6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    nielsz

Install. 9.0 > mist opstartschijf

hee allemaal.

Ik heb op mijn oude mac een schone installie gedaan van 9.0.
    Verder alles wat oud was er vanaf gegooid.
    Probleem is nu dat de computer geen opstartschijf kan vinden
    en zelfs alleen nog maar opstart met de installatiecd.

In de regelpanelen kan ik ook de harde schijf niet selecteren.
    Iemand een idee wat ik moet doen of extra moet installeren?

thnx…

Bijdrager
    Eelco

Kan het zijn dat de batterij van je moederbord leeg is? Dat kan (soms) een verklaring zijn van een dergelijk fenomeen.
    Ook is het mogelijk dat je harde schijf niet juist is geformatteert (m.a.w: er is iets misgegaan met de installatie van OS9). Nog een keer installeren (na formatteren) en opstarten met de optie toets ingedrukt lijkt de meest juiste oplossing.

…tenzij je Mac niet geschikt is voor OS9? om wat voor machine gaat het eigenlijk?

Bijdrager
    nielsz

Het gaat hier om een iMac G3, 350mhz.
    En 9.0 heeft hier altijd al op gedraaid, dus het moet gewoon kunnen.

Ik ga zo even proberen of ik wat aan je tip heb > bedankt alvast!

Bijdrager
    Len

Misschien een schijffoutje? Je kan schijf-ehbo eroverheen halen, of de schijf opnieuw initialiseren met Schijfhulpprogramma (ook op de CD, gebruik “Mac OS Uitgebreid (HFS+)”) en dan weer een vers systeem installeren.

Ook kan het zijn dat je vers geĆÆnstalleerde systeemmap niet ‘gezegend’ is. Dit kun je makkelijk zien; een geactiveerde systeemmap heeft een apart map icoontje. Gewoon even de systeemmap openen en sluiten zou deze automatisch moeten activeren.

Een corrupt PRAM kan ook in zeldzame gevallen de oorzaak zijn. Start de computer op en houdt meteen Appeltje+Alt+P+R ingedrukt. Wacht tot de computer 3 maal opnieuw opstart. Het zogenaamde ‘PRAM’ en ‘NVRAM’ zijn dan gewist. Probeer daarna opnieuw een opstartschijf te selecteren. Een bijna lege batterij kan dit veroorzaken.

Verder beveel ik echt Mac OS 9.2.2 aan. Sneller en veel minder bugs. Je kan de updates gratis downloaden:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75288

Quicktime:
    http://www.apple.com/support/downloads/quicktime603formac.html

Update van 9.0 naar 9.1, dan naar 9.2.1 en gebruik dan het Software Update regelpaneel (weet niet hoe dat in het Nederlands heet…) om de 9.2.2 en andere updates te installeren. Update ook Quicktime. Let er op dat je de juiste taal download!

Bijdrager
    nielsz

De schijf-ehbo heeeft geholpen, tenminste dmv het opnieuw initialiseren.
    Er was sprake van een PEOF-fout geloof ik…

Bedankt voor de hulp, hij draait prima nu!

Bijdrager
    Len

Hier heb je wat info over zo’n PEOF fout:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=16231

Opnieuw initialiseren is voor dit soort fouten inderdaad de veiligste optie. Je kan met schijfinitialisatie ook het schijfoppervlak op fouten testen. Ik zou dit zeker doen om te verifiƫren dat de schijf helemaal OK is.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.