4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Inloggen via NFS, zoeken werkt dan niet.

Enige tijd gebruiken wij een Ubuntu server als fileserver, we maken daarbij gebruik van het AFP protocol via Netatalk.
    Dit heeft altijd goed gewerkt, althans dat dacht ik dan.
    Verbinden via CMD+K gaat de ene keer snel, en de andere keer traag, ook duurt het soms lang dat ik de inhoud van een map krijgt te zien.
    Afgelopen week sprak ik met iemand die dit zelfde probleem had, zijn oplossing zat hem in NFS protocol.
    Hij heeft het verschil laten zien, via AFP op een schijf met 1,5TB aan muziek ging dat zeer traag, en inloggen via NFS was zeer snel.
    Ik dacht dat de keus dan zo was gemaakt, tot dat hij het minpuntje op noemden.
    Hij kan via NFS niet zoeken, op een of andere manier werkt dat dan niet.
    Dit is voor ons een groot nadeel, wellicht is er iemand die dit al eens bij de hand heeft gehad.

Bijdrager
    iep

Het kan zijn dat je handmatig moet aangeven dat die netwerkschijf ge├»ndexeerd moet worden. De index komt dan wel op de lokale Mac staan dus het moet voor iedere Mac. Ik heb zo’n idee dat de ondersteuning met afp veel beter is waardoor dit al automatisch gaat, vooral wanneer de andere kant ook nog eens hfs+ gebruikt. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor Time Machine. Op de commandline kun je met de tool mdutil Spotlight beheren en bijv. een volume zoals een netwerkschijf laten indexeren. Je zou kunnen proberen of je die ander nog eens te pakken kunt krijgen zodat je kunt navragen wat hij zoal heeft gedaan om Spotlight toch werkend te krijgen.

Als je steeds cmd-k moet gebruiken is het wellicht handiger om de shares standaard al te laten aanmaken bij het inloggen (login items). Verder zou je nog kunnen proberen om te achterhalen waarom het zo traag is maar gezien je afp gebruikt acht ik dat niet zo succesvol. Dat protocol is bar slecht, dat kan de ene dag nog goed zijn en de volgende dag gewoon niks meer willen doen zonder aantoonbare reden. Werkend krijg je het dan niet meer waardoor je wel naar iets als nfs of smb/cifs moet gaan kijken.

Mocht het met Spotlight helemaal niet lukken sta je voor 2 keuzes: de boel de boel laten of switchen naar nfs en andere zoeksoftware gebruiken. Dat laatste is geen probleem voor iets als Windows maar non-Windows systemen zoals OS X zijn meteen een heel stuk lastiger.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb het gevoel dat het AFP protocol moeilijker gaat functioneren, naarmate de omvang groter wordt.
    De informatie op die schijf is bijna 1TB groot, in het begin had ik dit probleem niet.
    Dit zelfde gevoel had die kennis met 1,5TB aan muziek.
    Ik ben wel via via met iemand in gesprek, die wellicht hiervoor een oplossing kan bieden, uiteraard zal ik dat in dit topic vermelden. (edit: het zoeken bedoel ik)

Bij bijna alle machines is ingesteld dat de verbinding moet worden gemaakt tijdens het opstarten, op mijn computer na, omdat ik ook vaak moet verbinden mat andere server en of shares.
    SMB protocol gaat hem niet worden, met Netatalk heb ik een uitgebreide en doordacht complex rechten structuur opgebouwd.
    Dit gaat ook lukken met NFS, maar met SMB is dit niet mogelijk.

Bijdrager
    iep

Dat lijkt me heel sterk. Als je iets heel erg mooi kunt regelen met SMB/CIFS dan zijn het wel de gebruikersrechten. Dat kan nog mooier dan met NFS en AFP en is ook de reden waarom vrijwel iedereen juist voor SMB gaat (ook wie alleen Linux gebruikt). NFS wordt weer gebruikt als alternatief voor iSCSI omdat dit vaak net wat betrouwbaarder werkt, sneller is en verder eigenlijk hetzelfde doet (het was en is hoofdzakelijk bedoeld als extra schijf voor de machine, niet de gebruiker). Dan ben ik reuze benieuwd naar wat voor rechtenstructuur je dan hebt en waarom dit niet mogelijk is met SMB/CIFS. Kun je daar wat meer over vertellen?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.