6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

Inloggen andere mac steeds password nodig

Hallo,

Ik heb 3 macs in mijn netwerk. Op elke Mac heb ik een eigen gebruikersaccount ingesteld. Zo heet mijn MBP17″ “MBP-van-Sip” (thuismap), mijn MB13″ heet “MB-van-Sip” en mijn Mac Pro heet “MP-van-Sip”. Verder zijn alle passwords gelijk en mijn volledige naam ook.

Als ik in het netwerk de harde schijven van een andere mac wil benaderen krijg ik *soms* het verzoek om username en password in te geven. Zo ik dit niet doe zie ik enkel de publieke map.

Ik snap het niet want op elke Mac zijn de volledige naam en het wachtwoord hetzelfde. Ik wil natuurlijk graag steeds mijn andere Macs benaderen zonder steeds het password in te moeten tikken.

Wat doe ik fout?

Dank, Sip

Moderator
    unSOUND

Dat OS X om een wachtwoord vraagt is logisch: Iedere andere machine kan van een ander persoon zijn, ondanks dat de loginnaam hetzelfde is, dat is dus gewoon een stukje veiligheid.

Wat betreft het steeds vragen om het wachtwoord: Heb je wel een vinkje gezet bij het onthouden van het wachtwoord ?

Bijdrager
    Sipke

Dag unSOUND,

Dank voor je snelle reactie! Ik ben met je eens dat het goed is dat de machine om een wachtwoord vraagt. Ik vind het alleen niet zo prettig werken dat hij er steeds weer om vraagt, en met name is het zo raar dat het de ene keer zonder password kan en een andere keer toch weer een password nodig is. Ik heb al heel vaak het vinkje gezet, maar na zeker 100x aanvinken en dito niet aanvinken lijkt het niet uit te maken of ik dat wel of niet doe.

Ik kan geen extra gebruiker aanmaken en beheerder-rechten geven voor alle andere computers in het netwerk, het gaat immers om steeds dezelfde “volledige naam” met hetzelfde wachtwoord, alleen de naam van de Home folder is 3x verschillend. En de naam van de Home Folder hoef je niet in te voeren bij het aanmaken van een account. Of zou ik die onder “accountnaam” kunnen invoeren?
    Of zou ik moeten proberen 3 verschillende wachtwoorden (1 per mac) te gebruiken?

Ik heb trouwens nog zo’n vreemde foutmelding die in Mail vaak komt en hier een beetje op lijkt. Bij het checken van mijn mail accounts (ik heb er meerdere) komt er af en toe de melding dat ik het password voor een van de accounts moet invoeren, terwijl die al lang in de sleutelhanger zit, want er is al talloze malen succesvol mail gecheckt. Als ik het wachtwoord invoer en een vinkje zet voor “bewaren in sleutelhanger” is ‘ie weer een tijdje zoet maar de melding komt altijd weer een keer.
    Interessant genoeg: als ik ipv wachtwoord invoeren op annuleren druk en daarna “haal post op van account X” dan wordt de account gewoon gecheckt zonder dat er opnieuw om een wachtwoord wordt gevraagd.

Ik hoop dat jij of iemand anders er iets mee kan.

In elk geval erg bedankt voor het reageren!

Groet, Sipke

Moderator
    unSOUND

Bij “Naam” vul je de naam in die je hebt gekozen voor het account ( thuismap ), dus niet de volledige naam.

Het mail verhaal is al vaak voorbij gekomen, dat heeft niks met het daadwerkelijke wachtwoord te maken, dat ligt aan de server waar de mail vandaan moet komen. Als die te laat reageert, door storing bij hun bijvoorbeeld, krijg je die melding ook…

Bijdrager
    Sipke

Bedoel je dat als ik Mac1 wil kunnen benaderen vanuit Mac2 en Mac3, ik op Mac1 twee extra gebruikers toe moet voegen (en beheerder-rechten geven) waarbij ik voor “Naam” de thuismap moet invoeren?

Heb ik het zo goed begrepen:
    Nieuwe account : Beheerder
    Volledige naam : “MBP-van-Sip” (dus de naam van de thuismap van Mac2)
    Accountnaam : mbp-van-sip (komt er automatisch te staan, zelfde als volledige naam, maar dan kleine letters)
    Wachtwoord enz.

En dit nogmaals voor Mac3?
    En dan natuurlijk op Mac2 2 accounts voor Mac1 en Mac3?
    En op Mac3 2 accounts voor Mac1 en Mac2?

Groet, Sip

Bijdrager
    Sipke

Of had ik gewoon alle 3 Macs exact dezelfde thuismapnaam moeten geven?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.