6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    gauvan

Inloggen Internet

hallo,

ik zit sinds dit jaar samen op kot met mijn vriendin, sinds dit schooljaar is er nu kotnet voorzien in het gebouw. Dit houdt in dat er per kot een login is om draadloos op het internet in te loggen. Nu is het probleem dat er slechts 1 laptop per keer ingelogd kan worden, nadat je uitlogt moet je dan nog eens een uur wachten tegen je met de andere laptop kan inloggen. Bestaat er een methode om dat draadloos internet te ‘onderscheppen’ via een router ofzo waar we dan met twee laptops op hetzelfde moment kunnen inloggen?

alvast bedankt !

Bijdrager
    puchelaar

Zonder de precieze instellingen te kennen blijft het gissen, maar ik zou denken dat dat moet kunnen ja. Hoewel ik niet meteen zou weten waar je bij de meeste routers dan die login in zou moeten voeren. Kan je dit niet beter navragen bij de IT afdeling van je school?
    Als tijdelijke oplossing kan je wellicht één van laptops ‘airport delen’ aanzetten (ik neem aan dat je een MacBook hebt, als je hier post). Moet wel die laptop aan blijven staan, maar dan kan je er in ieder geval samen op.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De snelste oplossing is denk ik inderdaad om de draadloze verbinding van één van de laptops te delen. Als je dan de twee laptops met een ethernetkabel aan elkaar verbindt kunnen ze allebei tegelijk het Internet op.

Bijdrager
    gauvan

Alvast bedankt voor de info! Nu is mijn volgende vraag hoe je de draadloze verbinding moet delen ….

Bijdrager
    SunKeeper

Systeemvoorkeuren > Delen

Klik daar links ”Internetdeling” aan. (nog niet aanvinken)

Uit het lijstje achter ”Deel de verbinding via:” kies je waar het internet vandaan komt. In jouw geval is dat ”Wi-Fi”.

In het vakje daaronder geef je aan hoe je de andere gebruikers wilt verbinden. Dat is de kabel, dus ”Ethernet”, daar zet je een vinkje.

Klik dan links in het vak op het vinkje voor ”Internetdeling”, je krijgt dan een infovenstertje, misschien interessant om te lezen, maar je kunt daaronder op ”Start” klikken, en dan werkt het.

—- Sluit dan een kabel aan op die Mac, en sluit die kabel met het andere eind rechtstreeks aan op een andere computer. —-

Als dat toevallig een andere Mac is, kun je hetzelfde instellen onder ”Delen”, maar dan alleen andersom.

Je geeft in het bovenste lijstje aan “Ethernet”, en in vakje daaronder vink je ”Wi-Fi” aan.

Klik daarna op ”Wi-Fi-opties”, rechtsonder. Dan zie je dit:

> Geef daar de naam van het draadloze netwerk op wat je wilt maken.
    > Kanaal mag 11 blijven, maar maakt weinig uit wat je kiest.
    > Beveiliging van het netwerk, 40-bits WEP is voldoende.

> En dan als laatst het wachtwoord van je netwerk, tweemaal hetzelfde invoeren.
    Apple wil graag dat dat cijfers zijn, dus om het simpel te houden kun je voor 1234567890 kiezen. Een andere volgorde/andere cijfers mag ook, zolang het er maar minimaal 10 zijn.

Dan op OK klikken, en links het vinkje zetten en op ”Start” klikken.

Nu kun je op andere computers en apparaten in de buurt het draadloze netwerk terugvinden, (met de naam die je hierboven hebt opgegeven)

Met behulp van het wachtwoord (die cijfers die hebt ingesteld) kun je erop inloggen, en dan hebben alle andere apparaten ook internet. Klaar.:thumbsup::smile:

Bijdrager
    gauvan

Alvast bedankt voor de hulp, zal alles dit weekend eens uitproberen:)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.