One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Initiaal met tweede regel ingesprongen

Initiaal met tweede regel ingesprongen

Profielfoto van Blieper

Blieper op 22 november 2017 #

Hallo,

Weet iemand de oplossing voor het volgende voor een Alineastijl of GREP:

De klant wil dat sommige alinea’s een initiaal hebben en dat het twee regels omvat. Het itiniaal dient vast aan het eerste woord te zitten, maar bij de tweede regel dient het iets ingesprongen te zijn. Zie voorbeeld…

Mijn dank is alvast groot:-D

Profielfoto van koen

koen op 22 november 2017 #

Welk programma gebruik je?

Profielfoto van Blieper

InDesign

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 22 november 2017 #

Wat dacht je van Drop Caps?

En wat de inspringen betreft: Inderdaad het makkelijkst zoals jouw tekst al omschrijft: Soft-return (evt met koppelstreepje) en dan een spatie (of twee) voorvoegen.

Bij letters met heel veel wit rechts (zoals de A en de L) kun je ervoor kiezen om een afspatiëring te doen, zodat de eerste regel veel dichterbij komt te staan. Je zal dan op de tweede regel wat meer spaties moeten toevoegen.

Profielfoto van Blieper

Ik zie t verschil niet, dat had ik al, maar het gaat ècht om de tweede regel, zie bij mijn bijlage de tweede alinea…, maar bedankt;-)

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 22 november 2017 #

Ik denk niet dat je dit automatisch kunt laten doen in InDesign. Hangende inspringing gaat bijvoorbeeld niet werken omdat dat dan ook betrekking heeft op regel 3 en verder. Bijna automatisch kan wel, denk ik, door twee alineastijlen te gebruiken: de eerste met initiaal, hangende inspringing, en de laatste regel uitgevuld; de tweede geef je geen inspringing en initiaal, en vult de laatste regel ook niet uit. Wijs de eerste stijl toe aan de alinea, druk na het laatste woord op de tweede regel op Return, en wijs dan de tweede stijl toe aan de rest van de alinea. Afbrekingsstreepjes zul je nog wel met de hand toe moeten voegen, maar dat is te doen als je de rest toch ook met de hand na moet lopen.

Profielfoto van Blieper

Blieper op 23 november 2017 #

Nou, het is me toch gelukt:-D

Ik heb een Alineastijl waarin ik de eerste twee letters als initiaal maak, waarbij ik met twee geneste stijlen de tweede kleiner maak en de basislijn verschuif. Daarna blijkt dat een ‘2-letterwoord’ ook standaard de spatie meeneemt en deze negeert. Dit heb ik opgelost door met GREP te zoeken in de desbetreffende Alineastijl naar een begin van de Alinea die met een tweeletterwoord begint en daarna de gewone spatie vervangen door een ‘vaste spatie’ en, daarna was alles zoals de klant het graag wil zien. Hieronder nog wat instellingen die ik heb gedaan:

Het werkt in ieder geval wel:-)

Profielfoto van Blieper

Het resultaat en jah, het is niet zoals het hoort, maar de klant is koning toch:-D

Profielfoto van Roosje

Roosje op 23 november 2017 #

Blieper,

Knap van je dat je toch een oplossing hebt gevonden. Erg leerzaam. Ga dit zelf ook eens uitproberen.

Profielfoto van Roosje

Roosje op 23 november 2017 #

Blieper,

Document gemaakt om te testen in InDesign CS6. Hoe kan ik bij geneste stijlen een initiaal en en initiaal tweede verkleinen activeren? Kan wel 1 tekens activeren. Graag je advies.

Profielfoto van Blieper

Roosje, je moet eerst een tekenstijl zoals mijn tweede en derde venster aanmaken waar je de corpsgrootte kleiner zet en bij geavanceerd de basislijn verschuift. Dit is later nog aan te passen om het te fine-tune.
Als je dat gedaan hebt kun je de geneste stijlen zoals in venster 1 aanmaken, waarbij ik bij de Tekenstijl ‘initiaal’ eigenlijk alleen een horizontale versmalling heb gedaan van 85 procent.

Let wel dat je zoals in venster bij de geneste stijlen wel exact aangeeft wat ik daar heb ingevoerd!!;-)

Profielfoto van mackerjack

mackerjack op 24 november 2017 #

complimenten, blieper!

Profielfoto van Blieper

Blieper op 24 november 2017 #

Dank jullie wel:)

Profielfoto van Roosje

Roosje op 24 november 2017 #

Blieper,

Je advies opgevolgd. Kan nu bij de geneste stijlen alleen kiezen tussen ‘Geen” of ‘Herhalen’. Wat die ik nu niet goed.
Al met al knap hoe je dit hebt opgelost.

Profielfoto van Blieper

Roosje,

Je kunt onderin als je op ‘Geen’ klikt een nieuwe stijl aanmaken en anders dien je die eerst in je Tekenstijlen pallet aan te maken

Profielfoto van Roosje

Roosje op 24 november 2017 #

Blieper,

Hartelijk dank voor je advies.

Jakko Westerbeke op 24 november 2017 #

Enigszins verwarrend is ook dat „tot en met 1 Tekens” betekent: ná de vorige geneste stijl. Dus de eerste geneste stijl is van toepassing op het eerste teken, de tweede op het tweede teken (als ze allebei één teken lang zijn), enz.

En als je trouwens echt krachtige opties wilt hebben, moet je je eens verdiepen in GREP-stijlen:)

Profielfoto van Blieper

je mag het zo noemen zoals je zelf wilt hoor. Het gaat erom dat het maar 1 teken betreft in mijn geval. GREP of mooi, werk er veel mee.
Wat wil je hier nu mee suggereren eigenlijk. Als je een betere oplossing hebt graag:-)

Jakko Westerbeke op 25 november 2017 #

Ik wil niks suggereren, ik wijs er alleen op dat bij de geneste stijlen de bewoordingen verwarrend kunnen zijn, en geef de tip dat je met GREP-stijlen nog veel meer kunt automatiseren wat het toewijzen van stijlen betreft (als je er tenminste wijs uit kunt worden).

Over dit topic

Gestart op 22 november 2017 door Blieper

Laatste reactie door Jakko Westerbeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?