9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    criccric

installatie OS met Time Machine

Goedemiddag,

Ik heb op dat moment een  iMac (21.5-inch, Late 2013) waarop Sierra geïnstalleerd is. Ik ben van plan een iMac (21.5-inch, Late 2015) met 1 TB FusionDrive te kopen. Kan ik gewoon Time Machine gebruiken voor de installatie zo dat ik alles terug vind zoals het nu is ?

Bedankt voor de antwoorden en de adviezen

Moderator
    Night

Ja, dat kan zonder problemen. Ook naar High Sierra, dat hoogstwaarschijnlijk op je nieuwe iMac staat. Buiten dat één advies: Ga niet voor de Fusion Drive*, maar probeer een uitvoering met volledige SSD te vinden. Van die beslissing zul je later alleen maar plezier  hebben.
    Verder moet de prijs van die machine wel héél aantrekkelijk zijn dat de meerwaarde een goede reden is om niet te kiezen voor een 2017/2018 model, al dan niet 2e hands.

*) Fusion Drives worden nog niet ondersteund voor APFS en de serie Fusion Drives in die Macs hebben slechts een zéér klein SSD gedeelte, waardoor het voordeel hiervan al snel teniet gedaan wordt en je alsnog tegen de beperkingen van een trage 5400 RPM disk loopt.

Bijdrager
    criccric

€1000 kost het. Het is belangrijk voor mij om een grote HD te hebben, minstens 1tb, daarom heb ik overwogen deze te kopen. Ik heb geen ervaring met SSD en fusion drive.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De beste manier is om de oude Mac aan te zetten, dan Time Machine opdracht te geven een back-up te maken en zodra die klaar en helemaal afgerond is, de computer uit te zetten en dan de nieuwe computer te installeren. Op die manier weet je zeker dat er niks nieuws bijkomt dat niet in de back-up staat wanneer je met de nieuwe computer aan de slag gaat.

Moderator
    Night

Je wil een grote opslagcapaciteit. Dat moet je eigenlijk nooit intern (in de Mac) willen. Op je Mac moet de snelste disk zitten om lekker vlot te kunnen opstarten, je apps snel te openen en daarna supersnel je werk doen. Daar is een SSD uitermate geschikt voor. Eigenlijk hoeft op die interne disk (SSD) alleen maar je MacOS en al je programma’s te staan en – afhankelijk van wat voor apps je gaat draaien – voldoende ruimte voor temp-files en memory-swap. Meestal kom je er dan wel met 256 GB, in sommige extreme gevallen een 512GB. Al je data bewaar je op een externe harddisk (liefst 7200 rpm) Die data behoeft geen supersnelle disk, want als het er staat dan staat het er goed. Mocht er nu iets stuk gaan aan je Mac, heb je je data altijd bij de hand en als de datadisk vol is koop je gewoon voor een paar tientjes een grotere, in plaats van een nieuwe Mac.

En fusion Drive was in het verleden (toen SSD’s nog schrikbarend duur waren) het mooiste van twee werelden: enerzijds de snelheid van een SSD en anderzijds de opslagcapaciteit van een harddisk. tegenwoordig is de FusionDrive zó uitgekleed dat er maar een heel klein SSD’tje inzit, waardoor je al snel tegen de beperkingen hiervan aanloopt. Eigenlijk is een Fusion Drive niet meer echt van deze tijd want je kan nu gewoon SSD’s kopen van 1 en 2 TB. Die zijn wel duurder dan harddisks, maar dat is een keuze die je maakt. De meest effectieve snelheidswinst maak je met een voor het MacOS ‘dedicated’ SSD. Voor je dataopslag kun je zelf kiezen: Óf een grote(re) SSD intern of een aparte externe datadisk (veel goedkoper en flexibeler).

Aan jou de keuze.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik heb in mijn iMac 21,5” late 2013 de HD laten vervangen door een SSD. In mijn geval gekozen voor 1TB, maar had achteraf ook wel iets minder kunnen zijn. De Mac is weer als nieuw en de oude HD van 1TB zit nu in een meegeleverde USB behuizing en wordt gebruikt als externe opslagschijf.

Bijdrager
    criccric

“Je wil een grote opslagcapaciteit. Dat moet je eigenlijk nooit intern (in de Mac) willen. Op je Mac moet de snelste disk zitten om lekker vlot te kunnen opstarten, je apps snel te openen en daarna supersnel je werk doen. Daar is een SSD uitermate geschikt voor. Eigenlijk hoeft op die interne disk (SSD) alleen maar je MacOS en al je programma’s te staan en – afhankelijk van wat voor apps je gaat draaien – voldoende ruimte voor temp-files en memory-swap. Meestal kom je er dan wel met 256 GB, in sommige extreme gevallen een 512GB. Al je data bewaar je op een externe harddisk (liefst 7200 rpm) Die data behoeft geen supersnelle disk, want als het er staat dan staat het er goed.

Ja ok maar alleen mijn fotobibliotheek is al bijna 300 GB ( ik gebruik trouwens nog steeds iPhoto). kan ik die op de externe harddisk verplaatsen en gebruiken ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, dat kan.

Moderator
    Night

Sterker nog: ja, dat kan probleemloos.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.