5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    marcoen

inhoudsopgave Pages

Ik voeg een inhoudsopgave in bij Pages, maar krijg de tekst niet uitvullend. De paginanummers blijven achter de verschillende titels staan. Dat moet toch anders kunnen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bedoel je dat de paginanummers onmiddellijk achter de titels staan, in plaats van rechts uitgelijnd? Heb je in dat geval al geprobeerd om een tabstop ergens aan de rechterkant van de regel te zetten?

Bijdrager
    marcoen

Ah, dat is het. Vele malen dank. Ik kan de inhoudsopgave nu geheel customizen.
    Wat is een tabstop eigenlijk?

Bijdrager
    Wyodor

Ik ben nog uit de tijd van de mechanische typemachine.

Voor de wat jongere mens Tekst uitleg :

http://www.handleidingen.ugent.be/node/418

en het plaatje :

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    marcoen op 16 april 2013

Wat is een tabstop eigenlijk?

Dat is een punt dat je op de liniaal bovenin beeld kunt zetten, zodat de invoegpositie daar naartoe springt wanneer je op de tabtoets (⇥) drukt. Zoals Wyodors voorbeeld laat zien kun je daarmee teksten op regels onder elkaar mooi uit laten lijnen (trouwens: Lando was er, afhankelijk van hoe je het precies wilt zien, óf in 1975 nog niet, óf a long time ago hoogstwaarschijnlijk al dood ;)).

In Pages voeg je tabstops het makkelijkst toe door in de liniaal te klikken. Door nogmaals op een tabstop te klikken verandert het soort: links → gecentreerd → rechts → decimaal* → links.

* Deze staat niet in het voorbeeld, maar zorgt ervoor dat komma’s onder elkaar uitgelijnd worden. Op die manier kun je bijvoorbeeld een kolom getallen netjes uitlijnen zodat onmiddellijk duidelijk is welk deel voor, en welk deel na de komma staat.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.