 10.5.4
    Windows XP Professional

Op mijn machine werken de volgende onderdelen.
    – WiFi
    – Geluid intern en extern
    – Bluetooth extern (intern moet ik nog even nakijken)
    – Ingebouwde cardreader
    – Trackpad
    – Webcam in iChat
    – USB poorten

Wat niet werkt:
    – Bluetooth intern (maar het kan best dat dat met een sneltoets is in te schakelen)
    – Microfoon en geluid-in
    – Ethernet-poort

Wat is niet handig?
    – Beeldscherm van 1024×600 kan soms wat buiten het beeld vallende menu’s opleveren
    Daarvoor hebben we: ScreenScale Droplet

Welke webcam zit er in jouw Wind, bij de mijne doet hij het niet.

Ik zou overigens voor een full retail (vanilla) install gaan. De updates van 10.5.x gaan dan een stuk makkelijker. Ik zou het zelf geen fijn idee vinden om een installatie te doen met een niet-originele installatieschijf… Je weet maar nooit wat voor ‘features’ er aan zijn toegevoegd.:wink:
    De update naar 10.5.7 ging soepel en de Wind is boven verwachting snel.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”mhrenes”

….Welke webcam zit er in jouw Wind, bij de mijne doet hij het niet.

Ik zou overigens voor een full retail (vanilla) install gaan. De updates van 10.5.x gaan dan een stuk makkelijker…..

– BisonCam 0.03
    Er schijnen twee versies te zijn; 0.02 en 0.03. 0.02 werkt vrijwel overal in, 0.03 alleen in iChat.
    Je weet dat je hem met F6 kunt aan- en uitzetten neem ik aan?

– Helemaal gelijk in.
    Maar je moet ergens beginnen. Dit was net iets eenvoudiger. En ik vind het wel even goed.

Bijdrager
    mhrenes
    ”KarelWillem”

Er schijnen twee versies te zijn; 0.02 en 0.03. 0.02 werkt vrijwel overal in, 0.03 alleen in iChat.
    Je weet dat je hem met F6 kunt aan- en uitzetten neem ik aan?

Ik zal eens kijken welke versie de mijne is. Als ik de camera aanzet dan wordt het beeld groen en daar blijft het dan bij:cry:

Bijdrager
    piddy4888

Een vriend van me is momenteel aan het proberen om osx op zijn pc te zetten. Na 1 keer zijn hele bootsector verklooit te hebben loopt zijn pc nu weer en hij gaat het weer proberen. Alleen om Final Cut te kunnen draaien.

Bijdrager
    Oortjes

@mhrenes: zou je aan ons willen vertellen hoe je osx hebt geinstalleerd?

Bijdrager
    me.com
    ”piddy4888″

Een vriend van me is momenteel aan het proberen om osx op zijn pc te zetten. Na 1 keer zijn hele bootsector verklooit te hebben loopt zijn pc nu weer en hij gaat het weer proberen. Alleen om Final Cut te kunnen draaien.

En dan nog mazzel hebben dat de juiste drivers beschikbaar zijn voor die machine…

Bijdrager
    mhrenes
    ”Oortjes”

@mhrenes: zou je aan ons willen vertellen hoe je osx hebt geinstalleerd?

Ik heb het niet zelf verzonnen, het staat hier.

Het enige ‘lastige’ is dat je tijdens de installatie een Mac keyboard (bedraad) moet gebruiken omdat het interne keyboard het niet doet. Ook moet je een USB muisje gebruiken omdat je trackpad (nog) niet werkt.
    Verder eigenlijk geen problemen tijdens installatie.

Het meest lastige was om een Triple Boot configuratie te krijgen (Mac OS X, Windows 7 en Windows XP). Maar dat is uiteindelijk wel gelukt. Mijn truc was om de boot loader van Windows 7 te gebruiken. Die geeft een menuutje waarin ik kan kiezen tussen XP, Win7 en Mac OS X (Met EasyBCD een peuleschil).

Als ik de bootloader voor Mac OS X gebruikte kreeg ik of alleen Win7 of alleen WinXP werkend. Waarom precies is me nog steeds niet duidelijk.

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”KarelWillem”

En dat terwijl ik toch heel vaak hele enge dingen doe.

KW, hoe eng zijn die dingen die je ermee doet? Zit namelijk zelf ook een Mini 9 te overwegen en mijn MBP in te ruilen voor een iMac.

Bijdrager
    KarelWillem

Gewoon alles downloaden en installeren wat maar los en vast zit.
    En er dan achter komen dat je dat beter niet had kunnen doen.

Je moet nu eenmaal niet denken dat je ongestraft de hele rij software-updates van Apple zomaar over je systeem heen kunt jagen.

Je moet je een beetje leren beheersen en pas updaten als je zeker weet dat dat werkt en dat de juiste driver beschikbaar zijn.

Net als op een gekraakte iPhone of iPod touch dus.

Moderator
    unSOUND

Ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. De mini 9 is een leuk dingetje om voor de grap OS X op te installeren, maar voor de rest is het bij lange na geen alternatief voor een MacBook.

Bijdrager
    KarelWillem

Wat zijn jouw ervaringen waarop je dat baseert? Scherm van de Mini is wel érg klein?

Afgezien van snelheid en formaat van scherm, zie ik verder echter niet zo heel veel nadelen?

De reden waarom wij deze keus hebben gemaakt.

– Prijs
    – Formaat; ideaal voor de krappe vakantiebagage
    – Aardige harddisk
    – Gebruik maken van ons bekende systeem
    – Legen van camera’s op de vakantie en gelijk kunnen catalogiseren en bewerken
    – Syncen van iPods en telefoons op vakantie
    – De OS X kinderspellen kunnen mee
    – Een hele zwik Apple TV films die lekker draaien in Quicktime
    – Eenvoudige dualboot
    – Intel-processor (verder hebben we uitsluitend G4 en G5 in huis)
    – etc.

Voor 5 tot 600 euro minderprijs is dit de overstap naar een MacBook zeker niet waard.

Wat ook handig is:
    – MSI mee naar bad- of slaapkamer en daar gebruik maken van de drie muziekbibliotheken in huis.:wink:

Bijdrager
    sypie

Leuk om je eigen topic hierover te maken, maar hoort dat niet in een ander onderdeel dan “Algemeen”? het gaat toch over software?

Bijdrager
    KarelWillem

Nee?

Het gaat over hardware, over software, over hacken, over het zoeken naar hard- en softwareoplossingen.

Maar niet over Mac’s of iApps of OS X uitsluitend. Algemeen is het dus geworden.

Met de huidige zoekfunctie maakt het toch geen reet uit waar wat staat. :wink:

En in Google** vind je alles netjes terug, in welke rubriek het ook hangt. Dus wat is je probleem? :P :D :evil:

**
    http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=VK7&q=Installeer+OS+X+op+een+Netbook&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 238)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.