7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    amihansje

inlog onderdelen verdwijnen steeds

Als ik inlog onderdelen toevoeg werken ze niet en zijn zelfs verdwenen uit de lijst na een herstart! Huh?

Moderator
    unSOUND

Klinkt alsof het account beperkte rechten heeft, en je dus geen wijzigingen mag maken. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat je geen beheerders-rechten hebt, omdat de library door een fout alleen-lezen is geworden, of omdat de schijf vol is en wijzigingen niet opgeslagen worden.

Bijdrager
    amihansje

De schijf is niet vol. Hoe verander ik de rechten? Ik zie in de accountinstellingen dat ik beheerder ben… Een fout in de libary zou dan een goede mogelijkheid zijn. Kan ik die ergens wegmikken zodat deze opnieuw word aangemaakt?

Moderator
    unSOUND

Eerst maar eens kijken waar het probleem zich voor doet voor we dingen weg gaan gooien… Het is OS X, geen Windows.

• Heb je de bevoegdheden al eens hersteld ?

• Blijven instellingen wel bewaard als het bijvoorbeeld gaat om een screensaver of bureaublad ?

• Noem eens voorbeelden van dingen die niet blijven hangen. Gaat het om software ? En zo ja, om alle software ?

• Gebeurt het ook bij andere accounts ? Indien je die niet hebt, een extra account is altijd handig om zaken na te zoeken, en eventueel te repareren.

• Heb je dingen gedaan aan het systeem ? ( Software geïnstalleerd / verwijderd, bestanden opgeruimd )

• Is dit plotseling begonnen ?

• Staat jouw Thuismap op dezelfde harde schijf als OS X zelf ?

Bijdrager
    amihansje

Even wat meer uitleg: ik was hier eerder op het forum om advies te vragen over MacMini en het herkennen van een MacPro. Intussen heb ik sinds eergisteren een 2e hands MacPro.

Eerst Snowleopard-update gedaan en de Timemachine back-up (1T USB-disk) van m’n oude G4 mirrordoor geladen. Nu van alles aan het installeren en ik kom steeds meer rare OSX-problemen tegen! Eerst dacht ik dat de batterij leeg zou zijn maar na wat zoekwerk bij Apple blijkt die er niet in te zitten.

Sleutelhanger was dement, maar na een reset van de sleutelhanger is dat nu okay.
    Het dock was ook dement maar na het wegmikken van de prefs gaat dat nu goed.
    Nu worden de inlogonderdelen niet onthouden…

Bureaublad en geluidsvolume etc. worden wel onthouden.
    Thuismap staat op HD: 1 gebruiker en 1 gast account.
    Programma’s draaien goed.

Pram reset gedaan. Rechten in schijfhulpprogramma gerepareerd. Er kwam een flinke lijst problemen.

Ik denk nu aan formatteren van de HD en een nieuwe insatllatie van Snowleopard. Maar…

Ik ben beheerder maar nu is het zelfs zo dat de externe schijf niet meer toegankelijk is geworden! Ook niet meer op de G4!! Omdat ik onvoldoende toegangsbevoegdheden heb op beide machines. Zelfs negeer eigendomsrechten werkt niet.

M’n grootste probleem is nu dat de back-up dus niet toegankelijk is. De MacPro ga ik later dan maar opnieuw installeren.

Moderator
    unSOUND

Ik krijg het idee dat de backup schijf al aan het falen was toen je de backup maakte. Als je dan een half werkende kloon gaat gebruiken van een PPC machine om een Intel machine te configureren kunnen de gevolgen volkomen onvoorspelbaar zijn…

Ik zou dan eerder een schone installatie uitvoeren op de Mac Pro, en dan met de hand de diverse bestanden over zetten. Het heeft de voorkeur om op de Mac Pro exact dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord te nemen als op de oude machine, dit voorkomt ook gedoe met rechten van reeds bestaande bestanden.

En dus ook wachten met het installeren van extra software, en kijken of de software die je wilt gaan installeren niet alleen voor de G4 gemaakt is.

Bijdrager
    amihansje

Okay, ik ga de back-up schijf formatteren en een nieuwe draaien en intussen de MacPro formatteren en SnowLeopard erop zetten.

Dank voor de adviezen!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.