4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    madeggs

installatie Synology NAS server

Is er iemand die ervaring heeft met de installatie van een Synology NAS server in een Mac-omgeving?
    Provider is Tele2. Ik krijg maar geen FTP service etc. Omgeving Amstelveen; je bent van harte welkom en fin. tegemoetkoming bespreekbaar. Help…

Inactief
    Anoniem

Langskomen is tegenwoordig niet echt meer nodig. Een Teamviewer-sessie naar een Macbook in het LAN van de NAS is voldoende om het ding te installeren.

Bijdrager
    Wyodor

Als u dit doet als bedrijf :

waarom is een NAS dan te moeilijk?

Voor geinteresseerden, het prachtige gif plaatje staat hier :

http://www.madeggs.nl/webdesign.html

Moderator
    Poezenbeest

Webdesign en hardware zijn twee verschillende zaken, net als een broodjeszaak hebben en vlees op broodjes leggen en een slager zijn… Overigens is dat plaatje bedoeld voor op een zwarte achtergrond, geen wonder dat het er op een witte achtergrond belabberd uitziet.

@Madeggs
    Op zich heb je FTP niet nodig in een Mac-omgeving. De NAS gedraagt zich door DSM als een gewone schijf op een Mac omdat AFP wordt ondersteund. Benaderen via het netwerk en je hebt toegang. Dit werkt (afhankelijk van routerinstellingen) ook van buitenaf. Als ik naar mijnnaam.synology.me ga vanaf een locatie buiten mijn netwerk op een Mac, dan kan ik de schijf net zo benaderen als dat ik dat thuis doe. Het is dan alsof de schijf naast me staat, wat ik dus ook wil. Wel zou ik voor iedere gebruiker een account aanmaken zodat je limieten qua snelheid en ruimte kan instellen. Zo hebben al mijn Macs een apart account en heeft ook TimeMachine een apart account.

Wil je echt hardcore FTP’en, dan moet je in het configuratiescherm op je NAS (in DSM dus) zijn, daar kan je dat aanzetten. Zorg wel dat de poorten (21 en de range als aangegeven) ook benaderbaar zijn op je router. Dit werkt platform onafhankelijk, dus waarom dat in een Mac-omgeving anders zou moeten zijn is mij niet duidelijk. Een goed programma om te FTP’en op de Mac is Cyberduck. Daarnaast kan je overigens ook een andere omweg kiezen, namelijk WebDAV… wordt ook gewoon ondersteund.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.