9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

    Bijdrager
    Capodelcapi

    Installatieproblemen El Capitan

    Hallo,

    Wanneer ik El Capitan probeer te installeren geeft mijn Mac kort na het begin van de installatie de melding: ‘OS X kan niet op uw computer worden geïnstalleerd. Controle of herstel van bestandssysteem mislukt’.

    Ik heb enkele malen een herstart gedaan, met hetzelfde resultaat.

    Mijn software was up to date met de meest recente versie van OS X Yosemite. Ik heb een Mac Mini i5 uit 2012, waar ik eerder geen enkele problemen mee had. Overigens heb ik een toetsenbord van Logitech, dus ik mis de handige knoppen van een echt Apple toetsenbord.

    Wie kan mij helpen bij de installatie van El Capitan? Alvast dank!


    Bijdrager
    IGBA

    Start maar eens op in Recovery mode en laat het Schijfhulpprogramma je opstartschijf controleren: https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

    (Zorg hoe dan ook voor een goede backup van je schijf, trouwens.)

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  IGBA.

    Bijdrager
    Capodelcapi

    Allereerstdank voor de hulp. Jouw stappen heb ik gevolgd. Ik krijg de melding dat het Schijfhulpprogramma de schijf Macintosh HD niet kan herstellen. “Maak een reservekopie van zoveel mogelijk bestanden, formatteer de schijf opnieuw en zet de reservekopie van uw bestanden terug”. Wordt daar de Time Machine optie van OS X Recovery mee bedoeld? Of kan ik het beter anders aanpakken?


    Bijdrager
    IGBA

    Als je Time Machine backup up-to-date is, kun je idd die reservekopie gebruiken. Maar als je toevallig nog een extra externe schijf hebt, is het niet onverstandig om nog een extra backup te maken, bijvoorbeeld met het programma SuperDuper! (Met dat programma kun je gratis een kloon van de harde schijf maken; voor de overige functies – die je nu niet nodig hebt – moet je betalen.)

    Voordat je de harde schijf van die Mac opnieuw gaat formatteren, zou ik je aanraden om eerst de fysieke toestand van de schijf te controleren. Dat kan op heel veel manieren, maar de snelste/makkelijkste is SmartUtility ophalen. (Programma kost geld, maar kan een aantal keren gratis worden getest.)

    Mocht SmartUtility de uitslag ‘Failed’ geven, kun je de schijf beter vervangen: opnieuw formatteren is dan hooguit een tijdelijke oplossing.


    Bijdrager
    Capodelcapi

    Lijkt me een goede werkwijze. Ga ik mee aan de slag, bedankt!


    Bijdrager
    Capodelcapi

    Update: ik heb er toch voor gekozen eerst te formatteren en herinstalleren, omdat ik de Mac vandaag hard nodig heb. Daarna heeft Smart Utility gedraaid. De uitslag lijkt niet best:-) Status is ‘Failing’, met 16 pending bad errors en 300 total errors.

    Het meest verstandige lijkt mij: naar een geautoriseerde serviceprovider brengen voor een nieuwe harde schijf?

    Overigens, mijn Mac Mini is gekocht in juni 2013. Ik gebruik hem niet eens bijzonder intensief, en hij draaide altijd als een tierelier. Ik doe geen spellen, download amper en gebruik hem alleen voor internet en tekstverwerking. Is het logisch dat een harde schijf dan kapot is, of is dit een kwestie van domme pech?


    Bijdrager
    Zakske
    Capodelcapi op 01 november 2015

    Is het logisch dat een harde schijf dan kapot is, of is dit een kwestie van domme pech?

    Gewoon domme pech, kan gebeuren.

    In plaats van een harde schijf kun je ook opteren voor een solid state drive; veel sneller, geen bewegende onderdelen, maar wel iets duurder.


    Bijdrager
    Capodelcapi

    Goede tip. Nu er toch wat nieuws in moet kun je het beter in één keer goed doen.


    Bijdrager
    Luc

    L.S.
    Ik ben nieuw op dit forum, dus neem me niet kwalijk als ik dit bericht mogelijk niet helemaal via het geijkte protocol indien. Ben ook nieuw als apple-gebruiker. Heb zojuist een 2e hands Macbook pro in huis gehaald. De vorige eigenaar heeft hem netjes opgeschoond door de schijf te formatteren.
    Nu probeer ik el capitan opnieuw te installeren. Er wordt keurig om mij apple ID gevraagd. Als daarmee probeer in te loggen krijg een andere apple apparaat keurig een verificatie code binnen. Dus de inlog is correct. Maar vervolgens meld app store dat el capitan tijdelijk niet beschikbaar is.
    Nu begreep ik dat dit probleem vaker voorkomt. Men adviseert dan om de taalinstelling te wijzigen naar Engels en dan opnieuw op te starten en dezelfde procedure te doorlopen. Nu is mijn vraag: Hoe kan ik de taalinstellingen wijzigen of finder openen als ik helemaal geen besturingssysteem heb geïnstalleerd. Op een kale Macbook pro dus. Nogmaals, is mijn 1e apple computer, dus ben er helemaal niet in thuis. Hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen; Groet; Luc

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.