9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    britte

installatie iLife

Heb vandaag iLife geinstalleerd en ben wat aan het experimenteren gegaan. Op de eerste plaats vind ik iMovie 3.0.1 verschikkelijk traag geworden. (iMac G4 800Mhz Superdrive).
    Verder kan ik iDVD niet apart opstarten. Als ik op het ikoon in de dock klik verschijnt er een grijs vraagteken in het ikoon. Is dit normaal?
    Vanuit iTunes en iMovie start iDVD wel normaal op maar dus niet als stand alone programma.
    Graag een reactie.

Bijdrager
    JeePee

Probeer een nieuwe koppeling aan te maken voor iDVD, door het icoontje uit de dock te slepen en het programma op te zoeken in de map ‘programma’s’ en die dan weer in de dock te zetten. Waarschijnlijk lost dat het probleem op.

Snelheid kan zijn doordat je de boel geĂ¯nstalleerd hebt en je harddisk wat rommeliger is, maar hoeft niet. Wat voor Mac en systeem gebruik je? Hoeveel RAM?

Bijdrager
    britte

Ik heb een iMac G4 800 Mhz met 512 RAM, dus dat zou toch soepeltjes moeten lopen zou ik denken.
    Overigens ik ben zeer recent overgestapt van Windows naar Mac.
    Is er bij de MAC ook zoiets als schijfdefragmentatie en zoja, hoe moet dat?

Bijdrager
    michelvdb

http://www.macattorney.com/tutorialnl.html Zal je op weg zetten om Mac OS X beter te leren behe(e)r(s)en.

Bijdrager
    JeePee

Ja, dat is ook bij de Mac zo. Na het installeren van grote programma’s en of systeemupdates, etc, raakt de harde schijf aardig gefragmenteerd. Bovendien komen er ook foutjes/fouten voor. Het is daarom aan te raden om een en ander ‘op te ruimen’.

Zie ook: http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=2383&highlight=installatie

Wat iemand gebruikt om zijn of haar systeem op te ruimen en te defragmenteren is natuurlijk heel persoonlijk. Toch zijn er een aantal programma’s die echt aan te raden zijn.

Allereerst: MacJanitor (gratis), dit ruimt log-bestandjes op die Unix automatisch aanmaakt, maar alleen ’s nachts verwijdert, als je je Mac ’s nachts tenminste aan hebt staan…
    Schijfhulpprogramma (zit in de map hulpprogramma’s), daarmee kun je je privileges/bevoegdheden herstellen. Dit wil nog wel eens veranderen…

En daarna komen de programma’s die geld kosten:

Er zijn meerdere programma’s op de markt: Norton Utilities, Drive 10 en DiskWarrior. Toch zijn ze niet allemaal even goed. Ik geef hierna mijn mening: DiskWarrior is het beste reparatieprogramma van alledrie, het komt over 2 weken uit voor Mac OS X (het is er al voor Mac OS X, maar in een Mac OS 9 versie). Het wordt zelfs door Apple aangeraden. DiskWarrior kan alleen niet defragmenteren, daar heb je een ander programma voor nodig. Ikzelf gebruik Drive 10 daarvoor, dit is al wel voor Mac OS X. Over een poos komt de grote broer uit van Drive 10, dat is TechTool Pro 4 en dat is een programma met allerlei extra’s, het kan ook je hardware controleren, etc.

Ik zal je wat links geven: voor DiskWarrior (versie 3 komt binnenkort) http://www.alsoft.com , voor Drive 10 (en bij aanschaf van Drive 10 nu, krijg je straks een gratis upgradeCD van TechTool Pro 4 en dat voor de prijs van Drive 10, dat scheelt!) http://www.micromat.com
    En voor Norton, hoewel ik die absoluut niet aanraadt: http://www.symantec.nl

Bijdrager
    JeePee

Inderdaad Michelvdb, je was me net voor met je bericht. Dat is een heel helder artikel!:D

Bijdrager
    KarelWillem
    ”britte”

Heb vandaag iLife geinstalleerd en ben wat aan het experimenteren gegaan. Op de eerste plaats vind ik iMovie 3.0.1 verschikkelijk traag geworden. (iMac G4 800Mhz Superdrive).
    Verder kan ik iDVD niet apart opstarten. Als ik op het ikoon in de dock klik verschijnt er een grijs vraagteken in het ikoon. Is dit normaal?
    Vanuit iTunes en iMovie start iDVD wel normaal op maar dus niet als stand alone programma.
    Graag een reactie.

iDVD 3 wordt geĂ¯nstalleerd naast iDVD 2, die dus gewoon op je schijf blijft staan. Aangezien je dock-icoon eigenlijk naar iDVD 2 verwees, weet ‘ie nu niet meer welke versie je wilt starten en krijg je dat vraagteken. Gewoon het icoon even uit je dock en iDVD opnieuww starten.

Dat iMovie traag is op jouw computer kan niet goed zijn. Ik heb zelf ook een 800 Mhz iMac en het programma loopt perfect. Zeker niet trager dan iMovie 2.

Bijdrager
    Castor

Traagheid in OS X wordt vaak veroorzaakt door permissions problemen, memory leaks in drivers/apps en ram tekort, zoals ook behandeld wordt in het artikel dat hierboven gelinkt werd.

Met betrekking tot RAM heb ik een belangrijke kanttekening. OS X beheert geheugen als volgt: Al het echt aanwezige RAM geheugen wordt aan een voorgrond app toegekend, de rest wordt weggezet in het virtueel geheugen op HD. Zo kun je dus, zonder performance verlies heel veel apps open hebben in X. Maar, als je harde schijf (bijna) vol is, gaan applicaties weer aanspraak doen op het echte RAM. Traagheid en out of memory meldingen moet je dus aanpakken met RAM Ă©n HD ruimte.
    Wellicht heb je hier wat aan, aangezien iMovie ook nog eens (zoals alle video apps) schijfintensief is.

Bijdrager
    thd

werk op een dual G4/1Ghz met 1,5Ghz aan Ram (dus aan te weinig geheugen zal het niet liggen) 15 GB vrij op de schijf en iMovie 3 loopt zeker 100% trager als iMovie 2.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.