12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Mona

Installatie USB Stick aanmaken t.b.v. nieuwe SSD?

Zie titel.

Dit is nodig, toch? Bij het installeren van een nieuwe HDD (SSD in dit geval). Kan iemand me helpen hoe dat moet? Ik draai nu Mavericks en heb geen dvd’s van oudere versies.

Bedankt.

Bijdrager
    Targaryen

Beste Mona,

Je hebt inderdaad een installatie-USB nodig als je een schone installatie wil van je OS. Je kunt er ook voor kiezen om een kloon te maken van je huidig systeem. Dat kun je doen met Carbon Copy Cloner (CCC). Om een installatie-USB te maken moet je Mavericks opnieuw downloaden uit de Mac App Store (MAS). Dat doe je door bij je aankopen [alt] in te drukken en op ‘downloaden’ klikken bij Mavericks. Als de schijfkopie gedownload is, dan volg je stap voor stap de handleiding van hieronder. Ik heb het ook zo gedaan zonder problemen!

Meer info: http://www.redmondpie.com/how-to-make-os-x-mavericks-bootable-usb-flash-drive-for-a-clean-install/

Is dat alles wat te ingewikkeld dan kun je – merk ik net even tussen het zoeken door – gebruikmaken van DiskMaker X.

Meer info: http://www.applespot.nl/54797/maak-eenvoudig-een-installatie-usb-stick-van-os-x-mavericks-met-diskmaker-x/

Bijdrager
    mtooster

Je hebt niet perse een USB installatiestick nodig, beetje afhankelijk van wat voor Mac je hebt.

De recente Macs kun je opnieuw installeren via Internet-Recovery.

Gewoon opstarten met de alt/option toets ingedrukt, verbinden met je (draadloos) netwerk en dan wordt de installatie zo van internet gedownload. (door het invoeren van je Apple ID waarmee je Mavericks ook geïnstalleerd hebt)

Bijdrager
    Mona

@Targaryen, bedankt. Ga dit proberen. Tenzij… @mtooster, het betreft een MacBook van medio 2010.

Bijdrager
    Buzz

De oplossing van mtooster kan natuurlijk alleen als de oude harde schijf nog beschikbaar is om vanaf te booten. Als je goed voorbereid bent met een USB installatiestick gaat de nieuwe installatie hoe dan ook sneller dan via Internet recovery. Ik zou het dus zeker op die manier doen.

Bijdrager
    Mona

Als ik dit (zie afbeelding) op een lege USB drive zet, is dat voldoende of moet ik zoals @Targaryen aangeeft tevens in Terminal wat handelingen uitvoeren?

Bijdrager
    Mona

Heb er nu een InstallESD.dmg van gemaakt. Dat moet het varkentje wassen, niet?:D

Bijdrager
    mtooster

@Buzz_D, dat is niet waar.
    Ik heb in mijn MBP van medio 2010 pas een nieuwe SSD gezet, en zo vanaf internet opgestart.
    Nix geen cd of USB nodig.

Het duurt inderdaad wel even. Eerst wordt de herstel omgeving van het internet geladen (paar honderd MB schat ik). Daarin zitten de belangrijkste tools zoals Terminal en Schijfhulpprogramma e.d. (net als op de herstel-partitie)
    Zo kon ik eerst de SSD formatteren met Schijfhulpprogramma en daarna de installatie van OS X starten.
    Als je dan vervolgens de installatie gaat starten worden de installatiebestanden gedownload. (dat is zo’n 5 GB)

Bijdrager
    Franky Mac

Met DiskMaker X maak je makkelijk een bootable USB-stick. Dat heb ik ook gemaakt om Mavericks op meerdere Macs te installeren. Geen lastige terminal commando’s nodig.

Bijdrager
    Buzz

mtooster: ah, je hebt gelijk, dat Internet Recovery is een “nieuwe” feature voor computers sinds ongeveer 2011, die ik even vergeten was. Bedankt voor de correctie!

Bijdrager
    Gezalfde

Mijn late 2009 iMac heeft ook Recovery modus / partitie..

Bijdrager
    SunKeeper

Joehoe, let a.u.b. op de datums…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.