11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Igor

inloggen als root – hoe?

Hoe moet ik inloggen als root?

Ik heb het volgende op een site gevonden:

– Open Netinfo Manager in Utilities
    – Ga naar Domein -> Beveiliging -> wijzig root-paswoord.

Bij mij is deze optie grijs en schakel rootgebruiker in ook.
    Als ik mijn identiteit (als beheerder) laat controleren wordt de optie "schakel rootgebruiker in" wel beschikbaar. Als ik deze wil gebruiken krijg ik de volgende fout:

Netinfo-fout

Het schrijven in Netinfo is mislukt (Bewerking geslaagd)

Daarna krijg ik nog een melding dat ik opnieuw mijn identiteit moet controleren als ik iets anders wil wijzigen.

Uiteindelijk ben ik dus niks opgeschoten en kan ik nog steeds niet het paswoord van de root wijzigen.

Als iemand een andere manier weet of weet hoe ik dit probleem moet oplossen reageer dan even

Met vriendlijke groet
    Igor

Moderator
    Adriaan Mol

Ik denk dat het wijzigen van je root paswoord niet zo'n goed plan is;)

Je moet inderdaad naar NetInfo manager, daar kan je bij "Beveilging" je root aanzetten (ik gebruik een Engels systeem, dus bij mij staat er "Enable Root User.."). Daarna kan je dus ook user "root" gebruiken.

Tiep dan in de Terminal "su" en je root paswoord en het werkt.

Adriaan

Edited By Adriaan Mol on April 06 2002 at 14:24

Bijdrager
    Igor

Het probleem is juist dat ik dat paswoord niet weet. Er zit blijkbaar al standaard een paswoord op terwijl ik dat nooit heb ingesteld.

Ik probeerde de bovenstaande manier bij kennissen van mij en daar ging het gelijk goed. Ik kreeg een venster in beeld toen ik rootgebruiker inschakelde en daarin stond dat ik nog nooit een wachtwoord had opgegeven en dat heb ik toen maar even gedaan.

Bij mij thuis krijg ik van begin af aan al de foutmelding die boven staat beschreven.

Is er geen standaard wachtwoord dat macosX gebruikt als je nog nooit een wachtwoord hebt opgegeven?

Groet

Igor

Bijdrager
    Zout

ja dat probleem heb ik ook idd!!! ik zou niet weten wat mijn root password is, er staat apple als je in de netinfo kijkt, maar dat werkt nie!!!

Bijdrager
    Paul Sondervan

Simpel.
    – Boot van Mac OS X cd.
    – Ga door met installatieschermen totdat je de keuze kunt maken op welke schijf je Mac OS X wilt plaatsen.
    – Kies in een van de menu's kun de mogelijkheid om je root wachtwoord te wijzigen.
    – Gewenste root wachtwoord invoeren en de schijf waarop dat moet gebeuren.
    – Installatie afbreken.
    – Klaar.
    :)

Bijdrager
    Igor

Ik heb het geprobeert maar ik zie nergens in een of ander menu een optie je root-paswoord te veranderen. Ku nje misschien iets specifieker zijn in welk menu.:(

Met vriendelijke groet

Igor

Bijdrager
    Paul Sondervan

Het is echt heel simpel.

Zodra je het eerste scherm krijgt, kies dan in het menu "Installer" de menukeuze "Reset password".
    Klik op de schijf waar je het root-password wilt zetten en geef 2x het gewenste password in.
    Klik daarna op OK. Hierna kan je installatie be-eindigen.

Suc6  :)

Anoniem

ik hou van tooltjes, zeker voor dit soort zaken, wellicht is
    http://www.gideonsoftworks.com/releases/fex10.dmg.sit
    de oplossing?
    hoef je ook geen root login aan te maken;)
    mzl
    hein

Bijdrager
    Igor

Eindelijk ben ik er achter hoe het makkelijk kan. Ik heb het nog niet geprobeert maar heb er alle vertrouwen in.

Het is dus wat ik eerder vermoedde. Apple zet standaard een password op je root functie. Dit hebben ze gedaan zodat niet iedereen zomaar heel hun systeem kan verpesten. Dus als iedereen dacht dat ze het vergeten waren …. je kunt nu rustig adem halen.

Een van de  oplossingen  die gegeven wordt om dit te verhelpen is de oplossing die Paul Sondervan al gaf.

er is nog een oplossing die ik nog niet gehoord had en dat is de volgende:

Ga naar terminal en typ in "sudo passwd root" hierna moet je het nieuwe passwoord ingeven en dan ben je klaar.

Ik weet nog niet of het werkt maar ga het als ik thuis ben gelijk proberen, ik heb er in ieder geval goede hoop in.

Bijdrager
    Christophe

Om het root-paswoord te veranderen, kan je best naar Applications/utilities/Netinfo Manager gaan. In de middelste kolom ga je dan naar users, daarna naar de rechtse kolom: root, en dan heel belangrijk, moet je het hangslotje ontgrendelen met je user id en je paswoord (zie gebruikers in systeemvoorkeuren) en dan kan je in de onderste tabel naast passwrd op het sterretje dubbelklikken en dan kan je dit veld leeg maken of een ander paswoord intypen. Heel belangrijk is om na de wijziging ergens anders in de tabel te klikken om het veld te desactiveren om daarna het venster te sluiten en dan de wijzigingen te bewaren.

Bijdrager
    Igor

Als ik het wil bewaren krijg ik dezelfde fout-melding als in mijn eerste bericht. zie bovenaan.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.