12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

[opgelost]inhoud bureaublad verdwenen

Het probleem:
    -vanmorgen bij het starten was bureaublad leeg. Alleen Macintosh HD te zien. Miste ± 10 mappen
    -In Finder/Navigatiekolom: Bureaublad wel aangevinkt, maar geen inhoud en mapje zonder icoon

Wat ik gedaan heb:
    1-Schijfhulp/Herstel schijfbevoegdheden gedraaid
    -Herstart: bureaublad nog steeds leeg

2-Install DVD/c-toets enz/herstel schijf: alles OK
    -Herstart:: bureaublad nog steeds leeg

3-TimeMachine/Bureaublad terugzetten/vervangen : mappen terug, maar alleen die van de laatste back-up
    -Toevallig zie in de prullenmand inhoud oud bureaublad terug, helemaal intact(o.i.v actie TimeMachie?)
    -heb de nog ontbrekende mappen vanuit prullenmand teruggezet op bureaublad

Vraag:
    Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn geweest, en hoe kan ik dit de volgende keer weer voorkomen. Durf nog niet te herstarten….
    Alvast mijn dank!

Bijdrager
    Oppie

Pebkac, beste Sedikit, pebkac…:grin:

Bijdrager
    sedikit
    Oppie op 30 maart 2011

Pebkac, beste Sedikit, pebkac…:grin:

“Problem Exists Between Keyboard And Chair”. Wat weet je toch allemachtig veel!
    Als je daarmee suggereert dat ik iets stoms gedaan zou hebben, kun je lezen dat dit probleem ontstond bij het opstarten van de iMac, dus voordat ik iets gedaan had. Het afsluiten gisteravond zoals te doen gebruikelijk. Dus?….

Bijdrager
    iMad

Je kan nog eens via Schijfhulpprogramma ControleSchijf doen en waarschijnlijk Herstel Schijf.

Bijdrager
    Macosxachist
    sedikit op 30 maart 2011

Als je daarmee suggereert dat ik iets stoms gedaan zou hebben, kun je lezen dat dit probleem ontstond bij het opstarten van de iMac, dus voordat ik iets gedaan had. Het afsluiten gisteravond zoals te doen gebruikelijk. Dus?….

Dus heb je waarschijnlijk iets stoms gedaan vóórdat je gisteravond afsloot. Bijvoorbeeld het toetsencommando cmd-del ingetikt toen alle mappen geselecteerd waren.:)

Bijdrager
    sedikit

@Macrosxachist,
    Dank! Ik zat ook aan die mogelijkheid te denken, ik zou het anders ook niet weten.

Bijdrager
    1984
    Macosxachist op 30 maart 2011

Dus heb je waarschijnlijk iets stoms gedaan vóórdat je gisteravond afsloot. Bijvoorbeeld het toetsencommando cmd-del ingetikt toen alle mappen geselecteerd waren.:)

cmd-del en dan zijn alle mappen weg….??
    Enfin als je cmd backspace had getoetst zaten de mappen in de prullenmand en had je ze er uit kunnen halen.(zoals je gedaan hebt)

Bijdrager
    sedikit

Ik vraag me af in dit geval:
    Bij het terugzetten, met TimeMachine, van het bureaublad, kreeg ik (uiteraard) de vraag of ik het bureaublad vervangen wilde. Omdat er vogens mij überhaupt niets te vervangen was(het probleem!) heb ik “vervang” gekozen.
    Nu de vraag:
    -delete TimeMachine dan het oude bureaublad? of
    -wordt het oude bureaublad door TimeMachine in de prullenmand gegooid?

Want, zoals ik al zei, vond ik bij toeval het oude bureaublad in de prullenmand, helemaal intact. Is dat nou door een (stomme) vermoedelijk fout van mij gebeurd? Of heeft TimeMachine dat gedaan? Deze laatste mogelijkheid vind ik dan vreemd, omdat alles nog intact was.

Bijdrager
    Macosxachist

Time Machine vraagt idd of hij de bestaande versies moet overschrijven. Dan stonden ze toch ergens. Of heb je de hele desktop vervangen? (dan zegt die vraag weinig nl)

Bijdrager
    sedikit

Time Machine vraagt idd of hij de bestaande versies moet overschrijven. Dan stonden ze toch ergens. Of heb je de hele desktop vervangen? (dan zegt die vraag weinig nl)

Nogmaals bedankt Macosxachist!
    Ja, dat is precies wat ik me dus ook afvraag;
    -heb ìk de inhoud per ongeluk in de prullenmand gegooid, of
    -heeft TimeMachine dat gedaan, na dit oude oude bureaublad ergens opgeduikeld te hebben.
    -Misschien was dat oude bureaublad wel op de één of andere manier “onzichtbaar’ geworden
    -Ik weet het ook niet meer.
    -Ik heb even als proef in/uitgelogd en de mappen stonden gewoon op het bureaublad. Waarmee (hopelijk) een mysterieus probleem, mysterieus is opgelost

Edit: met lood in de schoenen toch maar ook “herstart ” geprobeerd: Alles OK!!

Bijdrager
    1984

Wat is het verschil tussen :behoud origineel / bewaar beide of vervang???

Bijdrager
    sedikit

@1984,
    Ik zou ook niet weten wat het verschil is tussen “:behoud origineel / bewaar beide of vervang”. Het lijkt mij sterk dat je op een gegeven moment twee bureaubladen zou hebben, en ik kan me al helemaal niet voorstellen hoe die er dan samen uit zouden zien. Iets wat ik nog wel kan met b.v. een map of zo. Vandaar dat ik koos voor”vervang”, ook al omdat de oude weg was(maar wellicht al die tijd in de prullenmand heeft gezeten door een domme actie van mij….). Het blijft een raadsel. Maar nu, een dag later staat mijn bureaublad, met de hele inhoud er weer. Dus: opgelost!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.