7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    MelvinV

Ingewikkeld draadloos netwerk

Ik heb inmiddels aardig wat pagina’s en draadjes gelezen, maar kan nergens een vergelijkbare situatie vinden. Ik wil graag 1 sterk (5GHz) netwerk in mijn hele huis en heb het volgende tot mijn beschikking:

– 1x Airport Extreme (nieuwste model, het torentje)
    – 1x Airport Extreme (ouder model, geen 5GHz)
    – 1x Airport Express (nieuwste model)
    – Technicolor TC7200 (via UPC) in de meterkast met alle 4 de Ethernet-poorten bezet omdat in alle kamers ethernet-aansluitingen zitten

Omdat elke kamer reeds een ethernet-aansluiting heeft heb ik geen idee hoe de Airports ingesteld moeten worden. Ik kan de Airports niet bedraad met elkaar aansluiten, maar in elke kamer waar een ethernet-aansluiting is heb ik wel een Airport staan. De ethernetkabels gaan echter direct in de Technicolor modem van UPC.

Moet ik de ethernetkabels in de LAN-poort stoppen van de Airports en het UPC netwerk ‘extenden’, of kan ik gewoon gebruik blijven maken van de WAN-poorten van de individuele Airports? Ik ben nu namelijk LAN-poorten ‘kwijt’ terwijl ik denk dat ik gerust gebruik kan maken van de WAN-poort. Wellicht een domme gedachte, maar zo ver gaat de kennis hier niet:)

Nog wat extra info omtrent de huidige set-up:

Meterkast
    – Technicolor TC7200 met 4 beschikbare Ethernet-poorten
    – 3 bezet doordat deze naar de verschillende kamers gaan
    – 1 bezet voor een eigen netwerk van Essent voor de E-thermostaat

Woonkamer
    Airport Extreme (nieuw model), verbonden via Ethernet (LAN-poort) op de Technicolor, en op de Airport Extreme is aangesloten:
    – Synology server
    – Playstation 4

Slaapkamer 1
    Airport Extreme (ouder model), verbonden via Ethernet (LAN-poort) op de Technicolor, en op de Airport Extreme is aangesloten:
    – Apple TV
    – Samsung Smart TV

Slaapkamer 2
    Airport Express (nieuw model), momenteel niet verbonden

In bovenstaand scenario heb ik simpelweg nauwelijks tot geen draadloos bereik in Slaapkamer 1 hoewel deze Airport is ingesteld met exact dezelfde naam als de Airport in de Woonkamer. In de Woonkamer werkt alles naar behoren en wireless is alles perfect!

Wie kan hier in adviseren?

Bijdrager
    fred44nl

een T7200 is een modem mèt router.
    dat betekent dat alle airports in brugmodus moeten staan.
    indien met een kabel aangesloten, moet de instelling “Maak netwerk aan” worden gekozen.
    indien de verbinding draadloos is, dan moet de instelling “Breid netwerk uit”.

de AE ikn de woonkamer is kennelijk met 2 kabels aangesloten.
    dat is er 1 te veel, òf ik snap de opstelling niet helemaal:)
    de kabel vanaf de T7200 moet in de WAN-poort.

Bijdrager
    MelvinV
    fred44nl op 04 november 2014

een T7200 is een modem mèt router.
    dat betekent dat alle airports in brugmodus moeten staan.
    indien met een kabel aangesloten, moet de instelling “Maak netwerk aan” worden gekozen.
    indien de verbinding draadloos is, dan moet de instelling “Breid netwerk uit”.

de AE ikn de woonkamer is kennelijk met 2 kabels aangesloten.
    dat is er 1 te veel, òf ik snap de opstelling niet helemaal:)
    de kabel vanaf de TC7200 moet in de WAN-poort.

Beide AE staan inderdaad op ‘maak netwerk aan’ en in ‘brugmodus’ aangezien ze bedraad zijn aangesloten op de TC7200. Echter zijn ze allebei aangesloten middels de LAN-poort (dat zei iemand tegen mij). Kan ik ze gewoon op de WAN-poort aansluiten?
    In de AE in de woonkamer zit 1 kabel aangesloten op de TC7200 (via LAN-poort).

Met deze setting heb ik nagenoeg geen draadloos internet in de slaapkamer. Bedraad in de slaapkamer (via de AE) werkt naadloos.

Bijdrager
    fred44nl

er is zo hier en daar best wel verschil van mening over het gebruik van de WAN-poort.
    zelf sluit ik altijd de “inkomende” kabel vanaf de router aan op de WAN-poort.
    de LAN-poorten noem ik voor het gemak maar even “uitgaande” poorten.
    dus de 2e Airport krijgt een kabel vanaf een LAN-poort naar een WAN-poort.
    hopelijk druk ik me goed genoeg uit.

draadloos internet in de slaapkamer is afhankelijk van veel afhankelijk.
    hoe is het bijv, met de instelling van de kanalen ??
    kijk hier es naar met een programma zoals iStumbler.

Bijdrager
    MelvinV
    fred44nl op 04 november 2014

er is zo hier en daar best wel verschil van mening over het gebruik van de WAN-poort.
    zelf sluit ik altijd de “inkomende” kabel vanaf de router aan op de WAN-poort.
    de LAN-poorten noem ik voor het gemak maar even “uitgaande” poorten.
    dus de 2e Airport krijgt een kabel vanaf een LAN-poort naar een WAN-poort.
    hopelijk druk ik me goed genoeg uit.

draadloos internet in de slaapkamer is afhankelijk van veel afhankelijk.
    hoe is het bijv, met de instelling van de kanalen ??
    kijk hier es naar met een programma zoals iStumbler.

Maar de 2e AE een kabel geven van de LAN- naar de WAN-poort is bij mij geen optie denk ik. De Ethernet-kabel die uit de muur komt (die dus rechtstreeks uit de TC7200 komt), komt niet uit een LAN-poort. Waar moet die dan op?
    Moeten de kanalen van beide AE hetzelfde zijn?

Bijdrager
    fred44nl

even opnieuw:)
    er gaat een kabel van de TC7200-LAN-poort naar de 1e AE-WAN-poort.
    dan gaat er een kabel van de 1e AE-LAN-poort naar de 2e AE-WAN-poort.

als je één draadloos netwerk wil maken, dan moeten de SSID en het wachtwoord gelijk zijn.
    je kunt dan met roaming over gaan van de ene AE naar de andere,
    de kanalen mogen echter niet hetzelfde zijn.
    probeer eerst es alle kanalen op automatisch en controleer dat met iStumbler.

Bijdrager
    SunKeeper

Apple zegt er zelf over dat de WAN-poort alleen anders is dan de LAN-poorten als er een netwerk wordt aangemaakt door die AirPort. Dus staat die in brugmodus, dan zijn alle poorten gelijk.

Beste voorbeeld is de eerste generatie (ontwerp/model) van de AirPort Express. Zet je deze in modus voor draadloos bereik uitbreiden (=ook brugmodus) dan kun je de Ethernetpoort gewoon gebruiken om bedraad het netwerk op te gaan.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.