14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    arjosinon

Inloggen op andere Powerbook – remote en local

Hallo,

Weet iemand hoe ik vanuit mijn huis kan inloggen op de powerbook van mijn vriendin (vanaf mijn eigen powerbook) op het moment dat zij bij haar thuis een internet verbinding heeft via een Airport Express, achter een router?

Achtergrond van het probleem:
    De router is verbonden met het kabelmodem via DHCP. De Airport Express krijgt een IP-adres van het modem en geeft haar Powerbook een erg simpel IP-adres (iets van 10.0.0.1). Daardoor is haar “echte” IP-adres niet meer zichtbaar.

Als haar en mijn Powerbook in dezelfde ruimte zijn en dus via hetzelfde Airport Express netwerk zijn verbonden met internet kan ik via “Verbind met Server” vanuit de Finder haar Powerbook kiezen en dan bestanden overzetten en zo.

Hoe kan dit in de situatie dat haar en mijn Powerbook *niet* via hetzelfde Airport-netwerk zijn verbonden met internet?

Groet!

Bijdrager
    Flipstra

Als je vriendin op whatismyip.com kijkt ziet ze haar ip adres. Als jij dat intikt in connect to server moet het lukken… er vanuit gaande dat je privileges hebt en zij de router zo ingesteld heeft dat poort 548, 427 naar haar comp wordt doorgestuurd.

Bijdrager
    fistkikker

die router heeft een eigen IP-adres op het internet en vertaald in- en uigaand verkeer naar de verschillende achter de router aangesloten computers. die computers hebben dan een IP in een range als 10.x.x.x of 192.168.x.x. Connect to server lukt dan alleen als je die router laat weten welke computer achter de router je wilt aanspreken. Dat moet je doen door de NAT-settings in te stellen (Network Address Translation).

Bij een speedtouch router doe je dat door in het ‘instelmenu’ te klikken op advanced en dan op NAT.
    Bij mij ziet het er dan zo uit: [code:1:fab07dd84a]NAPT Settings

Nr Type Inside address Outside address Prot State
    1 Temp 10.0.0.155:80 unspecified:80 tcp NONE
    2 Temp 10.0.0.155:22 unspecified:22 tcp NONE
    [/code:1:fab07dd84a]
    Programma’s die via internet een verbinding proberen te leggen spreken een bepaalde port aan op het IP-adres. Daarachter verwachten ze bijv. een geschikte server te vinden. Een webbrowser verbindt standaard met port 80 (mijn webserver is dus beschreven op regel 1). FTP zit op 21, SSH zit op 22 (mijn regel 2), windows filesharing (Samba) zit op 139, Apple’s persoonlijke bestandserver (AFP) zit op 548.
    Je moet bij een webserver die router dus vertellen dat als er een aanvraag komt op poort 80, van ieder outside IP adres (unspecified, ofwel 0.0.0.0) hij die door moet sturen naar poort 80 de computer met IP 10.0.0.155 in dit voorbeeld.
    Als je router bij de computer waar je op in wilt loggen goed instelt moet het goed gaan. Je kan in de router vaak ook een default server aangegeven. Dit is onverstandig, omdat dat alle aanvragen, ook op de meest dubieuze poorten, doorgegeven worden aan die default server.

Als je een overzicht wilt van je portnummers, in /etc staat een bestandje dat services heet, daar staan alle erkende in. Als je in de terminal ‘cat /etc/services’ typt zie je alles voorbij flitsen. Je kan een service opzoeken door bijv. ‘cat /etc/services | grep ssh’ te typen. Je krijgt dan alleen alle regels te zien waar ssh in voorkomt. Als je geen zin hebt alles steeds opnieuw te typen, met pijltje omhoog zet hij je vorige commando op de invoerregel en kan je ‘m aanpassen (lang leve de terminal!).

Ik hoop dat dit helpt. succes!

Bijdrager
    Pietje

Hallo waterman,

Ik ben ook bezig met het contact leggen van een computer achter een adsl-router. Hoe kan ik op die computer de instellingen van de router aanpassen?

Bijdrager
    Jello

lol, srr => forum zette het volgende bericht hier 2 keer …

Bijdrager
    Jello

Door simpelweg het ip van de router in safari (of een andere browser) in te typen.

BV. heeft uw router het ip: http://192.168.0.1 zoja, ga dan naar de url en je bent er …

192.168.X.X is een intern IP adres dat niet op internet gebruikt mag worden, dat is opzij gehouden voor LAN’s …
    Veel suc6

Bijdrager
    Pietje

Bedankt voor je reactie, maar het lukt me niet mijn router te vinden.
    Als ik via http://www.whatismyip.com mijn IP-adres opzoek, krijg ik als adres: 80.56.156.118.
    Ik krijg dus geen http://192.168.0.1 adres. Hoe komt dat dan.
    Mijn situatie is dat internet via een kabelmodem binnen komt , dan naar een router, dan naar een airport extreme, dan via een aiport express naar mijn powerbook G4.
    Een hele weg dus. Hoe vind ik dan mijn router? En erger nog hoe maak alles van buiten beschikbaar voor ARD?

Bijdrager
    Jello

http://www.whatismyip.com is uw extern ip adres .
    extern = over internet, uw router heeft een intern ip adres
    extern <=> intern …

neem het boekje van uw router, het staat er verplicht in …

Bijdrager
    remier

Gaat nooit werken over internet, die poorten voor Samba (WIndows Filesharing) worden geblokkeerd door @home:
    http://www.troublesathome.nl/index.php?section=faq&page=beveiliging#vraag4

Bijdrager
    maceddy

AFP is niet geblocked (poort 548 en 427)..

Dat lijkt me nog beter.
    Inloggen zou je dan kunnen doen via SSH (poortje 22).

Bijdrager
    Pietje

Die poorten heb ik al open staan.

Bijdrager
    remier
    ”Pietje”

Die poorten heb ik al open staan.

Aan staan is anders dan open staan of service draaien op die poort;)

Staat bestandsdeling aan in Systeemvoorkeuren > Delen ?

Bijdrager
    Pietje

Ja, ik heb ook geen enkel probleem om binnen mijn lokaal netwerk de 3 aangesloten computers te bedienen. Alleen via internet lukt dit (nog) niet, omdat ik bij de router blijf steken.

Bijdrager
    remier

Ja klopt, je moet nl. tegen de router zeggen dat hij de desbetreffende poorten doorforward naar één van je macs;)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.