8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Paoline

Inspringen op tab in InDesign

Waarschijnlijk is het kinderlijk eenvoudig, maar ik kan het niet vinden.

Als ik in InDesign een opsomming maak met bijvoorbeeld een • teken, dan wil ik daarna een tab, en dat alle tekst die in de regels eronder ook op die tab wordt uitgelijnd. Nu kan ik natuurlijk alles doorenteren en opnieuw een tabje geven, maar dat lijkt me wat omslachtig. Daarbij moet je dan bij alle woordafbrekingen handmatig een streepje plaatsen en door enteren.

• tekst loopt ge-
    woon door op
    de tab.

• tekst loopt
    niet door op de tab.

Wie kan uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg? Ik heb al gezocht in het tabs paneel, maar volgens mij zie ik de optie daar niet staan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit doe je door de inspringing van de alinea in te stellen: zet de hele alinea op (bijvoorbeeld) 1 cm en de eerste regel dan op −1 cm.

Bijdrager
    Blieper

Of de ‘Bullet’ functie gebruiken…

die staat standaard op 6,35 mm en -6,35 door Alt te klikken op de Bulletfunctie is het oof weer in te stellen…

Bijdrager
    Joost

appeltje + \ voor je begint te typen. Zolang je geen harde returns geeft wordt de tekst keurig uitgelijnd met de eerste regel.

Bijdrager
    Paoline

Bedankt voor de reacties! Ik ga voor de methode van Blieper.:)

Bijdrager
    Blieper

Als je nou verschillende Inspringingen hebt kun je er beter weer Alineastijlen van maken, dat werkt dan weer sneller dan telkens nieuwe waarden in te geven. Als je bv voorwaarden voor een bedrijf opmaakt, dan is dat zeer aan te raden.

Uiteraard zijn de opties ‘Apple \’ ook erg handig en komen soms zelfs beter van pas.

Bijdrager
    Ir.Bob

Geen idee wat de Nederlandse vertaling is, maar het ‘indent to here character’ doet ook wonderen. Vooral als de afstand uit de kantlijn niet een vaste maat is. Denk bijvoorbeeld aan onderschriften bij figuren en tabellen.

Bijdrager
    Blieper

Klopt inderdaad, maar je kunt beter verschillende Alineastijlen maken met verschillende inspring waarden, dan blijft je opmaak ook wat in 1 lijn.
    Bv Alineastijl, ik noem ze altijd Inspr 1; 4 en -4, Inspr 2; 8 -4, Inspr 3; 12 -4 en dan in de waarden die bij ‘Links inspringen’ en ‘Eerste regel inspringen’, als je ze dan ook nog een Sneltoets geeft in je Alineastijl, dan kun je r..tesnel opmaken;-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.