10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    morris

installatie osx tiger 10.4.5 op imac g4

vandaag osx tiger gekocht om mijn oude imac te upgraden omdat ik te vaak tegen het problem aanloop dat software alleen beschikbaar is op tiger… alleen nu herkent mijn imac hem wel en mount de cd en vraagt en zegt dan dat ik hem moet herstraten… alleen bij het opstarten blijft hij dan hangen en zegt dat hij weer opnieuw moet opstarten … dit blijft zich herhalen … in de handleiding stond iets over een opstartschijf kiezen dit heb ik ook geprobeert en de dvd als opstart gezet.. zelfde resulaat iemand suggesties? alvast bedankt !!

Bijdrager
    macpro

Probeer eens de PRAM te zappen.
    Mac aanzetten en meteen de toetsen [command] [option] P R indrukken en ingedrukt houden totdat je 3 keer de boing hebt gehoord.

Bijdrager
    morris

Leuk heb ik gedaan , nu doet m,n mac helemaal niks meer.
    krijg steeds als ik hem aan zet dat ik hem weer op nieuw moet opstarten en dat blijft zich herhalen.

hoop dat iemand een oplossing weet.

bedankt alvast

Bijdrager
    macpro

Woops! Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
    Zappen van de PRAM heeft tot doel om een klein stukje geheugen waar de Mac wat instellingen in opslaat schoon te maken.
    Normaal gesproken leidt dat nooit tot een niet meer werkbaar systeem.

Maar je geeft aan dat je Mac de hele tijd maar zegt dat je opnieuw moet opstarten.
    Kun je eens wat meer vertellen daarover?
    Wanneer doet ‘ie dat?
    Welke schermen zie je bij het opstarten?
    (grijs, apple logo, ronddraaiende gaspit, blauw, statusbalk met starten, finder …)

Als je de installatie DVD in de Mac stopt, kun je dan wel opstarten?

Bijdrager
    morris

Als ik mijn mac opnieuw opstart krijg ik na een minuut ongeveer een grijs scherm met het logo van het aan en uit knopje, met de text ervoor start je computer opnieuw door een aantal seconden het aan en uit knopje ingedrukt te houden.
    en als ik die installatie dvd er in doe gebeurt er ook niks, ik heb al meerdere keren m,n mac opnieuw opgestart maar zonder succes..

hoop echt op hulp…

alvast bedankt

Bijdrager
    macpro

Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
    Misschien heb je wat aan deze link:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106464#symp5

Heb je de hardware test CD van die iMac? Probeer die dan eens te draaien.
    Als dat ook niet lukt, dan zou het wel eens kunnen dat je een echt probleem met je Mac hebt.

Heb je toevallig nog een andere Mac in de buurt? Dan kunnen we nog wat andere dingen proberen.

Bijdrager
    morris

Ik heb geen andere mac in de buurt, en met die link kan ik ook eigenlijk weinig.
    Ik heb alleen die cd-rom die ik bij die mac kreeg toen ik hem kocht die waar je ook alles mee kan resetten.
    maar heb die nog niet geprobeerd , wat als die ook niet wil opstarten kan ik dan m,n mac weg gooien…
    ik weet het nu echt niet meer…

iemand misschien

Bijdrager
    macpro

Weggooien is nog lang niet aan de orde.
    Probeer maar eens te starten met de andere CD’s die je hebt.
    Weet je in ieder geval of je Mac het nog gewoon doet of niet.

Bijdrager
    morris

ik heb wat ontdekt, als ik de zelfde toetscombinatie gebruik als pram zappen, maar dan inplaats van de p r de o en de f gebruik dan kom ik in een systeem laat maar zeggen.
    Daar kan ik dan kiezen om mac-boot of shut-down in te toetsen als ik mac boot doe dan gaat dat wieltje weer rond draaien om te laden of zoeken maar na een minuut krijg ik dan toch weer dat grijze scherm met daarin dat ik m,n mac weer uit en aan moet zetten.
    dus misschien moet of kan ik daar iets anders in toetsen i.p.v. mac-boot.
    ook heb ik de applestore gebeld die dachten dat mijn harde schijfkapot is.

hoop dat iemand een oplossing weet..

thanks morris

Bijdrager
    macpro

Heb je niet toevallig een externe harde schijf? Dan zou je eens kunnen proberen om daar OS X op te installeren. Als het echt een probleem met je harde schijf is, dan zou dat een oplossing kunnen zijn.
    Zou wel mooi zijn, want dan is het misschien toch geen moederbord probleem.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.