11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    HugovandenBeld

Inspiratie nodig: hoe gebruiken jullie meerdere bureaubladen?

Hallo,
    Sinds oktober vorig jaar ben ik ‘om’ naar Apple. Het werkt heerlijk en ik ontdek steeds meer. Zo ook de mogelijkheid om meerdere bureaubladen aan te maken. Je zou dan per project een apart bureaublad kunnen maken? Het klinkt mij interessant, maar ik zoek wat inspiratie: hoe gebruiken jullie wel of niet verschillende bureaubladen, waarvoor doe je dat, met welke programma’s per bureaublad, heb je nog tips en trucs om dit zo efficiënt mogelijk te doen e.d.? Ik houd me aanbevolen voor je praktijkvoorbeelden. Dank alvast! Hugo

Bijdrager
    SjorsSnoeren

Ik gebruik het vooral als ik even iets moet doen ofzo bijvoorbeeld even iets voor school doen en de rest niet willen sluiten dan kan ik de 1e vol laten staan en als ik klaar ben daarna terug. Verder veel voor full-screen met apps die klein niet schokkend werken, bijvoorbeeld XCODE.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ik gebruik het vooral bij het leren van Xcode. Op het ene bureaublad heb ik safari, waar ik het van leer, en op het andere bureaublad heb ik Xcode. Ik switch dan zo tussen bureaubladen door met 4 vingers over het trackpad naar links/rechts te schuiven.
    Ik gebruik het ook voor full-screen Apps, zoals Sjors al zei.

Bijdrager
    Ir.Bob

Ik gebruik 1 bureaublad voor Aperture en Photoshop, eentje voor iTunes en al het andere muziek gerelateerd spul, eentje voor mail en agenda, en eentje voor Word/Pages/Powerpoint/Keynote etc.

Zo heb ik alle programma’s die ik vaak in combinatie met elkaar gebruik op een bureaublad staan, en kan ik tijdens het werk snel switchen tussen ‘programma sets’.

Bijdrager
    Shmoo

Ik gebruik het helemaal niet meer, hooguit één app in Fullscreen zodat je dan één keer naar rechts en links kun flippen.

Voor mijn gevoel is het allemaal rotzooi dat ze er weer direct uit mogen slopen en neem LaunchPad ook gelijk weer mee.
    Alsof we 3 jaar geleden nog niet onze apps snel konden openen en organiseren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Shmoo op 20 mei 2012

Voor mijn gevoel is het allemaal rotzooi dat ze er weer direct uit mogen slopen en neem LaunchPad ook gelijk weer mee.

Alsof we 3 jaar geleden nog niet onze apps snel konden openen en organiseren.
    Hahahaha! Het hebben van meerdere bureaubladen naast/onder/boven elkaar is al decennialang standaard bij de meeste Unix-desktopomgevingen — het is alleen niet echt gemeengoed in de PC-wereld omdat het niet standaard in Windows zit. Apple heeft het een paar versies geleden in OS X ingebouwd en doet sindsdien natuurlijk alsof het een grote ontwikkeling is, maar niemand die aan andere Unixen gewend is zal ervan opkijken, denk ik.

Daarnaast: dit is nu precies zoiets waar je totaal geen last van hebt als je het niet wilt gebruiken, in tegenstelling tot sommige andere toevoegingen of veranderingen, dus waar klaag je nu precies over? Dat gaat trouwens ook op voor Launchpad.

Bijdrager
    Afroman

Vak 1: Internet en chats
    Vak 2: Mails, agenda, notities ec
    Vak 3: Media (muziek, films etc)
    Vak 4: Foto’s en photoshop
    Vak 5: Videos bewerken
    Va 6: de rest

En dat doe ik zowel met extern scherm als zonder.

Bijdrager
    McShamus
    Shmoo

Ah, dus omdat jíj het niet gebruikt, mag ík het ook niet meer gebruiken. Tsjonge… Launchpad gebruik ik ook niet, maar het mag gerust blijven zitten voor degene die er wél plezier aan heeft.

OT: Ik gebruik meerdere desktops icm een dual screen opstelling. Main display voor Safari, mail, Photoshop, Lightroom, en iWork. Allemaal met een eigen desktop. Op het tweede display heb ik Skype, Twitter, IRC e.d. staan die toegekend zijn aan alle desktops. Dus op welke desktop ik ook werk, op het tweede display zijn de laatst genoemden altijd zichtbaar.

Ik vind dat bijzonder handig en snel.

Nog een tip: als je 2 seconden je linkermuisknop ingedrukt houdt op een draaiende applicatie, dan kun je onder ‘Options’ die applicatie toekennen aan een desktop naar keuze, of aan allemaal. Da’s een snelle manier van voorkeuren zetten.

Bijdrager
    eonic

ik gebruik ze voornamelijk voor studio werkzaamheden.

Ik werk met logic pro, en heb vaak meerdere plugins lopen. Als het er veel worden gooi ik ze ff op een ander bureaublad, en dan kan ik makkelijk wisselen

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    McShamus op 21 mei 2012

Ah, dus omdat jíj het niet gebruikt, mag ík het ook niet meer gebruiken. Tsjonge… Launchpad gebruik ik ook niet, maar het mag gerust blijven zitten voor degene die er wél plezier aan heeft.

Helemaal mijn gedachten:)

McShamus op 21 mei 2012

Nog een tip: als je 2 seconden je linkermuisknop ingedrukt houdt op een draaiende applicatie, dan kun je onder \’Options\’ die applicatie toekennen aan een desktop naar keuze, of aan allemaal. Da\’s een snelle manier van voorkeuren zetten.

Je kunt ook met rechts klikken, en dit werkt niet alleen voor draaiende programma’s maar voor alle die in je Dock staan.

Bijdrager
    HugovandenBeld

Dank jullie wel voor je ideeën en inspiratie. Ik ga er mee verder! Hugo

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.