30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 83)
  • Q:

Bijdrager
    Lonestar

Innovatie: Willen wij niet een beetje teveel???

De afgelopen tijd hoor ik hier en daar steeds vaker de mening dat het merknaam Apple (en dan niet alleen over Apple trouwens) een soort gebrek aan innovatie schijnt te hebben.
    Men klaagt meestal wat af na iedere nieuwe aankondiging die dan ook gedaan word want men wilt altijd meer en meer zo lijkt het wel.
    Nu begin ik mezelf af te vragen willen we misschien niet een beetje teveel? We hebben als Apple liefhebber al uitstekende computers, smartphones, tablets enzovoorts.
    Men heeft ook al verschillende deals gesloten met diverse auto fabrikanten om hun voertuigen op verschillende wijzen iOS compatible te gaan maken.
    En dan zit er misschien nog wel een smartwatch en leuk tv toestelletje in het verschiet… Dus wat willen we op dit moment nog meer?
    Kinderwagens met Siri als baby-brabbel vertaler die aangeeft wanneer een kind honger heeft of wanneer de luier vol is?? of misschien een fiets met digitale fietsbel??
    En dan maar net zwijgen over het commentaar van de verschillende veranderingen die men door voert op het moment in de verschillende besturing systemen.
    We verlangen allemaal naar innovatie en nieuwigheid maar als die innovatie of nieuwigheid er eindelijk is gaan we met zijn alle een potje (vaak anoniem) zitten jengelen.
    Dus kan men niet eens gewoon tevreden zijn met wat je al heb of hoe bepaalde zaken al werken???
    Maar ja wij Apple mensjes zijn dan ook net verwende kindertjes want we hebben al het mooie en chique wat een ander vaak niet heeft, maar bij het minst of geringste wat we denken te zien of te horen al gaan jengellen en of mekkeren omdat Ome Apple niet altijd onze zin doet:wink:.

Bijdrager
    ro_me

Zonnesteek opgelopen? Te veel bier op terras gehad?

Bijdrager
    JohnHenry

Nee het is logisch dat als je 7 jaar lang dezelfde statische icoontjes op je homescreen hebt, dat jeje dan gaat afvragen waar Apple mee bezig is.
    Ohja geld harken en belasting ontwijken…

Echter zolang de consument massaal €700-€800 blijft lappen voor hun smartphones, en de concurrentie ook niet echt heel veel verder is, is er totaal geen reden voor Apple om meer te innoveren dan dat ze nu aan het doen zijn.

Bijdrager
    mytecmaster

Het antwoord is nee, vrij simpel een bedrijf dat zijn marktpositie wil behouden moet innoveren. Iemand die dat niet doet gaat achterlopen en raakt markt aandeel kwijt. Apple is altijd de vernieuwer geweest, dus van hun wordt verwacht dat ze dat in stand houden. Maar wat is innovatie? dat is per persoon toch wel verschillend, de ene wil een minority report telefoon, en de ander is blij met een beter batterij en waterdichtheid.

Bijdrager
    iMachia

Lees eenvoudig weg eens een boek als ‘in search of excellence’ / ‘Waanzinnige bedrijven’ van Tom Peters. Apple is op het hoogtepunt, wellicht er al overheen. Vergelijk het met voorheen grote merken als HP, IBM of desnoods Chrysler. Kijk naar Nokia, Blackberry, en ook Microsoft.

Het houdt dus een keer op. Vroeger of later. Oók voor Apple (helaas)!

Bijdrager
    Arthur345

Maar ja wij Apple mensjes zijn dan ook net verwende kindertjes want we hebben al het mooie en chique wat een ander vaak niet heeft, maar bij het minst of geringste wat we denken te zien of te horen al gaan jengellen en of mekkeren omdat Ome Apple niet altijd onze zin doet:wink:.

Ik denk eerder dat je jezelf een beetje te hoog inschat tov van andere mensen alleen omdat je een appeltje op je computer en telefoon hebt staan

Bijdrager
    iHam

Innovatie zit hem ook in de kleine dingen die je niet ziet. Zoals in de code van een apparaat. Hoe het geprogrammeerd is of door meer kleine functies toe te voegen die onbewust de ervaring verbeteren. Je hoeft niet altijd met wat nieuws te komen. Zoals je de geruchte hebt gehoord had Apple de iPad al een paar jaar klaar staan. Maar de markt was er nog niet klaar voor.
    Maar maak je maar niet druk. De wetenschap heeft allerlei nieuwe dingetjes klaar staan voor de komende jaren. Processoren die werken als de synapsen in ons brein, batterijen die lang meegaan (0,2 Watt/vierkante millimeter van deze nieuwe batterij cel) en nieuwe LED’s die 3 atomen diep zijn voor dunnere schermen. We hoeven alleen maar te wachten tot ze verder ontwikkeld zijn en bruikbaar gemaakt kunnen worden voor de consument.

Bijdrager
    Lonestar

Ik denk eerder dat je jezelf een beetje te hoog inschat tov van andere mensen alleen omdat je een appeltje op je computer en telefoon hebt staan

Uuuuh leuk gevonden maar nee:-P … ik geef hierin alleen me mening in wat laatste lees en dat is meestal dat men niet zomaar meer tevreden is.
    Oftewel dat de consument (Apple koper of niet) op veel vlakken gewoon stik verwend is geworden.

En dat innovatie hem ook in kleine dingen kan zitten ben ik het helemaal mee eens.
    Maar dat men het een en ander niet zomaar uitgeeft zou misschien ook te maken kunnen hebben met het ingewikkelde patenten strijd??
    Want niemand weet echt meer wat van wie is lijkt me zo!

Bijdrager
    iHam

Dat klopt. Maar gesjoemel met octrooien kan meer opleveren dan je denkt. Als Samsung bijv. gewoon straight up de iPhone namaakte en die verkocht voor 200 euro. Dan behalen zij marktaandeel terwijl het bedrijf in de clinch ligt met Apple. Dan maakt het niet uit dat je daarna een miljard moet betalen aan boetes. Want je hebt al meer verdient dan dat en je hebt marktaandeel gewonnen dat zal blijven hangen voor een tijdje.

Bijdrager
    tomc

Ik ben het met Lonestar eens, vroeger kon niemand het wat schelen wat voor processor er in een iphone zat, hoeveel ram die had of wat voor scherm er in zat. Het was een goed product en iedereen was blij. Maar nu zaagt iedereen over de kleinste dingen een scherm waarvan de pixels te klein zijn om ze met het blote oog te onderscheiden is al lang niet goed genoeg meer. En aan de mensen die klagen dat de iPhone te veel kost voor de volgens hun kleine innovatie per jaar, Apple heeft nooit gezegd dat je elke jaar 700 euro moet neerleggen voor een nieuwe iPhone.

Bijdrager
    belfortmac

@tomc

Apple heeft nooit gezegd dat je elk jaar 700 euro moet neerleggen voor een nieuwe iPhone.

Dat niet nee, maar ze gaan er wel van uit!!
    Als iedereen 5 jaar met zijn iphone of ipad deed, ging het Apple ook niet zo goed als dat ze nu doen.:-P

Bijdrager
    jf

Aan de andere kant: eigenlijk brengen ze maar eens in de 2 jaar een echt nieuw (uitziende) iPhone uit (3/3gs; 4/4s; 5/5s), dus ze gaan er misschien wel van uit dat veel mensen in ieder geval 2 jaar met hun iPhone doen.

Bijdrager
    belfortmac

@jf

Misschien wel, Maar dan gaan ze er dus vanuit dat zodra er iets nieuws is, dat de mensen dit gaan kopen.
    Laten we eerlijk zijn, een iphone, ipad of macbook gaan altijd wel een jaartje of 4 mee.
    Maar veel mensen ( waaronder ik zelf ) willen graag het nieuwste van het nieuwste. En dat weet Apple ook.

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je iets echt nieuws wil moet je eens een ander merk nemen. Keuze is reuze.

Bijdrager
    McJohn

Software is erg vaak de reden tot upgraden van hardware. Bij iOS7 op de iPhone viel het 3GS model uit de boot, met als gevolg dat héél wat ontwikkelaars de software begonnen te ontwerpen voor iOS7 en niet meer voor iOS6. Maw, dan zit je opeens met een toestel dat “obsolete” is terwijl er uiteindelijk qua hardware niks aan mankeert. Over 4 jaar zijn mensen met een iPhone 4, 4S en zelfs 5 wederom obsolete, en zo blijft het molentje draaien. Technologie evolueert en we evolueren meer en meer naar een “upgrade of val uit de boot mentaliteit”…. hoe spijtig het ook mag zijn.

Bijdrager
    belfortmac

@sunapple

Heb ik ook gedaan, naast mijn ipad heb ik nu ook een Samsung tablet.
    En die gebruik ik eerlijk gezegd nu meer als mijn ipad.
    Ik denk dat mijn ipad mini nu ook wel verkocht gaat worden.

Bijdrager
    Lonestar

Dan valt het upgraden bij Apple wel mee, daar gaan de meeste apparaten wel een aantal jaartjes mee.
    Heb ik anders ervaren met een android telefoon die werd na een jaar al niet meer ondersteund in updates!

Bijdrager
    belfortmac

Daar heb je gelijk in. De Galaxy S3 krijgt bv Android KitKat al niet meer.
    Dat is natuurlijk belachelijk, ik geloof dat een toestel van Samsung ouder dan 18 maanden al uitgepoept is.
    Moet je ook nog een van de duurdere toestellen hebben, anders is het nog eerder gedaan.
    Maar Google is hier nu wel mee bezig om dit te veranderen ( wat ik gehoord heb van anderen ).

Geblokkeerd
    Anoniem
    daalhofmac op 18 mei 2014

@sunapple

Heb ik ook gedaan, naast mijn ipad heb ik nu ook een Samsung tablet.
    En die gebruik ik eerlijk gezegd nu meer als mijn ipad.
    Ik denk dat mijn ipad mini nu ook wel verkocht gaat worden.

Het probleem zit het dan dus ook vooral bij mensen die wél per sé Apple willen, maar toch klagen dat het allemaal maar niks is zonder te willen overstappen. Die klagen dus eigenlijk maar wat zonder echt een oplossing te willen hebben.

Bijdrager
    belfortmac

Precies, als je over een pc spreekt zou ik dus nooit meer terug naar Microsoft gaan.
    Maar een phone of tablet, dan is Apple voor mij echt niet heilig.:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat was er eerder? Het bedrijf (Apple) dat praktisch elk jaar een nieuwe versie van zijn producten op de markt brengt of de consument die daar om vroeg?
    Steve Jobs zei ooit: “Wij maken producten waarvan de mensen niet wisten dat zij ze misten” Denk dáár eens over na.

Niemand, maar dan ook niemand is verplicht om elke jaar een nieuwe Mac, iPhone of iPad te kopen (en zijn oude op Marktplaats te zetten). Maar het gebeurd wel in grote getale. Wie is er hier dan dom of misleidt? (Hint: het is niet Apple.) Doen we dit ook met onze plasma TV, onze DVD/BR speler, of zelfs ons espressoapparaat? Nee, natuurlijk niet want die heeft niet elk jaar andere icoontjes of een net even snellere (maar niet veel hoor) CPU!

Het ‘begrip’ innovatie wordt door veel mensen totaal verkeerd begrepen. Enkele voorbeelden van innovatie door Apple zijn:

De eerste iMac
    De eerste iPhone
    De eerste iPad
    De eerste versie van Mac OS
    De eerste versie van OS-X

Geen innovatie zijn:
    Alle volgende versies van het bovenstaande. Een nieuwe CPU, andere icoontjes, meer mogelijkheden, sneller, etc. dat is geen innovatie meer, maar een doorontwikkeling.

Apple is een zeer slim bedrijf dat als een soort Geert Wilders de massa bespeeld. Door ons eerst lekker te maken met b.v. een iPhone die echt wel gelijk een betere camera had kunnen hebben maar deze niet had, willen we natuurlijk automatisch dat die betere camera in de volgende versie zit. En zo zijn er nog veel meer zaken op te noemen die Apple stukje bij beetje in een apparaat verwerkt terwijl dat ook gelijk had gekund. Deed Apple dat, dan waren we wel verplicht om er langer mee te doen omdat er toch niks anders bij had kunnen komen dat de moeite waard was want alles wat mogelijk was zat er dan al in.
    Had Apple dan veel minder aan ons verdiend? Wel nee, want die iPhone etc. was dan duurder geweest. Dus hou de consument aan het lijntje dan weet je zeker dat ze blijven kopen als datgene wat er al lang in had kunnen zitten er ‘eindelijk’ in zit. Dus dat wij ‘te veel’ willen is een misverstand. We krijgen het druppelsgewijs toegediend door Apple en dat maakt ons niet inhalig, maar ongeduldig. Ook ‘dwingt’ Apple ons om nieuwe spullen te kopen (zowel soft als hardware) omdat ze (backwards) compatibility allang overboord hebben gegooid. Dit is geen technische noodzaak maar slechts een methode om ons geld te laten rollen. Het is niet voor niets zo dat o.a. Logic Pro X minimaal 10.8 vraagt en iWork zelfs 10.9 terwijl er nog genoeg op 10.6 t/m 8 zitten. Apple wil dat iedereen net zo snel update als zij het uitbrengen.

Eerst wordt er b.v. een nieuwe Mac of iPad op de markt gebracht en enkele maanden later lees je voor het eerst over ‘Retina schermen’. Dus wat doe je met je pas gekochte Mac? Omdat jou scherm niet scherp genoeg is (het is scherp genoeg, maar je DENKT van niet vanwege de Retina reclame) koop je een andere Mac of iPad omdat die Retina heeft. Wat overigens niet eens een innovatie is, maar gewoon een nog scherper LCD scherm. Retina is slechts de naam die Apple aan zo’n scherm geeft omdat het gelijk zou zijn of iets hoger dan de resolutie van het menselijk oog. (Je retina is dat deel van je oog dat het beeld vormt en doorstuurt naar de hersenen.)

Mijn eerste Apple computer was de Apple II plus van eind jaren ’70 en nu, na dus ruim 35 jaar zit ik achter mijn 6e Apple computer (en 4e Mac) dus doe ik gemiddeld 5 of 6 jaar met één computer, heb ik een ‘oude’ iPhone 3G en heb ik geen behoefte aan een iPad. Maar dat ben ik (de oude generatie) en nu de nieuwe(re) generatie:

Toen de eerste iPad uitkwam en er lange rijen bij de winkels stonden (ook in het ‘nuchtere’ Nederland) vroeg een journalist aan een nogal yuppieachtige jongen: “Wat ga je er mee doen?”. Het antwoord was: “Geen idee”(!). Inmiddels weten we wat je er mee kan doen, maar in eerste instantie wisten we het niet echt en kochten we het omdat het nieuw was, niet omdat we het nodig hadden. En dat was dan dankzij dat slimme Apple die dingen maakt waarvan we niet wisten dat we ze misten…

Bijdrager
    Lonestar

Jup dat zeg ik… we willen teveel:-P

@hendrik ijzerbroot

Nee effe zonder gekheid.
    Jouw verhaal klopt helemaal, ik ken iemand en die heeft ooit voor philips gewerkt die kerel had daar een ook vrij hoge functie.
    Hij kwam ooit eens met het verhaal aan over de TV daarmee worden mensen al jaren voor de gek gehouden want eerst was er de zwart-wit TV enkelle jaren later was het mogelijk om kleur op een beeldscherm te toveren althans voor de consument… want dat kon blijkbaar al veel langer maar men wachte net zo lang tot iedereen een zwart-wit TV in de huiskamer had staan.
    Dat gebeurde tig jaar geleden en dat gebeurd nu inderdaad nog.
    En ja daar moet ik je heel erg gelijk in geven er zijn nu nog steeds mensen die daar intrappen.
    Maar waarom heeft een mens dan die drang om altijd maar het nieuwste van het nieuwste te willen hebben??

Bijdrager
    arnout

Wil Apple een grote speler blijven dan moet het inderdaad blijven innoveren.
    De kritiek echter op absoluut niveau bezien is natuurlijk belachelijk.
    Wat de topic starter terecht opmerkt is dat Apple gebruikers (maar laat ik stellen dat dit eigenlijk geldt voor iedere inwoner van Nederland met een modaal inkomen) verwend zijn, het gemak en de rappe technologische ontwikkelingen als volkomen vanzelfsprekend ervaren.

Onderstaand clipje van Louis CK illustreert dit heel goed:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@lonestar

Maar waarom heeft een mens dan die drang om altijd maar het nieuwste van het nieuwste te willen hebben??

In het Amazone gebied wonen indianenstammen die zitten ook steeds op iets nieuws te wachten, en dat is de oogst of de eerste regen na lange droogte.
    Wij, de westerse mens zijn enorm materialistisch ingesteld en willen hebben, hebben, en nog eens hebben. En als we het dan kwijtraken stort de wereld in maar die indiaan haalt zijn schouders op en neemt een hap uit een sappige mango.

want eerst was er de zwart-wit TV enkelle jaren later was het mogelijk om kleur op een beeldscherm te toveren althans voor de consument… want dat kon blijkbaar al veel langer maar men wachte net zo lang tot iedereen een zwart-wit TV in de huiskamer had staan.

Het zelfde is gebeurd met de DVD en de Bluray disk. Slechts 3 jaar na de introductie van de DVD was het al mogelijk om via een blauwe laserstraal een veel compactere disk te maken met dus meer capaciteit. Maar eerst moest de DVD volledig uitgemolken worden en duurde het nog zo’n 10 jaar voordat de DVD verdrongen werd door de BR.

Bijdrager
    iHam

Dit klopt helemaal. Heel veel technologie bestond al voordat het aan de consument is laten zien. Zoals de Blu-Ray disc die begin jaren 90 als bestond.
    En als je je afvraagt waarom mensen daarin trappen… wat voor keus hebben de meeste mensen dan? Ze brengen het nieuwste toch niet uit voor iedereen zo een ding heeft?

Edit: Je was me voor Hendrik. Zelfde voorbeeld, wat toevallig!

Bijdrager
    Marius1976

Mja… ik heb net een nieuwe mobiele telefoon besteld, die alleen kan bellen en SMS-en, en dat laatste heb ik ook niet echt nodig.

Ik word zelf ook een beetje moedeloos van al die nieuwe spullen, en zeker omdat apple z’n iPhone minstens 300 euro te duur heeft gemaakt.

Mijn 3GS doet het nog steeds goed, maar voor ie helemaal op is, ga ik over op een alleen-bellen-telefoon.

Wel zo rustig.

Bijdrager
    belfortmac

@hendrik

Nu ga je wel erg diep graven, je hebt wel gelijk maar de voorbeelden zijn over de top.
    Als je het zo wilt vertalen zullen er ongetwijfeld ook wel voorbeelden van 1000 jaar geleden zijn te noemen.
    Maar ja, het gaat inderdaad over het moraal van het verhaal.:wink:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat is er dan ‘over de top’? Niks van wat ik zeg is extreem. Het is gewoon iets wat onder je neus gebeurd. En als het over de top is, dan komt dat toch echt door Apple, want zo snel als dat Apple nu zijn OS-X aan het upgraden is, is inderdaad over de top. Mavericks komt net kijken en we praten al over 10.10. Is dat niet over de top dan?

Maar ja… ik had van jou niet veel anders verwacht hoor.:wink:

Bijdrager
    iHam

@marius1976
    Het ligt inderdaad aan waar je het voor gebruikt. Ikzelf heb zo een iPhone 5S die 300 euro te duur is. Zeker weten, toen ik een nieuwe telefoon moest kopen vond ik deze ontzettend duur. Ik was aan het kijken naar aanbiedingen van iPhone 5 ’s en iPhone 4S-en en kon maar niet beslissen. Op een gegeven moment kwam de 5S uit en ik nam de stap van vertrouwen en kocht hem bij release in Nederland. En nu ik hem al een half jaar gebruik ben ik meer dan tevreden. Elke keer als ik hem oppak en gebruik, vind ik het het geld meer dan waard. Maar dat is alleen omdat ik bijna alle functies gebruik die het apparaat biedt. Het heeft zeker mijn leven beter en gemakkelijker gemaakt en hoop hem te gebruiken voor de komende 5 Jaar. En mocht het zo zijn dat ik inderdaad over 2 jaar een nieuwe wil. Dan verkoop ik deze en kan ik iemand anders er heel gelukkig mee maken. Moge hij net zo genieten van het apparaat als dat ik dat heb gedaan.
    Dat is een hele andere visie dan anderen schetsen als zij denken aan mensen die hun telefoon verkopen op marktplaats omdat zij het nieuwste willen hebben.

Bijdrager
    Lonestar

het upgraden gebeurt op het moment bijna overal… iOS, OSX, zelfs bij de verschillende Linux distributies is de tel niet meer bij te houden.
    Maar het is gewoon net als je zelf al eerder aangaf je bent er zelf bij wat je wanneer wilt.

Het mooie van de jaarlijkse OSX upgrades is dat ze nu gratis zijn, vond ik wel een hele mooie opzet.
    Vraag me alleen af of dat bij deze versie blijft (10 dus) of dat ze daar mee doorgaan als men echt de boel gaat vernieuwen en met een totaal nieuw OS komen versie 11 om het zo maar even te noemen (mocht dat ooit gebeuren).

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 83)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.