11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Andre Mesker

Initialen-dilemma in Indesign

Ik ben bezig een boek op te maken in Indesign. De klant wil dat het eerste karakter van de platte tekst een initiaal krijgt van 1 karakter over 2 regels. Zo dus:

Op zich geen probleem behalve hierbij:

Dat ziet er een beetje raar uit en dus zoeken we naar een oplossing. Dit vind ik in ieder geval geen oplossing:

De klant wil eigenlijk dat het aanhalingsteken de normale (platte) tekst grootte krijgt en het daaropvolgende karakter een initiaal over 2 regels wordt. Ik pruts me te pletter en krijg het wel voorelkaar door voor het aanhalingsteken een tekenstijl te maken waarin alles zo aangepast is dat die weer normaal lijkt:

Maar dit lijkt me een paardemiddel. Wat is de juiste manier om dergelijke dillema’s aan te pakken? Want een paar hoofdstukken verderop loop ik hier tegen aan:

Oh gruwel. :ftim:

Bijdrager
    F_Vervoort

1. Je zou de aanhalingstekens kunnen weglaten en de tekst cursief zetten.
    2. Bij het laatste voorbeeld zou ik de eerste drie puntjes weglaten. Die staan al in de vorige regel (hoera, hoera …) en zijn dus typografisch en taalkundig fout.

zo zou ik het proberen op te lossen, maar ja …

Bijdrager
    Dr. Maddox

Gruwel is het zeker. Zowel de wens van de klant als de toepassing van de uitvergrote eerste letter…

Een stramien is zo stug als je het zelf maakt. Ik zou als ‘stijl regel/breuk’ toepassen dat bij leestekens de eerste letter niet vergoot wordt geplaatst.

Ja kan niet anders dan breken met de regels.

De klant wil eigenlijk dat het aanhalingsteken de normale (platte) tekst grootte krijgt en het daaropvolgende karakter een initiaal over 2 regels wordt.

Inderdaad, gruwel!!!

Bijdrager
    Andre Mesker
    F_Vervoort op 05 april 2011

1. Je zou de aanhalingstekens kunnen weglaten en de tekst cursief zetten.

Ja, dat is een nette oplossing. Maar dat is helaas niet wat de klant wil. :slant:

F_Vervoort op 05 april 2011

2. Bij het laatste voorbeeld zou ik de eerste drie puntjes weglaten. Die staan al in de vorige regel (hoera, hoera …) en zijn dus typografisch en taalkundig fout.

zo zou ik het proberen op te lossen, maar ja …

Klopt, dat heb ik aangepast.:smile:

Bijdrager
    Andre Mesker
    Dr. op 05 april 2011

Gruwel is het zeker. Zowel de wens van de klant als de toepassing van de uitvergrote eerste letter…

Een stramien is zo stug als je het zelf maakt. Ik zou als \’stijl regel/breuk\’ toepassen dat bij leestekens de eerste letter niet vergoot wordt geplaatst.

Ja kan niet anders dan breken met de regels.

Inderdaad, dat is misschien nog wel de netste oplossing. En ook makkelijk door te voeren op de rest van het boek. Tekenstijlen die alineastijlen ‘overrulen’ om toch maar vooral de wens van de klant voorelkaar te krijgen is zowiezo niet een aanpak waar ik achter sta.:wink:

De klant wil eigenlijk dat het aanhalingsteken de normale (platte) tekst grootte krijgt en het daaropvolgende karakter een initiaal over 2 regels wordt.
    Inderdaad, gruwel!!!

Af en toe is vormgeven net horror.:lol:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ben blij dat je bij dit project geen beeld input krijgt van je klant!:eek:;)

Bijdrager
    Andre Mesker
    Dr. op 05 april 2011

Ben blij dat je bij dit project geen beeld input krijgt van je klant!:eek:;)

Haha, dan haak ik af! Ik heb ook principes!:grin:

Bijdrager
    Fregle

Of een tekstkadertje met ” als verankerd object toevoegen?

Bijdrager
    F_Vervoort

De oplossing van Fregle is inderdaad een mogelijkheid. Niet de meest esthetische, maar wel een compromies.

Ik zou het dan wel niet doen met een tekstkadertje, maar met de optie “Venster” -> “Tekst en tabellen” -> “Artikel”. Wordt heel weinig gebruikt van gemaakt, maar is wel eens handig… zoals nu;-)

Bijdrager
    joshi

Volgens mij is de officiële regel dat het aanhalingsteken komt te vervallen als deze een initiaal zou worden.

Deze regel plus wat overtuigingskracht naar de klant toe levert het mooiste resultaat.

Bijdrager
    Andre Mesker
    Fregle op 05 april 2011

Of een tekstkadertje met ” als verankerd object toevoegen?

Dat is inderdaad ook een oplossing. We gaan het hier aan de klant voorleggen.
    Al met al zou ik het liefst zien dat die initialen vervallen maar dat gaat vast niet gebeuren.:smile:

Allemaal bedankt voor het meedenken! :thumbsup:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.