9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Soedjono84

inhuren van een grafisch vormgever

Hallo OMT leden,

Ik heb een opdracht binnen voor een simpele informatieve website.
    Nou vraag mij af, hoe de zaken gaan, wanneer je een grafisch vormgever het grafisch ontwerp laat maken.
    Dit is namelijk mijn eerste opdracht.

Ik heb 2 vormgevers benaderd en hun willen wel het ontwerp voor mij maken. (ik zal moeten beslissen met wie ik uiteindelijk in zee ga)

Maar hoe staat het, als ik hun de ontwerp laat maken en ik het later niks vind.
    En met de betaling, als er vooraf niks over het financiele aspect is besproken, krijg ik dan later ineens de rekening van ze?

Graag wil ik hier meer over weten,

Groeten,

Bijdrager
    Fabio

hi macgarage,

wat betreft de rekening kun je van tevoren duidelijke afspraken maken. sommige ontwerpers rekenen een uurtarief en maken een inschatting van het aantal uren dat ze nodig denken te hebben. deze offerte zou een goede richtlijn moeten zijn. afwijken hiervan kan, zolang het binnen redelijke grenzen blijft (een procent of tien) of het moet tijdig aangegeven worden tijdens de loop van het project (en met een goede reden uiteraard ;-)).

je kunt ook een vaste prijs afspreken. hoe dan ook, spreek van tevoren goed af wat je verwacht voor de prijs zodat daar geen misverstanden over kunnen zijn:)

ik neem even aan dat je werk hebt gezien van deze twee ontwerpers en je keuze daarop gebaseerd is. je hebt dus een indruk van wat ze te bieden hebben. zo niet, dan zou ik vragen naar een portfolio.
    daarnaast zul je misschien in gesprekken besproken hebben wat je voor ogen hebt. de terugkoppeling die je daarop krijgt kan een goede indicatie zijn van de kwaliteit van de ontwerper, maar ook van het gevoel dat je erbij krijgt (klikt het, spreek je dezelfde ‘taal’, etc.?).

zorg in elk geval dat je goede afspraken maakt en deze op papier hebt. je kunt zo ook duidelijk omschrijven wat er opgeleverd gaat worden en of je bijvoorbeeld in de schetsfase al mee kan kijken om af te stemmen of het ontwerp voldoet aan de briefing (stel deze dus ook zo duidelijk mogelijk op).

hopelijk heb je hier iets aan, je kan me ook altijd een pb sturen als je nog vragen hebt.. succes in elk geval!:)

Bijdrager
    adsum

Waarom laat je ze niet op ‘No cure, No Pay’ basis werken… (wel vooraf melden dat je meerdere ontwerpers hebt gevraagd)
    of geef ze een budget waarbinnen ze moeten blijven.

Bijdrager
    Rub3n

hij moet je een concept laten zien en die moet JIJ goedkeuren, doe je dat niet, dan maakt hij een nieuw concept, en zo ga je door tot jij een concept ziet waarvan jij denkt: Dit wil ik! En dit wil mijn klant.

Bijdrager
    Lewis Caroll

Helaas werkt het niet zoals adsum! & Rub3n schrijven, hoe logisch dat ook klinkt voor mij als freelance vormgever. Het is net als bij de orthodontist (helaas ervaring mee met m’n dochter). De werkzaamheden moeten betaald worden (ook de concepten tegen een tarief van ongeveer € 90.- tot €120.- per uur), maar geen garantie! Het is dus inderdaad een kwestie van een portfolio opvragen en de goede ‘chemie’ met de vormgever. Er zijn er genoeg dus suc6 met het vinden van een goede!

Bijdrager
    shushishu

Hoe kun je een vormgever inhuren en niet over de financiële aspecten spreken, dat is iets wat je bij de eerste afspraak al over moeten hebben. Als je iets koop kijk je toch ook eerst naar de prijskaartje?

Je kan ervoor kiezen om je klant op de hoogte te stellen dat jij de vormgeving gaat uitbesteden aan derden, of juist niet.
    De vormgever zal zijn rekening naar jou sturen, omdat jij degene bent die de vormgever heeft ingeschakeld en niet je klant, maar de kosten moet je uiteindelijk door verrekenen naar de klant, dus die moet je van te voren opnemen in de offerte.

Bijdrager
    Rub3n
    ”Lewis

Helaas werkt het niet zoals adsum! & Rub3n schrijven, hoe logisch dat ook klinkt voor mij als freelance vormgever. Het is net als bij de orthodontist (helaas ervaring mee met m’n dochter). De werkzaamheden moeten betaald worden (ook de concepten tegen een tarief van ongeveer € 90.- tot €120.- per uur), maar geen garantie! Het is dus inderdaad een kwestie van een portfolio opvragen en de goede ‘chemie’ met de vormgever. Er zijn er genoeg dus suc6 met het vinden van een goede!

nou zo regel ik ut, als ik iemand inhuur voor het vormgevers proces!

Bijdrager
    shushishu

Dat de concepten/ontwerpen afgekeurd kunnen worden, corrigeren of opnieuw maken horen er allemaal bij. Het komt zelden voor dat een ontwerp in één keer goed is, maar toch niet op ‘no cure, no pay’ basis wat Adsum bedoelde hopelijk, ik zou daarvoor niet akkoord mee gaan. Als de klant na aantal voorstellen nog niet tevreden bent, en besloot samenwerking te stoppen. Dan zult hij de gemaakte uren toch moeten betalen. Wellicht afhankelijk van de situatie, of de relatie met de klant, kun je ook x% van de totale bedrag laten vergoeden.

Bijdrager
    steeze

Tijd is geld, dus ik denk dat weinig vormgevers tegenwoordig nog op “no cure no pay” basis werken. Ik werk alleen op een “no cure no” pay basis bij hele kleine opdrachten (die je snel kan uitvoeren). Dan moet je denken aan een banner pakket ofzo. Maar ik heb eigenlijk nog nooit problemen ondervonden. En wat shushishu ook zegt, het komt zelden voor dat een ontwerp in 1x perfect is.

Met goede communitatie is werken op “no cure no pay” basis niet eens nodig.. ..

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.