10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    jakeh

Ingescande fotos ontdoen van witte rand

Hallo, ik heb sinds vandaag de Samsung 4500 printer / scanner. Leuk apparaat, en heb een paar fotos ingescand. Probleem is dat er een enorme witrand om de foto’s heen staat. Is er een eenvoudige iApp die dat er automatisch uit kan snijden (croppen)? Een behoorlijke newbie vraag, maar ik kan zo snel nergens vinden hoe dat zou moeten.. In ieder geval bedankt voor tips!

Bijdrager
    baziel

gewoon via iphoto croppen (uitsnijden) zou ik zeggen, of is dit nu een dom antwoord.. :?

Bijdrager
    jakeh

Dat blijkt ook te kunnen via voorvertoning. Hoop eigenlijk dat er ergens een functie is die automatisch dat bijsnijden voor me wil doen.

Bijdrager
    baziel

Ik heb ondertussen een takenreeks en programmaatje gemaakt met automater, kan je zelf ook doen maar als je het mijne wil stuur me een prive bericht met je emailadres.

groeten

Bijdrager
    sedikit

Volgens mij kun je dat op je dooie akkertje doen met Photoshop, rechtstreeks vanaf de scanner:
    -menuballk photoshop
    -file(archief)
    -import
    -selecteer je scanner
    -scan
    -file
    -automate
    -crop and straighten photo’s

Heel handig als je meerdere foto’s tegelijk wilt scannen. Je hoeft ze dan zelfs niet precies recht op de glasplaat te leggen. Dat doet Photoshop allemaal voor je.
    Luier kan ik je niet maken!

Bijdrager
    anderie

Je zult maar geen Photoshop hebben.. dan kan het niet!

Bijdrager
    jakeh

Heb inderdaad geen photoshop.. Zal even kijken of ik dat programma ergens kan regelen om het te testen. Baziel, werkt jouw methode zonder photoshop?

Bijdrager
    jakeh

Heb nu wel Photoshop maar helaas werkt mijn scanner niet op die manier. De samsung 4500 scant handmatig met een knop op de scanner en schiet de scans naar een mapje op mijn mac. Daar heb ik nu dus een stapel scans liggen met meerdere fotos er op. Kan ik dat automatisch croppen?

Nu doe ik het zo:
    1)open scan
    2) automate > straighten & crop
    3) opslaan (best veel keuzes daarna nog trouwens)
    4) open volgende scan.. etc..

Dat kan vast per batch met photoshop?

Bijdrager
    MouseMighty

Ja dat kan (het heet handeling/automation, waar je een volledige map kan aanwijzen om “onder handen te nemen”)

Bijdrager
    jakeh

Hints waar ik precies moet zoeken? Via Batch kon ik in ieder geval niets vinden wat er op leek..

Edit: Inmiddels wel gelukt. Via actie aanmaken > recorden daarna batch > nieuwe actie uitvoeren

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.