9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Martens

Installatie OS 9 op eigen partitie

Ik heb gisteren mijn Mac opnieuw geinstalleerd en heb een partitie (15 Gb) voor Mac OS 9 vrij gehouden. Ik heb een Powerbook 15″ en er zit 1 installatie-DVD bij waar zowel Mac OS X als Mac OS 9 op staat.

Als ik de installatie van Classic start, kan ik als locatie alleen de Mac OS X schijf kiezen, terwijl ik nou juist Mac OS 9 op zijn eigen partitie wil hebben. Hoe kan ik Mac OS 9 nu toch op die aparte partitie installeren?

Ik heb gezocht op het forum, maar ik kan er niks over vinden. ;[

*help*

*piep* ;]

Bijdrager
    chm

Uit eigen ervaring kan ik stellen dat partitioneren meestal niet nuttig is, dus als je nog de mogelijk hebt zou ik alles opnieuw installeren. 8)

Bijdrager
    Brak Mak Morn

En anders… installeren op partitie 1 en dan de hele Classic systeemmap kopieren naar partitie2?

‘k heb zelf classic op een andere partitie draaien, gaat uitstekend.

Heb inderdaad begrepen dat dat niet zo slim is onder osx, maar ik had het onder os9 al zo ingedeeld met 12 Gig data… tja

Bijdrager
    Martens
    ”Brak

En anders… installeren op partitie 1 en dan de hele Classic systeemmap kopieren naar partitie2?

‘k heb zelf classic op een andere partitie draaien, gaat uitstekend.

Heb inderdaad begrepen dat dat niet zo slim is onder osx, maar ik had het onder os9 al zo ingedeeld met 12 Gig data… tja

Ah, dus ik kan hem gewoon installeren naar de Mac OS X partitie en dan zonder problemen de mappen verplaatsen naar de andere partitie? Ik vond het al zo raar dat ik de 2e partitie niet kon kiezen als installatie doel. ;]

Bijdrager
    JeePee

Ach partitioneren kan in sommige gevallen handig zijn. Mocht je op verschillende partities systemen hebben staan, dan kun je met Alt opstarten. Bovendien kun je bijvoorbeeld reparatieprogramma’s e.d. op de tweede partitie zetten en bij problemen zo sneller opstarten dan met een CD, bovendien hoef je niet iedere keer een nieuwe CD te branden, mocht een programma geupdate zijn, gewoon het programma op die partitie updaten. Ook kun je voor het gemak automatisch backups maken op je extra partitie. Natuurlijk heb je hier niet zoveel aan, wanneer je hele schijf er mee ophoudt, maar de kans dat je je spul nog terug kunt halen is wel 2 keer zo groot, aangezien het er 2 keer opstaat :P
    Zorg er wel voor dat je dan zo weinig mogelijk ruimte voor de tweede partitie gebruikt, zodat je je hoofdpartitie ruim voldoende ruimte geeft.
    Nog een voordeel van een tweede partitie zit hem in het gebruik van OS 9. Je kunt het op de tweede partitie zetten en daar van opstarten, dat kan ook met 1 partitie maar is wel een stukje overzichtelijker, bovendien kun je de ene partitie legen/deleten en schoon installeren, zonder een externe hd te gebruiken. Ach ja, ik vind het wel handig, maar smaken verschillen:D

Bijdrager
    Martens

Ik heb OS 9 geïnstalleerd op de Mac OS X schijf en verplaatst naar de Mac OS 9 partitie, maar als ik nu bij “Startup Disk” in de system preferences kijk, komt daar geen OS 9 bij te staan. Er staat alleen “Mac OS X 10.3 on Mac OS X” en “Network Startup”. Hoe kan ik nu opstarten in OS 9?

Bijdrager
    chm
    ”Mirg”

Ik heb OS 9 geïnstalleerd op de Mac OS X schijf en verplaatst naar de Mac OS 9 partitie, maar als ik nu bij “Startup Disk” in de system preferences kijk, komt daar geen OS 9 bij te staan. Er staat alleen “Mac OS X 10.3 on Mac OS X” en “Network Startup”. Hoe kan ik nu opstarten in OS 9?

Van welke generatie is je toestel? Bij portables weet ik het zo niet maar bij desktops van de laatste generatie is het niet meer mogelijk om native in OS 9 op te starten! 8)

Bijdrager
    Martens

Erhm, de generatie weet ik niet, maar ik heb hem ongeveer anderhalve maand geleden gekocht geloof ik. Ik neem aan dat die van mij niet meer in OS 9 op kan starten?

Gelukkig weet ik nu waarom ik het niet voor elkaar kreeg, ik voelde me al zo dom heheh ;]

Thanks allemaal, het werkt verder prima ;]

Bijdrager
    bruno

Is je schijf wel goed geformateerd? os9 ondersteund niet alle formatopties

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.