30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Snowgasm

Installatie route 66 onmogelijk?

Hallo,

Ik ben vrij nieuw in het MAC wereldje (maar heb wel veel ervaring met UNIX (Linux)).

Ik heb een macbook pro 17” (met intel duo core) waarop ik al tijden het programma route 66 probeer te installeren.

Ik krijg het echter met geen mogelijkheid voor elkaar, terwijl het anderen met een gelijke processor wel lukt.

Ik krijg als ik de DVD erin stop de melding dat het een unix uitvoerbaar bestand is en vraagt OSx of ik een programma wil selecteren om het te openen.

Het is een originele DVD en is voor een MAC.

Zie screenshot (klikken om te vergroten):

[URL=http://img293.imageshack.us/my.php?image=afbeelding12ss.png][/URL]

Ik heb alle fora al afgezocht en heb laatst iemand gevonden die me vertelde dat ik dit gewoon naar de HD moest kopieren, ook dit werkte niet.

Kan iemand me helpen?

Al vast bedankt,

Snow

:apple:

Bijdrager
    Cars

Zo te zien ben je net nieuw in de Mac wereld…Dit is een exe document. Dat kan dus niet worden geopend!

.exe is de aanduiding voor een programma voor Windows

.dmg is de aanduidung voor een programma voor Mac

EDIT: dat mapje Programma’s op je desktop is ook nogal Windows…In je Dock beneden kun je programma openen. Richt je dat zo in, dat je meest gebruikte programma’s daarin staan…:wink:

Bijdrager
    PietjePuk

Mss kleine correctie een “.app” is een Mac programma extensie.

“.dmg” is een diskimage.

Bijdrager
    Cars

Ohhh..nooit geweten..Weer wat geleerd.

Bijdrager
    Snowgasm

Hoe kan het dat er dan een .exe bestand (het bestand heeft overigens geen extentie) op een originele DVD voor MAC staat?

Ik zie overigens nergens de extentie .exe achter staan… :S

Het mapje Programma’s stat er even tijdelijk tot dat ik weet welke programma’s ik wel en niet in mn dock moet zetten:)

Iemand nog een idee? Want het diskje pakt in een windows PC ook niet.

Bijdrager
    Marc

Nog een OS 9 bestand ?

Bijdrager
    Snowgasm

Nope, op het doosje staat dat hij voor OSx is en de site meldt ook dat hij samen werkt met OS 10.3 en hoger.

Nog iemand een goed idee?
    :lol:

Bijdrager
    Snowgasm

Nope, op het doosje staat dat hij voor OSx is en de site meldt ook dat hij samen werkt met OS 10.3 en hoger.

Nog iemand een goed idee?
    :lol:

Bijdrager
    petitmal

De melding ‘uitvoerbaar bestand’ slaat op ‘executable file’ of ‘exec’; zichtbaar in de finder als het bestand geselecteerd is of/en wanneer je info oproept.
    Dit is niet de windows extensie .exe! maar een uitvoerbaar unix bestand: echter door de compu en niet door jou uit t e voeren, ergo: wart staat er in die data-map (op de dvd)?

Bijdrager
    Snowgasm

In die data map staat een map eur8 met daar in nog wat .dat bestanden. Niets uitvoerbaars.

Heel raar, want degene waarvan ik de DVD heb overgenomen (marktplaats) draaide de dvd zelf ook op een MAC.

Hernoemen van het installatiebestand naar een .app extentie helpt overigens niets.

Bijdrager
    TonE

Is het een originele dvd of kopie?

Bijdrager
    Snowgasm

Origineel (staat ook in de startpost).

Bijdrager
    Snowgasm

Niemand een idee?

Bijdrager
    petitmal

Nope, geen idee.

(??heb je onzichtbare files/of show hidden files aan/uit gezet (met Tinkertool bv)??)

(of iets dergelijks)

Raadsel dit.

Bijdrager
    Snowgasm

Nope,

Mn mac is vrijwel net ‘out of the box’. Heb er alleen maar een paar programma’s op gezet……

Tinkertool komt me ook niet bekend voor.

Het bestand om het programma te installeren lijkt gewoon onleesbaar……

Bijdrager
    petitmal

zoiets ja…

laatste -waarschijnlijk overbodige – gedachte: wat gebeurd er als je de schijf zelf, op je bureaublad dus, dubbelklikt?

…heb je al geprobeerd waarschijnlijk…

Bijdrager
    Snowgasm
    ”petitmal”

zoiets ja…

laatste -waarschijnlijk overbodige – gedachte: wat gebeurd er als je de schijf zelf, op je bureaublad dus, dubbelklikt?

…heb je al geprobeerd waarschijnlijk…

Helaas, had ik idd al geprobeerd. je krijgt dan dezelfde icoontjes als op de screenshot (de screenshot is van de CD :lol:)

Ik begin lichtelijk wanhopig te worden……

Bijdrager
    Schimmeltje

Je hebt inderdaad een installatie cd die op OSX werkt…… voor een Windows Pocket pc
    Zie hier
    Route 66 draait op een nokia telefoon, Windows mobile telefoon of Pocket pc
    Niet op een Mac. Die aanduiding betekend dat je vanaf een mac het op je apparaat kan zetten

Bijdrager
    Snowgasm

Nope, zo dom ben ik nou ook niet;-)

Ben ICT-er, heb alleen wat minder ervaring met een MAC dan de experts hier:lol:

Heb dus dit pakket (voor alle duidelijkheid):

http://www.youmac.nl/?pagina=producten/product&id=337

Snow

Bijdrager
    petitmal

dit vond ik bij een adv op marktplaats:

“Originele DVD (nooit door mij gebruikt) met route 66 voor MAC OSX

Ik kan hem helaas niet draaien omdat het pakket niet met de nieuwe dualcore intel werkt. Werkt wel op de oude G5.”

Is dit mogelijk het probleem? (Intel cq Dual core)

Ergo: heb je een andere mac van voor de Intel, waarop je kunt installeren?

Bijdrager
    Esquare

Yup, de ondersteuning van Route 2004 gaat niet verder dan 10.3. Het schijnt met sommige versies van 10.4 op PPC Macs nog wel te werken, maar met Intels niet meer:
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=3908538&#3908538

Bijdrager
    Snowgasm

Die discussie had ik idd al een keer gevonden, vandaar dus ook dat ik hem op marktplaats te koop heb gezet. (die gevonden advertentie op MP is dus van mij ;))

Echter nadat ik hem te koop had aangeboden kreeg ik een mail van iemand die me vertelde dat hij hem gewoon op zijn MAC met 10.4 OSX had draaien (met Intel!).

Hij heeft me de volgende screenshot gestuurd:

[URL=http://img206.imageshack.us/my.php?image=afbeelding1mf2.png][/URL]

Het zou dus (via Rosetta) moeten werken op een intel mac met OSX 10.4

Hij zou me nog vertellen hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om hem te installeren, maar daar heb ik nooit meer iets van gehoord.

Het is dus mogelijk.

Groet Snow

Bijdrager
    Snowgasm

Anyone?

Bijdrager
    Esquare

Wat-ie *misschien* heeft gedaan, is Route 66 op een gewone Mac installeren en alle geïnstalleerde bestanden handmatig naar de juiste folders op de Intel Mac gekopieerd. Ik zie zo gauw geen andere mogelijkheid.

Bijdrager
    Snowgasm

Daar had hij het wel over. Ik kan echter nergens een map vinden waar ik die bestanden neer kan zetten…….

Heb wel een updatebestand van de site gehaald (voor gebruik met OSX 10.3)….. die kan ik wel installeren. Als ik hem dan opstart zegt hij dat hij de map ‘data’ niet kan vinden.

Ik kan echter nergens een route66 map vinden…..

Bijdrager
    Snowgasm

Nog maar weer een keertje onder de aandacht….. :innocent:

Bijdrager
    Mozart

Ik onderga hetzelfde probleem.
    Mijn laptopje powerbook G4 1GHz was onlangs gestolen en heb nu een MacBook 2GHz Intel Duo. En wilde ook mijn orginele Route66 2004 installeren en liep tegen hetzelfde probleem. Deze DVD heb ik dus ooit ook geinstalleerd op die G4 toen nog OSX 10.2

Gelukkig had ik nog ergens een uitgepakte versie, (mapje overslepen) en wallaa die werkte gewoon.
    Maar je DVD is dus zo Mac OSX als maar kan dus!

Ik ben alleen bang dat Intel ons dwars zit.. Heb je “support@66.com” al een briefje geschreven?

Bijdrager
    Snowgasm

Hey Mozart,

Ja, heb al 2 mailtjes naar support gestuurd. Nog niks terug ontvangen. Ik heb inmiddels mijn DVD weer doorverkocht.

Erg jammer dat er geen goede (offline) routeplanner is voor de Mac.

Moet nu de creditcard maar trekken voor een tomtom vrees ik.

Bijdrager
    Esquare

Eventueel kun je natuurlijk ook een routeplanner onder Parallels of misschien zelfs Crossover laten draaien…

Bijdrager
    Snowgasm

Mwah, ben niet echt voorstander van windows op mn mac;)

tomtom here I come…..

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.